Ingen har vel overset, at det franske rollespil Clair Obscur: Expedition 33 er blevet en kæmpe succes, der på mange måder (herunder produktionsværdier) fuldstændig overstråler, hvad mange giganter opnår - på trods af at det er udviklet af et relativt lille studie.
Selvom... hvis vi skal tro Sandfall Interactive-chefen Guillame Broche, er det næsten en misvisende betegnelse at skrive "på trods" manglen på et pengestærkt forlag og argumentere for, at det snarere har været en fordel. I et interview med den franske influencer Pouce Café siger han (transskriberet af Mp1st):
"Yeah, very clearly. Projects like these-with new IPs, original stories, completely original characters-are super hard to push through in a big company. There are a lot of approval steps, and in general, in big structures, you already have to have proven yourself and be pretty high up in the hierarchy just to have a chance at pitching this kind of project."
Hvis han havde taget en mere traditionel tilgang, siger han, ville vi have været nødt til at vente meget længere:
"This is the kind of project that, if doable, would have taken me 25 years before being realized, and I don't have enough patience for that."
Hvad synes du om det, er det altid bedre at læne sig op ad et rigt forlag, eller er der fordele ved at være i lille skala og at afprøve et projekt, hvor du vil, uden at udgiveren er involveret?