Verdenen i Rage er bygget på reservedele. Byerne er en pærevælling af gamle bygninger, sat sammen med skilte og bliktag. Tøjet folk går i, er ikke så meget tøj, som det er tilfældige beklædningsgenstande bundet med tape, eller hvad man nu har haft ved hånden.
Netop fokus på reservedelene er hjertet i Rage, men man skal ikke undervurdere teknikken bag. Umiddelbart virker Rage ganske enkelt som en lækker teknikdemo, og kender man folkene bag, er det ikke helt tilfældigt: Id Software har med John Carmack altid været fristet af ny teknik.
Denne gang er ikke anderledes. Id Tech 5, er som navnet antyder femte generation af grafikteknologi fra Carmacks side. Resultatet: at ethvert område man befinder sig i er håndtegnet, unikt og rasende pænt. Kombineret med bløde skygger og skarpe omgivelser, gør det Rage til en interessant visuel oplevelse.
Mere imponerende er det at se spillet i bevægelse, hvor alt foregår flydende og lækkert. Selv når skærmen fyldes af bilrøg og eksplosioner, sætter det ikke en dæmper på hastigheden. Det samme kan siges om animationerne i spillet, hvor de folk man møder, gør fuldt brug af mimik, og fjenderne laver levende saltomortaler og vægspring.
Det er dog den traditionelle skydeoplevelse, der er i centrum, og skydegale id lover et spil med fokus på våben og ildkampe, uden en masse evner og tal, man skal holde styr på.
Ethvert våben kan affyre forskellige typer ammunition. For eksempel kan en lille pistol gøres dødbringende ved at lade den med en stor "Fat Boy"-patron. Eller en armbrøst kan skyde med elektrisk ladede pile, der gør ethvert stykke vand til en mulighed for at chokere sine fjender.
Som komplement til den centrale førstepersons skydedel, kommer dit køretøj. Du bygger det selv i løbet af spillet, og forbedrer det ved at deltage og vinde i racerløb, med penge og nyt udstyr på højkant.
Idéen er, at man som spiller hele tiden får et nyt stykke legetøj i hænderne, det være sig våben, ammunition, noget nyt til sit køretøj, eller de elektroniske dimser man kan konstruere.
Spilleren skal samle reservedele op, som derefter med den rette viden kan kombineres til forskellige mekaniske hjælpere. En fjernstyret legetøjsbil med dynamit bagpå, er altid fornøjelig når den køres ind bag en gruppe uopmærksomme fjender. Eller hvad med en lille mekanisk edderkop udstyret med et maskingevær? Mulighederne er mange.
Når Rage kommer engang til næste år, ser det ud til at blive en omgang adræt pistol skyderi, hvor man har taget de dele, der fungerer godt i andre spil, og tilføjet en smule galskab.
At der ikke findes meget nyt i Rage kan argumenteres, men udførelsen er så smidig og sikker, at vi gerne vil se mere til dette projekt.