Skyer blafrer ud af projektører og op på væggene, hvor de sammen med de lysende terninger vi sidder på og det is-hvide gulv, forsøger at skabe en behagelig lounge-stemning - eller også er skyerne en diskret måde at fortælle, hvilket spil der skal præsenteres for os. Vi er nemlig blevet inviteret til The Icetank i London for at se det nyeste spil i Skylanders serien. Vi er flere tilstede, som ikke har nogen synderlig erfaring med serien, og Noah, som skal spille en demo for os, beskriver den som: "en række af flyvende øer i himlen", og griner træt. Vi er ikke det første hold, han skal demonstrere spillet for. En anden journalist forsøger at hjælpe mig lidt mere: "Det er som World of Warcraft for børn." Hun har selv et par unger, og kan bære vidnesbyrd om seriens popularitet. Et par stykker fra målgruppen kaster sig rundt imellem de farvede firkanter, og en dreng slår hylende sit knæ for tredje gang. Man kan vist lige nå en kop kaffe mere, inden det går løs.
Grundidéen i Skylanders er, at du køber legetøjsfigurer i fysisk form, der placeres på en 'magisk' portal, som transformerer dem til brugbare karakterer i spillet. Skylanders er måske ikke serien, som vækker størst ærefrygt hos den hårde kerne af spillere, men ikke desto mindre er det en regulær pengepresse. Inden selve præsentationen bliver der da også slået et par milepæle i jorden: Over 250 millioner stykker legetøj er blevet solgt, og i 2014 var Skylanders det mest populære franchise for børn. Udviklerne påtager sig æren for at have skabt den såkaldte "Toys to Life"-genre, som i dag indtjener mere end 4 milliarder dollars, hvoraf Skylanders udgør 3 milliarder. Det er ikke småting, vi har at gøre med.
Efter at have flekset lidt med de numerale muskler, indtager Vicarious Visions præsident Guha Bala gulvet for at fremvise, hvad han kalder det bedste Skylanders til dato: Skylanders Superchargers. Den største innovation i dette kapitel af serien er også den største innovation, som er forekommet i hele serien. I Superchargers introduceres nemlig muligheden for brug af fartøjer, der ligesom spillets karakterer skal købes i legetøjsform. Guha nævner i flæng: biler, motorcykler, tanks, ubåde, hovercrafts, jetfly og helikoptere. Kort sagt, alt hvad hjertet begærer. Sågar en ufo blev vist nævnt blandt de 20 forskellige fartøjer, som vil udkomme i forbindelse med spillet. Man kan allerede se de inviterede børn sidde hypnotiserede med åben mund og stirre på de seje figurer og biler - knæet gør vist ikke ondt meree.
Skylanders foregår i farverige verdener med bløde hjørner, men der er stadig kant i universet. Humoren er det første vi møder i demoen, da vi træder ind i et område kaldet Cloud Kingdom. Ærkefjenden Kaos er igen på spil, og denne gang har han slået sig sammen med Mørket selv, som har fået form og personlighed. Her i Cloud Kingdom beder Dronning Cumulus spilleren om at skaffe The Thunderous Bolt tilbage fra Lord Stratosfair, som har dannet alliance med Kaos. Området er inspireret af det antikke Rom, og Lord Stratosfair er en form for sky-mand, klædt ud som en klassisk romersk legionær. Guha placerer nu den første Skylander af Supercharger typen kaldet Stormblade på portalen, og Noah sætter spillet i gang. Ved hjælp af PS4'erens kræfter har spildesignerne kunne bringe skyerne helt tæt på karakteren, og i hver bane spiller de en særlig rolle. I denne bane fungerer de som en slags "Fog of War", der ikke tillader spilleren at se de lumske trolde, som gemmer sig rundt omkring. Spillet er som de tidligere afsnit i serien et action-adventure platformspil, og hver Skylander har sine egne særlige evner til at uskadeliggøre fjenden og klare forhindringer. Der skal ikke kun udraderes trolde, men også løses gåder. Stormblade drejer nogle roterende platforme, som guider lysstråler rundt i spejle. I en anden puzzle kaldet Livewire, guider man en lille flyvende goblin rundt i en lås for at lukke den op, og i sidste ende åbne et nyt område. Det hele er velkendt fra tidligere og konkurrerende spil, men virker solidt skruet sammen. Endelig kommer vi dog til højdepunktet, da Guha placerer en monstrøs racerbil på portalen, og spillet råber "Hotstreak!" af os, efterfulgt af en remse af bilens særlige egenskaber. Nu skifter gameplayet fuldstændigt karakter, og Stormblade fiser afsted i bilen på bedste kart-racing manér med boost plader, flyvehop, loops og hvad der ellers hører til. På vejen opsnapper han en kiste med såkaldte gearbits, som kan bruges til at opgradere fartøjet. Alle Skylanders fra de tidligere spil vil kunne bruges i Superchargers, og de vil alle kunne bruge fartøjerne. Det er dog kun de nye Superchargers-karakterer, der er i stand til at opgradere fartøjerne samt give dem specielle evner. Hvert enkelt fartøj vil desuden have sin helt egen spillestil og åbne op for nye muligheder og alternative ruter. Eksempelvis vil en motorcykel kunne finde veje, som Hotstreak ikke tillader. Racerbanen ender i en puzzle, som skal løses ved hjælp af bilen. Ved krumspring og tricks skal Skylanderen aktiverer nogle klokker, som hænger ved toppen af half-pipes og rundt i smalle loops.
Imens Noah hopper længere frem i demonstrationen, bliver vi lovet 20 nye Superchargers- Skylandere, 20 fartøjer, og starter-sættet vil indeholde to figurer og bilen Hotstreak. Spillets historie kan opleves og gennemføres i kun landbaserede sekvenser og med de gamle Skylanders, så hvis man ikke ønsker at købe starter-sættet, som også indeholder en ny nødvendig portal, kan man købe den digitalt, og opgradere på den måde. Dog er det usandsynligt, at man ikke skulle ønske at anskaffe sig nogle fartøjer. Guha placerer en ubåd på portalen, og vi befinder os igen på en slags racerbane, men denne gang i vandet. Ubåden dykker og smyger sig igennem hemmelige tunneller, og undgår de udfordringer, som er på ruten. Ved hjælp af ubåden og en mængde torpedoer, destruerer Noah en af Lord Stratosfairs storm-generatorer, og vi kommer sikkert tilbage til fastlandet. Den onde Kaos er dog begyndt at smide trolde ned fra luftskibe, og Skylanderen er nødt til at gå på vingerne for at stoppe dem. Her viser gameplayet sig igen fra en anden side. En side som vækker minder om Star Fox. Man laver barrelrolls, flyver igennem ringe og skyder fjender ned. Der synes altså at være tre forskellige kategorier, som fartøjerne fordeler sig i: luft, vand og jord. Mere får vi desværre ikke lov til at se i denne omgang.
"Toys to Life"-konceptet er nemt at anse som en pengemaskine, designet til at få børn til at plage deres forældre. Det nye Skylanders Superchargers vil helt sikkert heller ikke gøre livet nemmere for de stakkels mødre og fædre, men det er svært ikke at se fascinationen. De nye biler, både og fly er seje, og vil helt sikkert få de unge spillere til at plage endnu mere. Selve spillet virker rigtig sjovt, børnevenligt - uden at tale ned til dem - og solidt skruet sammen. Designerne er meget hemmelighedsfulde omkring multiplayer, men spillet virker som skræddersyet til kart-racing mod sine venner. Vi får dog at vide, at der vil være co-op i form af en spiller som pilot og en anden som skytte. I samarbejde vil de kunne kæmpe sig igennem banerne.
Det er svært på nuværende tidspunkt at se, hvor meget af spillet er åbent fra starten. Du kan bruge alle dine gamle Skylanders, og historien vil kunne gennemføres kun på land. Det vil sige, at alle sekvenser med fartøjer er lukket, indtil man har en type af fartøj, som åbner op for disse områder. En stor del af spillet er altså muligvis ikke tilgængelig fra start. Mange af spillets koncepter er set før, og på nogle punkter virker det som et bilspil, hvor du skal anskaffe en ny bil i virkeligheden, hver gang du vil have en ny i spillet. Hvis man elsker serien, som mange børn gør, kommer dette nok ikke til at være et problem, og alle fartøjerne kan bruges som legetøj på værelset også. Lad dog være med at tage ubåden med i badekaret - her er den ikke blevet testet. Er man til en barnlig action-platformer, krydret med lidt racerspil, kan man helt sikkert se frem til denne titel.