Dansk
Gamereactor
previews
Prince of Persia: The Lost Crown

Prince of Persia: The Lost Crown-indtryk: Et 2D Comeback

Vi har prøvet spillet i ret lang tid i Los Angeles, og både til PC og Switch.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

I betragtning af hele balladen omkring Prince of Persia: The Sands of Time Remake, der har været undervejs længe hos Ubisoft, overraskede det mig virkelig at se Summer Game Fest Live starte med en helt ny Prince of Persia-titel, især fordi Ubisoft ikke ventede et par dage med at annoncere spillet på sin egen dedikerede showcase. Men uanset hvad, så er Prince of Persia: The Lost Crown blevet annonceret, og derfor har den franske udgiver ladet medierne prøve kræfter med det kommende platformspil på både PC og Nintendo Switch i en version, der angiveligt allerede nu er ret tæt på det du kommer til at spille d. 18 januar.

Straks fra begyndelsen får man indtryk af, at The Lost Crown er et Prince of Persia-spil helt ind til benet. Det foregår i en fantastisk og overnaturlig udgave af landet Persien, et sted hvor der findes mennesker med utrolige evner, og hvor guder og monstre lever blandt de dødelige. Dertil kommer den grundlæggende spillestil, som er et 2D-platformspil med Metroidvania-elementer, og ja, det betyder, at der skal hoppes over huller, springes op ad vægge og afsatser, undgås farlige fælder, alt sammen for at overvinde og besejre fjender ved hjælp af den hurtige suite af evner. Den største hage ved The Lost Crown er dog, at du faktisk ikke spiller som Prince of Persia, men snarere som en person kendt som Sargon, et medlem af en gruppe kendt som Immortals, der har fået til opgave at tage til en region i Persien, der er ødelagt af tidsanomalier, for at finde og redde den bortførte prins.

Prince of Persia: The Lost Crown
Dette er en annonce:

Level-designet i The Lost Crown er meget typisk for Metroidvania. Der er masser af afkroge og hjørner i en sømløs verden, som du kan opdage og udforske for at finde hemmeligheder, nye fjender, genstande og så videre, men da du bliver nødt til at forbedre Sargons færdigheder, efterhånden som historien skrider frem, vil der være områder, som ikke kan tilgås fra start. Hvis du har spillet Metroid, Castlevania og sågar nyere titler som Blasphemous. føles The Lost Crown meget, meget ens, når man ser på, hvordan det fungerer på et grundlæggende niveau. Men det betyder ikke, at de flydende bevægelsessystemer ikke er en fornøjelse at rode rundt med. Den parkour og de evner, der har præget Prince of Persia-serien, føles til stede her igen og fungerer godt til at forhindre, at selve banedesignet føles for velkendt i forhold til resten af subgenren. Jeg vil sige, at fra et æstetisk synspunkt er banerne i The Lost Crown meget slående og lever op til løftet om et mytologisk Persien.

Men nu til kampene. Da dette er et 2D-spil, handler kampene mere om reaktioner og positionering end om bare ubarmhjertigt at svinge af sted som i et 3D-actionspil. Du skal være forsigtig og smart omkring hvordan du tackler selv de mest basale fjender, da Sargon ikke er utrolig modstandsdygtig over for slag og vil finde sig selv på dødens rand efter et par fejltimede handlinger. For at overvinde trusler kan du bruge spring, undvigelser og glidninger til at undvige angreb samt lande perfekt timede parader for at blokere og bremse angribende fjender, så de er åbne for dine angreb. Med hensyn til aggressive bevægelser kan Sargon bruge sine dobbelte sværd til at udløse en byge af slag, og så kan han drysse angreb ind med en bue og endda bruge en opladet roterende klinge til at påføre yderligere slag. Så er der Time Powers, som er kraftfulde specialbevægelser. I det preview-build, jeg testede, havde jeg to af disse til rådighed, hvor den ene havde til formål at agere "crowd control", og den anden var en bombelignende evne, der skaber en helbredende aura på det sted, hvor den blev kastet. Hagen ved disse bevægelser er, at Sargon bliver nødt til at opbygge energi for at kunne bruge dem, og nogle koster endda mere energi end andre, hvilket betyder, at du skal tænke over, hvad der passer til den konkrete kamp.

The Lost Crown har progressionssystemer ud over blot at finde flere kerneevner og genstande til Sargon. Man kan bl.a. erhverve sig valuta, som kan bruges hos sælgere til at købe eller forbedre nye våben til kamp eller endda gøre Sargons helbredende drik mere effektiv. Du kan også støde på forskellige amuletter, der fungerer som gameplay-modifikatorer og ændrer og varierer Sargons evner og bevægelser, for eksempel får du lidt helbred tilbage med hver vellykket parade eller ændrer bueangreb fra enkeltskud til tri-shot.

Prince of Persia: The Lost Crown
Dette er en annonce:

Det skal siges her, at The Lost Crown ikke er et let spil. Det er heller ikke voldsomt krævende, men på typisk Metroidvania-manér vil det kræve en smule dygtighed og en masse læring at blive fortrolig med gameplay-systemerne og oplevelsens hurtige tempo. Men det er givende, når du besejrer udfordrende bosser (som f.eks. den manticore-type fjende, jeg stødte på i demoen, som endte med at besejre mig tre gange, før det lykkedes mig at overvinde den), og det føles spændende at spille, og det er et biprodukt af den udfordring, som The Lost Crown udgør.

Da jeg også fik chancen for at spille The Lost Crown på både PC og Switch, vil jeg også lige bemærke, hvor godt dette spil passede til Nintendos platform. Verden ser mere levende og dybere ud på en stor skærm, men Nintendos platform så ud til at have en god ydeevne og forringede ikke oplevelsen med sin mindre opløsning og begrænsede ydeevne. Ved lanceringen i januar 2024 virker Switch efter min mening indtil videre som den platform, man skal spille The Lost Crown på.

Men alt i alt ser Prince of Persia: The Lost Crown ud til at blive en virkelig interessant tilbagevenden til Prince of Persias verden. Det er tempofyldt og spændende og ser ud til at ramme det løfte og den stil, som serien engang var kendt for, før den tog springet til 3D. Mens Ubisoft har en meget travl anden halvdel af 2023, er det klart, at den franske udgiver også vil starte 2024 med et brag.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold