Rainbow Six: SMOL

Rainbow Six: SMOL

Ubisoft har givet sin taktiske skydespilserie et nuttet spin som en del af et nyt mobilspil fra Netflix.

Med sit hurtige og holdbaserede gameplay kunne man tro, at Rainbow Six ville have svært ved at finde sin plads på mobile enheder, især som et top-down roguelite med nuttet grafik. Men til min overraskelse er det en ret god kombination, som Ubisoft har sammensat til Netflix i det nyligt lancerede Rainbow Six: SMOL.

Idéen med dette spil er faktisk den samme som i alle andre Rainbow Six-spil. Du bruger et hold af agenter til at begive dig ind i fjendtligt territorium for at fuldføre en række missioner. Hvad enten det drejer sig om at uskadeliggøre bomber, redde gidsler, eliminere mål eller forsvare steder, er de taktiske kerneelementer i denne franchise bevaret i denne titel. Det adskiller sig hovedsageligt fra sine mere realistiske brødre med sine roguelite-kernesystemer, hvor du, hvis du fejler på en mission og dør, i en lignende Rogue Legacy-stil skal vælge en ny operatør, der har lidt forskellige gameplay-attributter og temaer fra den sidste for at fortsætte og forsøge at fuldføre fremtidige operationer. Da dette er et roguelite, er der selvfølgelig permanente opgraderinger, du kan erhverve dig, som gør hver operatør, du klæder dig ud som, bedre på en grundlæggende måde, som tiden går, hvilket gør fremtidige opgaver lettere, når du fortsætter med at bruge erhvervede ressourcer indsamlet fra operationer. Så selvom tegnestilen ligner en historiebog for børn, er Rainbow Six: SMOL et Rainbow Six-spil hele vejen igennem.

Rainbow Six: SMOL

En af de største ulemper ved dette spil er, at du faktisk ikke spiller som nogen af Rainbow Sixs kendte agenter. I stedet kan du, når du går i gang med en mission (som normalt består af fem separate opgaver, som du skal gennemføre uden at dø, før du vender tilbage til en hub-location), vælge en opgradering, som kan være lidt mere skade, evnen til at se fjendens fodtrin eller endda hjælp fra en operatør som Sledge. Operatører har unikke evner og vil hjælpe i kamp, men de er i virkeligheden frynsegoder, der ligger ved siden af de andre midlertidige frynsegoder, du kan samle i løbet af en mission for at gøre de mere krævende opgaver mere håndterbare. Der er måder at opgradere og forbedre operatørerne på (som der er 10 af i alt at finde og låse op for), samt måder at forbedre de forskellige klasser af spilbare operatører på, og dette falder yderligere ind under de permanente roguelite-elementer i gameplayet.

Gameplayet flyder godt, er let at forstå, har et godt tempo og er ikke for svært, hvilket er ideelt for et mobilspil. Det har også dybde nok til, at du kan udforske buildcrafting-systemer og forbedre din operatør, alt sammen sammen med en bred vifte af fjender, du kan slås med, og forskellige missioner, du kan udføre på et stadig mere udfordrende verdenskort. Rainbow Six: SMOL indeholder en hel del indhold i sin lille krop og giver dig masser at nyde på en tilgængelig måde.

Med SMOL-navnet ville man forvente, at dette spil havde et ret uformelt tema, og det har det også. Der er masser af let humor at sætte pris på, og kombinationen af farvepaletten og kunststilen, som føles meget The Wild at Heart i praksis, med en top-down-tilgang og 2D-hovedpersoner, der næsten ligner klistermærker klistret på en levende tegning, gør alt sammen, at dette spil føles mere tilgængeligt og nuttet på trods af dets mere dystre kendte navnebror.

Rainbow Six: SMOL

Men alt er ikke fryd og gammen. Styringen på touchskærmen kan være lidt vanskelig på mindre enheder som en iPhone 14 Pro, og spillet bruger så mange ressourcer, at det vil sprænge din telefons batteri i løbet af et par timer. Desuden fremmer roguelite-funktionerne ikke hurtig progression. Du vil nå et punkt, hvor hver opgradering føles som en sur pligt, og det tager det sjove ud af spillet, især når man tænker på, at meget af handlingen er ret repetitiv. Det gør ikke den store forskel, at verden er meget destruerbar, og at kampene er flydende og hurtige, hvis de centrale missionsopgaver er stort set de samme igen og igen. Åh, og HUD'en og den visuelle kerne er et mareridt at holde styr på. Der sker så meget i dette spil, med eksplosioner og farveudbrud overalt, at det er meget udfordrende at holde øje med de bittesmå HUD-elementer og al den action, der finder sted på én gang. På en større skærm vil dette være et meget mindre problem, men for de fleste mobilspillere vil du bemærke nogle problemer relativt hurtigt.

Men selv om det har sine laster, nød jeg min tid med Rainbow Six: SMOL. For mig er det et bevis på, at Rainbow Six-brandet kan være mere end de typiske hurtige multiplayer- eller holdbaserede ekstraktionsskydespil, som vi kender det som, og helt ærligt er jeg lidt skuffet over, at Ubisoft ikke har besluttet at bringe dette spil til pc eller endda Nintendo Switch også. Med yderligere dybde, bredere funktioner og et par forbedringer kan Rainbow Six: SMOL blive noget helt særligt.

Rainbow Six: SMOL
Rainbow Six: SMOL
7 / 10