Star Wars: Dark Forces Remaster

Star Wars: Dark Forces Remaster

Marcus har rejst til en galakse langt, langt væk for at genopleve barndommens glæde.

Når det kommer til remasters af gamle spil, er der kun få andre udviklere, der kommer i nærheden af Nightdive Studios, et team, der gang på gang har bevist, at de kan udføre mindre mirakler med teknisk forældede perler. Brændende passion og en sjælden fingerfærdighed er blot to af de mange faktorer, der har ført til de mange og ofte ekstraordinære redninger, som studiet er blevet kendt for.

"Turok: The Dinosaur Hunter," "System Shock," "PowerSlave," og "Quake" er blot nogle få af de mange gamle klassikere, der smagfuldt er blevet genoplivet fra deres støvede krypter, og nu er det "Star Wars: Dark Forces" tur til at få den samme behandling. Spillet, der i skrivende stund er næsten 30 år gammelt, byggede på mange af de underliggende styrker i "Doom," men havde også den gode smag at gå nye veje.

Star Wars: Dark Forces Remaster

For de af jer, der er gamle nok til at huske det, bød Kyle Katarns eventyr på markant anderledes udfordringer og en langt mere fyldig og velpræsenteret fortælling end sin dæmon-bangende forgænger. En rejse, der stadig er værd at opleve i dag, men hvis styrker og lyspunkter er blevet stærkt forplumret og til tider direkte ødelagt af "Dark Forces" teknisk set dødsdømte omgivelser. Noget, der heldigvis ikke længere er tilfældet.

"Star Wars: Dark Forces Remaster" følger præcis den samme høje standard, som Nightdive Studios er kendt for. En mesterligt udført indsats fra start til slut, der er en hårsbredde fra at være deres mest komplette og bedst udførte modernisering til dato. Tunge ord, jeg ved det - især når man tænker på deres næsten fejlfri katalog af fremragende remasters. Men selv i så eminent selskab skiller "Star Wars: Dark Forces" sig ud som noget helt ekstraordinært.

Star Wars: Dark Forces Remaster

Væk er den gamle Jedi Game Engine, og i stedet snurrer Nightdives egen KEX. Det betyder 4K-opløsning, understøttelse af op til 120 billeder i sekundet, teksturer i høj opløsning, mulighed for at spille med en controller og et helt arsenal af andre mindre forbedringer. Det mest bemærkelsesværdige er ikke overraskende det visuelle, hvor både gameplay og mellemsekvenser nyder godt af moderne renderingsteknikker, og det er lidt af en åbenbaring at se "Dark Forces Remaster" i bevægelse.

For som med mange af sine tidligere projekter formår Nightdive næsten perfekt at balancere det nye med det gamle, og fornemmelsen af originalen er smagfuldt bevaret, mens moderne følsomhed subtilt løfter hvert lille aspekt til et niveau, der får det til at føles frisk og nyt. Den slatne, upræcise styring fra 1995 hører fortiden til, og spillets visuelle præsentation er skarpere end en japansk køkkenkniv.

Selv den håndfuld sekvenser, der tidligere brugte 3D-modeller, er blevet redesignet fra bunden af Nightdive, og det er nogle gange svært at forstå eller endda værdsætte, hvilket utroligt spring "Dark Forces Remaster" faktisk er. Noget, der dog hurtigt bliver klart, hvis man bruger spillets funktion, der skifter mellem ny og gammel grafik i realtid.

Som tidligere nævnt er det ikke kun præsentationen, der er i top, men også gameplayet i "Dark Forces" flyder som aldrig før, og den akavede kontrol, hvor det føltes, som om man gled rundt på is, hører fortiden til. Faktisk kører spillet som en drøm, og at slå Stormtroopers i 120 FPS er bare fabelagtigt.

Men er alt virkelig perfekt? Nej, selvfølgelig ikke, og selvom Nightdive har introduceret en række meget velkomne funktioner (et kort for at nævne et par stykker), er "Dark Forces" stadig en boomer shooter, med alt hvad det indebærer. Du vil støde på gåder, der føles klodsede og gammeldags, ligesom spillets baner har et designsprog, der meget tydeligt er påvirket af en helt anden æra. Det er simpelthen noget, man enten sætter pris på eller hader.

Star Wars: Dark Forces Remaster

Når det er sagt, tilbyder "Dark Forces" dog en langt større variation end meget andet fra denne æra, og som den skydegale Kyle Katarn kommer du til at besøge en bred vifte af mere eller mindre ikoniske steder, herunder en Star Destroyer samt Coruscant. Derudover er våbenarsenalet en skøn lille blanding af ikoniske pistoler (og bomber) med den helt rigtige, tilfredsstillende fornemmelse.

Jeg kan ikke lade være med at tage hatten af for Nightdive og det utrolige arbejde, de har gjort med "Dark Forces". Gameplayet fra min barndom har aldrig været bedre, og følelsen af at skyde skurke i rummet med en blaster har aldrig været bedre. Det er en nostalgisk eufori, der næsten er uden fortilfælde, især for os gamle ræve, der faktisk spillede originalen tilbage i tiden, og på mange måder føles det som jul og fødselsdag på samme tid.

"Star Wars: Dark Forces Remaster" er en absolut triumf, og det kan meget vel være det hidtil bedste fra Nightdive. Med kun et par småfejl er dette rumeventyr faretruende tæt på den perfektion, som "Quake Remastered" leverede sidste år. Et uforligneligt stykke arbejde, fyldt med forbedringer og udført med en uovertruffen fingerfærdighed, der gør dig svimmel af lykke.

9 / 10
+
Teknisk perfekt, glimrende restaurering, masser af ekstra features, smooth gameplay.