Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Star Wars: Hunters

Star Wars: Hunters

Et Star Wars-mobilspil som har taget over fem år at udvikle? Alle faretegnene er der, men overraskende nok er Hunters meget bedre end det har ret til at være.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Star Wars: Hunters er på mere end én måde et projekt, der fascinerer mig. Først og fremmest har det været under udvikling i over fem år. Jep, du læste rigtigt. Et mobilspil udviklet i løbet af næsten seks år, selvfølgelig baseret på Star Wars-verdenen i sin helhed med fuld, fri adgang til al mytologi, sidehistorier, figurer og tilhørende æstetik/musik. Derudover er Hunters udviklet af et studie ved navn Natural Motion (og deres datterselskab Boss Alien), som på relativt kort tid har sat en ny standard for, hvordan ragdoll-fysik og -intelligens bruges i både spil og filmanimationer. Natural Motions proprietære animationsmotor Euphoria er ikke kun kernen i, hvordan figurer bevæger sig og reagerer på fysiske objekter i spil som GTA V, Red Dead Redemption 2, Star Wars Force Unleashed og det kommende Indiana Jones-spil fra Machine Games, den er også en vigtig del af effektarbejdet i film som The Little Mermaid (2023), Transformers: Rise of the Beasts og Ant-Man and the Wasp: Quantumania.

Natural Motion har ikke selv udviklet mange spil, men deres teknologi er selvfølgelig velafprøvet og objektivt set ret fænomenal, hvilket fik deres ejergruppe Zynga (nu ejet af Take Two) til at give dem til opgave at forsøge at skabe et Star Wars-spil med fokus på flere spillere, som har potentiale til at leve i lang tid og tiltrække millioner af skydeglade holdspillere.

Star Wars: Hunters
Dette er en annonce:

Star Wars: Hunters er et arenabaseret actionspil, hvor to hold på hver fire spillere kæmper om sejren i smukke Star Wars-miljøer, der er inspireret af forskellige steder og planeter fra George Lucas' elskede rumopera. Hunters spilles fra et traditionelt tredjepersonsperspektiv og er gratis at downloade til Android og iPhone og gratis at spille. Din dusørjæger styres ved hjælp af grundlæggende touch-styring, hvor våbnet affyres automatisk, hver gang sigtekornet styres hen over en fjendtlig spiller, og derudover har hver karakter særlige evner og specialiteter. Hunters er med andre ord lidt som en mobil blanding af Overwatch og Star Wars: Battlefront.

Jeg kan godt lide at spille på min iPhone 14 Pro Max, og jeg har altid godt kunnet lide at spille på min smartphone, selvom jeg ved at det alene skaber harme blandt mere traditionelle entusiaster. Jeg har lagt mærke til, at retorikken her på siden blandt de af jer, der læser om mobilmarkedet, mildest talt er hadefuld, og de sidste fem års evigt grådige mikro(makro)transaktioner og det fokus, der har været på det, har selvfølgelig fremkaldt den slags negative følelser hos mange spillere. Det forstår jeg selvfølgelig godt. Jeg har selv siddet og anmeldt over 100 iPhone-spil i løbet af de sidste tre år, som næsten alle viste sig at være under standard. Men nogle gange dukker der selvfølgelig ægte perler op, som på mange måder redefinerer, hvad et lille gratis spil til mobiltelefonen kan og måske endda bør være. Hunters er et sådant projekt.

Allerede i introen står det klart, at 99% af alt, hvad der er udgivet til Android og iPhone, er billigere, mindre ambitiøst, grimmere og mindre godt udført end dette. Natural Motion har virkelig sat alle sejl til, haft pengene og frem for alt tiden til virkelig at skabe en ægte Star Wars-oplevelse i fuld størrelse holdt sammen af meget vellykket design. Hunters er smukt. Virkelig, virkelig smukt. Designet er en blanding af Rebels, Clone Wars og Battlefront II, og det skaber virkelig den helt rigtige fornemmelse her. Det ser ikke for barnligt ud, men det forsøger heller ikke at ligne Force Unleashed fra alle de seneste film, da omgivelserne og figurerne har et mere tegneserieagtigt præg, der er gennemsyret af lyse, smukke farver.

Det kører også rigtig godt. Man kan se, at udviklerne har brugt næsten to år (!) på at optimere, finpudse og strømline alt fra små menudetaljer, skrifttyper, knapper og indlæsningsskærme til, hvordan alting flyder og fungerer på skærmen, når det går hedt for sig. At kunne stå i en lysebrun, beskidt lille gyde i den sydvestlige del af Mos Eisley og med tre holdkammerater sprøjte laserskud i tusindvis mod det angribende fjendtlige hold, uden at din fps falder mærkbart, og uden at eksplosionerne ligner noget der er løgn i lav opløsning, er selvfølgelig en fornøjelse og som sagt et tydeligt bevis på, hvilket velpoleret produkt dette er.

Dette er en annonce:
Star Wars: Hunters

Kampene er korte, intense og tempofyldte uden at være for kaotiske eller svære at holde styr på. Hvis du vil spille en adræt og smidig figur, der nemt kan flankere modstanderne og undslippe fjendtlig beskydning i en fart, er det selvfølgelig lige så muligt, som det er for tank-spilleren at opbygge sådan en. Alt dette fungerer fint, og det føles som om, at balancen mellem klasser, karakterer og forskellige buildcrafting-veje fungerer rigtig godt. Nogle gange sætter den færdighedsbaserede matchmaking mig sammen med spillere, der ikke har en eneste opgradering i deres karakter, hvilket betyder massiv nedslagtning, men jeg gætter på, at det har mere at gøre med, at Hunters ikke er blevet officielt udgivet endnu og først vil blive rullet ud i næste uge.

Efter alle disse år med udvikling og finpudsning er der ingen tvivl om, at Natural Motion har produceret et af de mest vellavede mobilspil, jeg har prøvet i årevis. Selvfølgelig føles spilmekanikken og touch-styringen nogle gange lidt for automatiseret, og jeg savner flere muligheder for at udnytte omgivelsernes vertikalitet og lære forskellige dele af spillets bevægelser, men på den anden side er det godt tilpasset og smart nedskaleret, så det passer til alle spillere på alle mobiltelefoner.

HQ
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Utrolig lækker æstetik, velpoleret hele vejen igennem, solid styring, fantastisk musik, masser af indhold.
-
Der er altså mikrotransaktioner, lettere simpelt i særligt kampene.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Star Wars: HuntersScore

Star Wars: Hunters

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall

Et Star Wars-mobilspil som har taget over fem år at udvikle? Alle faretegnene er der, men overraskende nok er Hunters meget bedre end det har ret til at være.



Indlæser mere indhold