Reveil

Reveil

Udvikler Pixelsplit går efter struben, og leverer et af de uhyggeligste gyserspil vi kan huske.

Gysergenren er svær at sætte en finger på. Den er fyldt med nogle virkelig bemærkelsesværdige indsatser fra AAA- og indie-scenen kombineret, men der er også et stort udvalg af absolutte katastrofer. Det kan være svært at afgøre, hvilken side af spektret en ny IP og et projekt fra en mindre etableret udvikler vil befinde sig på, men for Pixelsplit og deres nye indsats Reveil har det tydeligvis været en udfordring der har været til at overkomme.

Enhver, der kan lide at blive skræmt fra vid og sans og føle hårene rejse sig på kroppen, vil forelske sig i dette spil. Det er fordybende, foruroligende, uhyggeligt og veludført, og udviklingsteamet har skabt noget, der er ganske underholdende fra start til slut. Hvis det er alt du har brug for at høre, så er det altså bare med at give det et skud.

Ideen med Reveil er, at du spiller som en mand, der forsøger at opklare og stykke sin fortid sammen. Hvorfor er hans liv tilsyneladende en katastrofe, hvorfor genoplever han vigtige øjeblikke fra sin fortid, hvorfor er alt så forskruet og mørkt? Det er alle spørgsmål, der bliver besvaret, efterhånden som Reveil fortsætter med at udvikle sin historie, mens du arbejder dig gennem de forskellige kapitler, der foregår i uhyggelige miljøer, der er lige så kreative som de er stemningsmættede. Om det er et cirkus, en hjemsøgt skov eller et tog i bevægelse, så er der en række unikke omgivelser at opleve, og hver af dem bringer også deres egne rædsler med sig, som regel i form af monstrøse versioner af personer fra hovedpersonen Walters liv.

ReveilReveilReveil

Reveils historie bliver mere og mere mørk og skræmmende, som du fortsætter gennem fortællingen. Det starter ret mystisk og mærkeligt, og til sidst er det direkte rædselsvækkende. Det er en spiral ind i galskab og fortvivlelse, og den måde, hvorpå scenerne er arrangeret, og de forskellige mekanikker introduceres, efterhånden som spillet skrider frem, arbejder hånd i hånd for at opnå denne bedrift. Det, der begynder som miljømæssig puslespilsløsning, som man ser det i Maquette eller endda Resident Evil 7: Biohazard og Village (hvor disse to skiller sig ud, da Reveil også er en førstepersonstitel), hvor du skal finde nøgler eller gennemføre minispil for at få en genstand, der åbner vejen til det næste møde, udvikler det hele sig hurtigt til en oplevelse af Slender Man- eller Outlast-typen, hvor du konstant løber for livet eller gemmer dig for væsner, der ikke ønsker andet end at finde og dræbe dig.

Faktisk giver de to første kapitler indtryk af, at spillet forsøger at bruge sin atmosfære og sit lyddesign som de primære måder at skræmme dig på, men kort efter introducerer det stalker-fjender og lommelygtesystemer, hvor du kun kan se direkte foran dig. Lyddesignet er virkelig genialt, og hvis du spiller dette spil med hovedtelefoner på, vil du sidde på kanten af sædet og konstant frygte, at et væsen springer ud af skyggerne og skræmmer dig. Pixelsplit har tydeligvis brugt meget tid på at opbygge og forfine stemningen i dette spil, og det kan ses, for det er helt ærligt langt mere skræmmende end mange af de gyserspil, der hyldes i dag. Jeg synes godt nok, at førstepersonsperspektivet gør meget for at opbygge indlevelse og fordoble frygtfaktoren, hvilket nogle spil som de tidligere Resident Evils og The Evil Within osv. mister på grund af deres tredjepersonsstil.

ReveilReveil

Men bare fordi Reveil er et skræmmende spil, betyder det ikke, at det er fantastisk over hele linjen. Selve fortællingen er mørk og foruroligende, men den fanger ikke rigtigt spilleren og giver ham lyst til at vide mere. Dialogen og den måde, historien drives frem på, føles mere som en eftertanke for at imødekomme de skræmmende gameplay-elementer på samme måde som Five Nights at Freddy's og Poppy Playtime, spil, der har meget lidt overbevisende historie, men stadig gør underværker ved at få dig til at hoppe ud af dit skind.

Og selvom mange af gåderne i spillet er fremragende, har nogle en tendens til at være mere frustrerende end engagerende eller sjove. Der er tidspunkter, hvor du vil sidde fast, når du forsøger at knække en kode eller finde en manglende genstand, og på grund af spillets hint-system, der i bedste fald er middelmådigt, gør Reveil ikke meget for at hjælpe dig tilbage på din vej. Samleobjekterne og måderne at udforske lidt uden for den slagne vej føles som et element, der nok også burde have været fjernet helt, da det aldrig føles overbevisende at jage efter disse ekstra ting, da de har meget lille værdi og næsten ikke tilføjer noget til den samlede oplevelse.

ReveilReveil

Men du kommer til Reveil for at opleve rædsel, ikke? Man kommer for at blive skræmt og rædselsslagen, og det gør dette spil med stor succes. Selvfølgelig er det lidt ujævnt nogle få steder, og lidt ekstra finpudsning kunne have gjort underværker for at stramme oplevelsen op og fokusere mere på det, der betyder noget. Men stemningen, lyddesignet, scenografien,

det meste af gameplayet - det er alt sammen ideelt og rammer virkelig plet i forhold til, hvad man forventer af en horror-titel. Pixelsplit har skabt et fordybende, foruroligende og virkelig skræmmende spil med Reveil, som bestemt ikke er for sarte sjæle.

Reveil
8 / 10
+