Ferrari kom godt med fra Las Vegas GP i sidste weekend, hvor de fik en tredje- og fjerdeplads, der bringer dem tættere på McLaren i konstruktørstillingen, men Carlos Sainz og Charles Leclerc var involveret i et grimt og forvirrende skænderi. Hvad skete der egentlig?
Både Sainz og Leclerc kom i ophedede radiodiskussioner med teammedlemmerne, efter at forvirring med teamets ordrer førte til, at Sainz sluttede på tredjepladsen og kom ind på podiet.
Visse radiooptagelser fangede Leclerc eksplodere i vrede og bandeord, da han mente, at Sainz ikke havde fulgt ordrerne (om at blive bag ham), mens Sainz, hvis dæk var i bedre stand end Leclercs, faktisk valgte at sikre tredjepladsen og point til Ferrari som helhed.
Medier fra Spanien har taget Sainz' parti og beskyldte monegaskeren for at være en dårlig taber, mens medier fra Italien har taget Leclercs (og Ferraris) parti og beskylder Sainz for ikke at følge ordrer. Situationen er virkelig kringlet, men måske er det bedre ikke at drage forhastede konklusioner om en fejde mellem de to Ferrari-kørere.
"Jeg mener, at hver gang den slags frustrationer opstår, er baggrunden forskellig for folk," udtalte Leclerc. "Der er bare ingen grund til, at jeg går i detaljer med alt, der diskuteres i øjeblikket. Jeg går ikke dybere ind i den diskussion." (tak til F1-hjemmesiden).
Sainz lægger skylden på holdets manglende koordination og antyder, at med en bedre holdindsats kunne resultatet have været anderledes. Uden at være relateret til Leclercs frustration over at slutte på fjerdepladsen, peger Sainz på en anden hændelse, hvor han først blev beordret til at pitte og i næste øjeblik fik modsatte ordrer, hvilket fik ham til at miste værdifulde sekunder.
"I denne her sport skal man gøre tingene perfekt weekend efter weekend. Vi har lagt rigtig gode strategier og har haft god løbsledelse hele året rundt, men i dag var ikke vores dag. Vi gjorde det bare ikke godt nok, og vi bliver nødt til at lære af det og sørge for, at vi vender stærkere tilbage i Qatar".
Dette på trods af at Sainz (i sine sidste uger hos Ferrari) også måtte erkende, at "Mercedes simpelthen var den hurtigste bil i dag. Måske ville de på en eller anden måde have slået os alligevel."