I vores anmeldelse" target="_blank">anmeldelse</a> af Redfall noterede vi, at noget måtte være gået galt under udviklingen, fordi det simpelthen ikke ligner Arkane at udgive noget i den tilstand. Det skulle vise sig at vi havde delvist ret, eftersom at Jason Schreier netop har kastet nyt lys på hvad der præcis er gået galt.
I en artikel ovre hos Bloomberg fremgår det, at ideen sprang til live efter at Bethesda begyndte at bede deres centrale studier om at lave mere Live Service-orienterede projekter, der kunne monetariseres yderligere. Harvey Smith og Ricardo Bare kom på ideen, men projektet manglede ledelse og ansatte igennem hele udviklingen.
Faktisk mistede de ansatte så megen tiltro til spillet, at da Microsoft købte studiet, så håbede mange af dem at de enten ville aflyse spillet, eller reboote det som et singleplayer-spil i traditionel Arkane-stil.
Microsoft endte naturligvis med ikke rigtig at berøre udviklingen synderligt, noget som Phil Spencer dengang var stolt af, men som han nu tilsyneladende har taget op til genovervejelse.