Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Serieanmeldelser
The Sandman

Vi anmelder hele The Sandmans første sæson

Den her fortolkning af Neil Gaimans berømte tegneserie gør alt hvad den skal.

Jeg er ikke som sådan nogen tegneseriefan. Jo, da jeg fik min første iPad downloadede jeg hurtigt DC Comics-appen, og købte en række Batman-tegneserier, men ret hurtigt gik også den hobby død i daglige gøremål. Men af en eller anden årsag, så blev jeg så opslugt af The Sandman af nu nærmest legendariske Neil Gaiman, og jeg endte med at købe dem fysisk via sider som Amazon i hele volumer, som jeg i dag stolt har stående i familiens bogreol.

Her for bare et lille års tid siden kunne jeg så delvist genopleve den her ret enestående fortælling via Amazons storstilede lydteater på Audible med stjerner som James McAvoy som Dream, og Michael Sheen som Satan. Problemet var bare, at jeg, ligesom så mange andre lyddramaer fandt denne fortolkning både overspillet, kedelig og decideret fejlslået. Prøv selv at lytte til udpluk, og så er jeg sikker på at du hurtigt vil se, eller høre, hvad jeg mener.

The Sandman

Så kan Netflix så fange Gaimans eklektiske fortælling i en traditionel serie bestående af 10 afsnit? Det korte svar er ja, og ja med en relativt tyk streg under, for hvor Audibles lydteater fejlede i at konvertere Sandmans mangefacetterede og til tider lettere forvirrende fortælling til én sammenhængende historie, så gør Netflix-fortolkningen lige akkurat det. Ikke bare er det lettere end nogensinde før at kaste sig frådende over et af de mere innovative fantasy-universer på markedet, de akkompagnerende billeder er så visuelt overdådige, at selv den mest kyniske bliver nødt til at lade sig overtale.

Den første sæson holder sig ret så stringent til tegneserierne i første omgang, og det er også ret let når nu netop seriens første par volumer er relativt sammenhængende i struktur. Dream, eller Lord Morpheus, tages til fange igennem en avanceret besværgelse kastet af kultleder Roderick Burgess, og tilbringer næsten 100 år i hans kælder. Morpheus er herskeren af drømmenes verden, og derfor hjemsøges millioner af enten uendelig søvn, eller mangel på søvn. Desuden stjæler Burgess Dreams centrale værktøjer fra ham, hans hjelm, hans rubin og hans læderpose med sand. For at kunne genopbygge hans kongerige, The Dreaming, skal han finde de tre artefakter, samtidig med de mareridt han engang kunne fængsle er sluppet løs blandt menneskeheden.

Det er en ret begrænset opsummering af hvad der i tegneserieregi ender med at blive en ret vild historie, og pointen er at The Sandman også ender med at indkapsle ret mange individuelle, separate og adskilte historier, som gør Audibles lydteater til en relativt rodet affære. Netflix-serien er i denne omgang langt mere fokuseret, og tempoet gør den mere direkte, og som resultat mere forvirrende, fortolkning til skamme. Det her er sådan du tager eklektisk kildemateriale og finder den centrale røde tråd.

Desuden leverer The Sandman solide præstationer over hele linjen, og selvom at der er kendte ansigter med som Charles Dance og Gwendoline Christie, så er de fleste relativt ukendte ansigter, som også ender med at være en fordel. Særligt Tom Sturridge er glimrende som Morpheus, eller Dream, og leverer en tung præstation, som har nok gravitas og empati til at fastholde seeren gennem hvert af de 10 afsnit.

Det ender dog i høj grad med at være det innovative visuelle formsprog der definerer The Sandman. Det blev tidligere betragtet som værende alt for dyrt at fortolke historien, men Netflix har tydeligvis givet folkene bag ressourcerne til at kreere en serie der aldrig stopper med at finde på nye tricks. Jo, der er enkelte øjeblikke hvor CGI-effekterne er under middel, såsom fabeldyret Gregory (senere Irwing), der fremstår noget plastikagtig, men samlet set er det lidt af en overraskelse at samtlige omgivelser er konsekvent bragt til live med masser af gotisk stil og øje for detalje.

The Sandman

Desuden er det David Buckley der leverer musikken, og det er nærmest et af seriens absolut stærkeste kort. Den er storslået, mindeværdig og fyldt med al den pomp og pragt man kunne forestille sig en fortolkning af The Sandman kunne byde på.

Det betyder ikke at alt er fryd og gammen, og ligesom med både tegneserierne, og Audible-lydudgaven, så er det ikke alle subplots der er lige spændende. Uden at spoile for meget så er Dreams konfrontation med Satan i helvede spillet af Gwendoline Christie direkte genialt, hvorimod hans møde med Constantine (denne gang spillet af Jenna Coleman) mindre vellykket. Der er desuden nok også nogen der finder dialogen tung, selviscenesættende og pompøs, men i min optik passer det ret godt til kildematerialet, og der er alle de finurlige skævheder der også har gjort universet til en favorit hos mange.

The Sandman er blandt de bedre tv-serier jeg har set indtil videre i 2022, og jeg føler mig tilbøjelig til at påstå, at det ikke er noget der ligner et krav at have stiftet bekendtskab med kildematerialet, før du kan nyde den her fortolkning i stor stil. Nej, det er måske ikke alles kop the, den tager sig selv seriøst, og til tider kører det hele lidt for hurtigt over stok og sten, men det meste af tiden er The Sandman uhyre effektivt sammensat fjernsyn.

9 / 10