Serieanmeldelser

Vi kigger nærmere på de første seks afsnit af The Outsider

Vi anmelder HBO's uhyggelige nye tv-serie, der netop nu er lidt over halvvejs.

Selvom HBO's The Outsider faktisk er baseret på en roman af Stephen King, så kunne man let forestille sig programcheferne hos HBO designe denne serie efter hvornår der var et hul imellem to sæsoner af True Detective, for det virker da som om at både tonemæssigt, visuelt og narrativistisk så drager Jason Batemans og Richard Prices serie enormt meget inspiration fra kulthittet, der mildest talt blæste serieverdenen bagover i 2014, og dermed kickstartede serierevolutionen.

Det mørke, det brutale, det dunkle og det bizarre kulminerer i en ondsindet fortælling om mord, modbevisende beviser og om rendyrket ondskab, som godt nok halter lidt med tempoet i visse afsnit, men som samlet set endnu en gang beviser, at HBO har styr på det der med interessante krimifortællinger.

The Outsider

The Outsider foregår i en lille by i Georgia, der rystes af et brutalt mord af en lille dreng, Frank Peterson. Beviserne lader til at være bundsolide, som i adskillige øjenvidner, fingeraftryk på liget og tonsvis af overvågningsmateriale der etablerer en uomtvistelig tidslinje - det hele peger på den lokale baseball-træner Terry Maitland. Men hurtigt viser det sig, at beviserne for at Maitland ikke gjorde det er mindst lige så stærke, og hurtigt er dette startskuddet på en spændende jagt på en sandhed der bare virkelig ikke giver mening i første omgang.

At fortælle jer meget mere ville være at suge noget af overraskelsesmomentet ud af serien, som virkelig vinder ved at seeren går ind relativt kold, og stiller sig selv en masse spørgsmål i takt med at vores karakterer lærer mere om hvad der egentlig er foregået i Cherokee City, Georgia. Vi taler her om en miniserie på 10 afsnit, og dermed er der ingen udsigt til en fortsættelse eller flere, lignende fortællinger, og det er også et stort narrativt plus. Indtil videre slæber serien sig, på godt og ondt, fra afsnit til afsnit og det til tider sløve tempo er både med til at opbygge en helvedes masse spænding, men det kan simpelthen også blive lidt for langsomt til tider, hvor man ønskede flere scener hvor adrenalinen virkelig kan få lov til at pumpe.

Når det så er sagt, så formår The Outsider fra start af at kaste interessante gribekroge ud, og følger ret så konsekvent op på samtlige løse tråde på tilfredsstillende vis, alt imens serien ekspanderer sit narrativ, og inkluderer flere faste karakterer hen ad vejen. Det er, i sidste ende, mest for dem der netop sætter pris på True Detective, hvor den tålmodige seer belønnes med helstøbte konklusioner snarere end letkøbt eksposition (om ikke andet i Sæson 1 og 3).

The Outsider

Det hjælpes desuden på vej af mildest talt mesterlige skuespillerpræstationer fra blandt andet Jason Bateman, Ben Mendelsohn og særligt Cynthia Erivo, der alle forankrer serien dybt til det realistiske menneskelige følelsesspektrum på ret troværdig vis. Seriens begivenheder, der til tider har det med at blive lettere bizarre, ses altid over skulderen på en karakter der er lige så forvirret, men også lige så opsat på at lære sandheden, som seeren selv.

Serien er skudt med dunkelhed for øje, og er man ikke glad for den visuelle filmæstetik hvor alt kontrasteres via skygger og mørke kontraster, så vil man ikke synes om The Outsiders samlede "look". Det er dog utrolig pænt at se på, og der er særligt nogle dobbelte Stanley Kubric-agtige skud der virker til stor effekt. Samtidig med det leverer komponister Daniel Bensi og Saunder Jurriaans et mesterligt score med pulserende, rungende og uhyggelige lyde, der giver genlyd i stuen i det man ser hvert afsnit.

Der er faktisk, indtil videre, ikke meget der afholder The Outsider i at være blandt HBO's bedste krimier, men det lettere sløve tempo er så sandelig ikke for alle. Men hvis du i forvejen godt kunne lide True Detective, så er der mere af samme skuffe her, på godt og ondt. Vi følger naturligvis op med en komplet anmeldelse når alle 10 afsnit er ude.

8 / 10