Der er faktisk ikke så meget præcedens for fiaskoer på linje med Concord, der tog mange år at udvikle, men som kun var i luften i lidt under to uger før Sony og udvikler Firewalk deciderede valgte at aflyse lanceringen, og give alle forbrugerne deres penge tilbage.
Der findes allerede rapporter der peger på en udviklingstid på otte år, som dog synes lettere overdrevet, men den seneste insider-rapport fokuserer mere direkte på spillets budget. Colin Moriarty, der har en lidt plettet track record, påstår via X at spillet har kostet $400 millioner at udvikler, der så sandelig gør det til et af de dyreste Sony-førstepartsspil nogensinde, hvis ikke det dyreste.
"I spoke extensively with someone who worked on Concord, and it's so much worse than you think. It was internally referred to as "The Future of PlayStation" with Star Wars-like potential, and a dev culture of "toxic positivity" halted any negative feedback. Making it cost $400m."
Men det er ret vigtigt at slå fast, at netop denne udtalelse, og det estimat på $400 millioner har fået masser af kritik fra andre veletablerede journalister, der påpeger hvor absurd højt det her tal er, og at det synes meget, meget usandsynligt.
Christopher Dring fra GamesIndustri siger eksempelvis dette:
"Because no game has that dev budget. The press reports are the laughing stock of the industry. Concord didn't even get any above-the-line marketing spend."
Og Kotaku-journalist Ethan Ganch siger også dette:
"I haven't been able to confirm the budget yet but $400 million is not the number I've heard."
Vi anbefaler derfor at du tager Moriartys ord med et alvorligt gran salt.