Det lader til, at Kickstarter ikke er helt, hvad det engang har været. I hvert fald ikke i spilsektionen. I den første halvdel af 2016 blev 8.2 millioner dollars doneret til spilkampagner, hvilket langt fra er slående, hvis vi sammenligner det med de 20 millioner dollars, der blev samlet i den første halvdel af 2015. Det er et stort fald, men det kan dog forklares. Der har bare ikke været ligeså mange store Kickstarter-kamagner (såsom Yooka-Laylee, Bloodstained og Shenmue 3 i 2015).
Lige nu ser vi dog, at System Shock-remaken har succes, så hvis det kan ses som en indikation, kan det være, at anden halvdel af 2016 vil blive bedre. Kickstarter har også fået mere konkurrence fra for eksempel Fig, hvor blandt andet Psychonauts 2 blev crowdfundet i januar med hele 3.8 millioner dollars.
På den anden side ser det ud til, at brætspillene fortsætter med at vokse på Kickstarter. Eftersom et brætspil er et mindre risikabelt forslag, giver det god mening at Kickstarter bruges som en måde, hvorpå man samler en omfattende forudbestillingsbase, før man går igang med produktionen.
Så, er vi på vej mod slutningen af Kickstarter? Det er ikke sandsynligt. Men efterhånden som spilbranchen nok finder ud af, at Kickstarter ikke er den perfekte løsning til alle deres finansierings-problemstillinger, så lader det til, at der kommer et dyk blandt de større projekter på siden, eller også var denne første halvdel af 2016 bare et stille halvår?
Disse statistikker kommer fra analytikerne ICO Partners.