Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Quantum Error

Quantum Error

De Wyoming-baserede TeamKill Medias ventede horror-eventyr er ankommet, og vi er alt andet end imponerede.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg kan relatere... Jeg forstår godt, hvad det Wyoming-baserede indie-studie Teamkill Media udtrykte forleden i et blogindlæg. De havde fået nok af fans og spilkritikere, som enstemmigt kaldte deres overambitiøse horror-action-eventyr Quantum Error for et af årets værste spil. Det er ikke behagelige ord at læse eller høre efter at have arbejdet hårdt på det i flere år. Jeg kan kun forestille mig, hvor håbløst det må føles. Som en skarp machete lige ind i hjertet. Tænk selv... Det projekt, som du på indiebasis med ingen eller stærkt reduceret løn har arbejdet til din død for at færdiggøre og sende ud i verden, for så at se at ikke bliver modtaget med de åbne arme, du havde håbet på, men bliver i stedet hakket i stykker med høtyve og andet skarpe af spillere og kritikere, som afskyr det.

I samme åndedrag kan jeg selvfølgelig relatere til alle de dedikerede fans, der talte dagene ned til udgivelsen af Quantum Error og investerede fuld pris i et spil, der skulle blande Dead Space med The Chronicles of Riddick, men i sidste ende kun fik en polygonbaseret bunke rent skrald. At de udtrykker skuffelse, irritation og vrede over det... Det har jeg også fuld forståelse for. Det er ikke sjovt at spille dårlige spil. Det er uværdigt. At sidde og traske igennem timevis af mislykket, dårligt udført underholdning er elendigt, og når man er tvunget til at gøre det i sekvenser som en del af sit daglige arbejde, betyder det selvfølgelig, at man ikke bare kan slukke, afinstallere og glemme. I stedet er vi i anmelderkorpset nødt til at gå tilbage, spille igen, anmelde, inspicere og analysere, og alle mine timer med Teamkill Medias horrorspil har været forfærdelige.

Quantum Error
Dette er en annonce:
Quantum Error

Året er 2190, og kunstig intelligens har stort set overtaget verden. Kaos hersker, og på det afsides Monad Quantum Research Facility, der ligger ti sømil fra Californiens kyst, er der udbrudt en voldsom brand, som selvfølgelig skal slukkes. Det er her, du bliver sendt hen. Kaptajn Jacob Thomas (fra Garboas brandvæsen) og din kollega Shane Costa, som begge er erfarne brandmænd og to virkelig hårde fyre. Da de er der, indser både du og Shane, at det virkelig ikke bare er en almindelig brand, men snarere en virkelig massiv sammenblanding af monstre, mutanter, AI-soldater, konspirationer, parallelle universer og alt derimellem. Teamkill Media har gjort alt for at blande Doom 3 med Dead Space, The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay og et strejf af Resident Evil, og selvom ambitionen er så god som et perlende glas champagne, så bliver det ikke til noget godt spil af den grund. Der er stort set intet i dette spil, der rimer på andet end ren mavepine. Forbered dig på smerte, ganske enkelt. Brændende. For Quantum Error er én stor fejltagelse.

Traditionelle "tutorials" i mange af nutidens spil er langt de værste, jeg kender, især når de er lavet på den slavisk kompromisløse, hårde og dumme måde. Når det er gjort godt som i Halo: Combat Evolved eller flettet ind i fortællingen som i Half-Life, har jeg selvfølgelig ingen skrupler med et lynkursus i, hvad man kan forvente, men som her i Quantum Error opbygger det for mig hurtigt en kogende vrede, der så tager mindst en halv time, før den aftager. Teamkill Media sendte mig som spiller gennem to tutorials i dette horror-eventyr, og begge dele er så dårligt struktureret og dumt designet, at det er svært ikke at rive hele stuen i stykker. Når det stykke endelig er færdigt og afgjort, bliver det ikke meget bedre.

Quantum ErrorQuantum Error
Dette er en annonce:
Quantum Error

Du spiller Quantum Error i første- eller tredjepersonsperspektiv, og der er et genremix her, som føles meget ambitiøst. Du slukker brande. Løser gåder. Skyder mutante dæmoner. Går på opdagelse. Ideen er selvfølgelig at lade spilleren opleve flere forskellige typer problemer, sætte tempoet ned med udfordrende og ofte miljøbaserede gåder og så sætte tempoet op med et par fjender, der ikke ønsker andet end at lemlæste og tilintetgøre dig, fuldstændigt. Men intet virker. Ingenting. Udforskningen er stiv, kedelig og sørgeligt meningsløs, gåderne er håbløst forudsigelige og idéforladte, og ildkampene er de værste, jeg har oplevet i årevis i et spil af denne type. Bare det, at der er usynlige fjender, som du ikke opdager, før de har dræbt dig, siger det hele. At det tager et halvt minut at vælge våben via en elendig brugergrænseflade, gør næppe tingene meget mindre elendige. Dertil kommer fjendernes ultradumme kunstige intelligens (hvilket er absurd, når en del af spillets grundtema handler om, at skæve kunstige intelligenser overtager dele af vores umiddelbare fremtid) og bosskampe, der virkelig føles som ren tortur. Det faktum, at Quantum Error langt fra er færdigt nu ved lanceringen, gør det selvfølgelig heller ikke bedre. Spillet crashede to gange i løbet af de første to timer og har hængt min Playstation 5 to gange (helt) i løbet af de sidste 24 timer, og som om det ikke var nok, er der masser af øjeblikke, hvor Quantum Error har slettet mit fremskridt, eller bare mistet min næste mission og endt i en slags indholdsløs deadlock, hvor jeg ikke kunne gøre andet end at genstarte fra en tidligere save-fil. Checkpoints i spillet er også fuldstændig ubrugelige, og den måde spillets minimap fungerer på, føles som en dårlig joke, der udelukkende er designet til at irritere. I 2023 er det svært at finde et mere frustrerende spil end dette, især til 600 kroner.

Unreal Engine 5 gør et godt stykke arbejde med grafikken, og selvom der findes flottere spil derude, er grafikken den bedste del af Quantum Error. Mellemsekvenserne er flotte, og karaktermodellerne er mere end acceptable, og de brande, der skal slukkes, er flotte, og den måde, de slikker de stålgrå vægge i forskningsanlægget på, er tilfredsstillende. Lyden er ikke så god, men klart godkendt, og stemmeskuespillerne gør et kompetent stykke arbejde, selv om historien og dialogerne ofte føles banale.

Ingen lader til at kunne lide Teamkill Medias ambitiøse gysereventyr, som gjorde dem mere end almindeligt sure, og jeg kan sagtens se alt det hårde arbejde, der er lagt i produktionen. Men der er ingen anden måde at sige det på, end at Quantum Error er et af årets værste spil, der er druknet i fejl, problemer med save-filer, dårligt design, elendig spilmekanik og idiotiske fjender, som man selvfølgelig ikke kan lide. Med hård konkurrence fra The Lord of the Rings: Gollum og Skull Island: The Rise of Kong, kvalificerer dette sig til det værste spil i 2023.

HQ
Quantum Error
Quantum Error
Quantum Error
02 Gamereactor Danmark
2 / 10
+
Ret flot grafik hist og her.
-
Forfærdelige mekanikker, sindssygt dumme fjender, meningsløse puslespil, håbløst ensformigt, masser af tekniske fejl.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

3
Quantum ErrorScore

Quantum Error

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall

De Wyoming-baserede TeamKill Medias ventede horror-eventyr er ankommet, og vi er alt andet end imponerede.



Indlæser mere indhold