Vi skal virkelig værdsætte folkene hos Thunderful Development for det arbejde, de gør med SteamWorld-franchisen. Denne mindre skala-serie har mere dybde og variation end mange AAA-titler, og det er oven i at levere stramme og engagerende oplevelser. SteamWorld Heist II er endnu en fortsættelse af denne form.
Efter begivenhederne i det første spil følger vi nu Heist II Captain Leeway og hans besætning af Steambots, mens de udforsker Great Sea og forsøger at finde ud af, hvorfor det ferskvand, der er nødvendigt for overlevelse, pludselig er blevet giftigt og en af hovedårsagerne til rustdannelse. Denne rejse fører besætningen i deres mobile ubåd til forskellige biomer for at konfrontere farlige pirater, undgå flåden og gradvist forbedre sig og blive stærkere gennem forskellige opgraderingssystemer.
Som i det originale spil drejer gameplayet sig primært om turbaseret strategikamp, hvor du styrer din Steambot-besætning i kampe mod forskellige fjendetyper. Dette er et meget ligetil kampsystem, hvor hver karakter har mindst to handlinger pr. tur (det kan være flere med bestemte ability-kombinationer) til at bevæge sig og skyde, eller kaste en granat og bruge en ability, eller bevæge sig og genlade et våben, for eksempel. Det grundlæggende design er meget let at forstå, men det bliver pludselig mere udfordrende at mestre, når du tilføjer environmental farer, ekstra udfordringer og mål, varierende fjendetyper, unikke karakterklasser og abilities osv. Det kræver det kun en grundlæggende viden om strategi for at komme ind i Heist II, men for at overvinde nogle af de senere niveauer og mere krævende aktiviteter, vil du være nødt til at tage dig tid, bevæge dig og slå til strategisk, og gøre alt, hvad du kan for at undgå, at dine Steambots bliver til skrot i kampen.
Indrømmet, der er ikke store konsekvenser ved at miste en bot i aktion, da de simpelthen vil være tilgængelige igen efter hvileperioden efter en af spillets dagscyklusser, men da hvert level har et sæt stjerner, du skal samle, vil du ikke have lyst til at miste en stjerne for at undlade at beskytte en af dine bots i kamp. Det kan virke simpelt nok, men hvis du også er presset på tid, eller skal samle noget episk loot, eller krydse en ekstra udfordring af, mens du fuldfører det grundlæggende mål, bliver det hele pludselig meget mere stressende. Og du har brug for stjerner, da nye dele af verdenskortet og historien ofte er låst bag hvor mange stjerner du har erhvervet i hver region.
Når det kommer til udforskning uden for kamp, ser det ud til, at Thunderful har taget et stort skridt fremad sammenlignet med det første spil. Nu kan du frit rejse rundt på et oververdenskort ved hjælp af din ubåd for at opdage hemmeligheder, kæmpe mod fjendtlige skibe, der patruljerer bølgerne i real-time-kampe, og blot for at bevæge dig til og fra levels. Det er en fremragende idé, som som jeg alligevel føler ikke er helt veludført, da mangel på et minimap betyder, at du nemt kan fare vild og manuelt skal åbne verdenskortet for at beslutte dig for dit næste træk. Et obligatorisk minimap ville gøre underværker her.
Når vi ser på tilpasnings- og progressionssystemet, har Thunderful igen gjort et ret godt stykke arbejde. Måden, hvorpå du kan opgradere en karakters ekspertise med en klasse gennem experience opnået gennem kamp og derefter skifte den karakter til en hvilken som helst anden klasse ved at ændre deres udstyrede primære våben for at øge deres ekspertise et andet sted, og så kombinere abilities fra begge klasser for at få en bedst-ud-af-to-verdener tilgang, er absolut fremragende. Du kan blande de klare styrker af den højmobilitets Flanker med den frontlinjepositionerede Brawler, eller lave noget mere atypisk som en Sniper udstyret med crafting Engineer-elementer i stedet. Mulighederne her betyder, at der ikke er nogen seriøse begrænsninger for det hold, du sammensætter, eller de karakterer, du vil rekruttere, noget der forstærkes af det faktum, at enhver karakter kan bruge ethvert våben og udstyre alle genstande/consumables. Crafting i dette spil er så ligetil, men bred, at det er virkelig prisværdigt.
Så er der æstetikken. Thunderful har haft år til konstant at forfine SteamWorld-temaet, og i Heist II får vi endnu et eksempel på, hvor langt det er kommet. På trods af ingen talte dialog (som er en smule skuffende i betragtning af hvor mange SteamWorld-spil der har været), har hver karakter stadig så meget charme og en dyb personlighed. Verden er ligeledes charmerende, med masser af detaljer og en atmosfære, der føles utroligt livlig, især når du besøger hub-lokationer og det nyeste soundtrack fra Steam Powered Giraffe begynder at spille, og leverer shanty- og nautiske toner, der tilføjer et ekstra niveau af autenticitet. Du kan ikke undgå at forelske dig i æstetikken.
Der er dog også enkelte andre problemer, men disse er mest a mindre betydning, der kunne gøre spillet lidt mere forfinet, hvis de blev adresseret. Muligheden for at fortryde en karakters bevægelsesaktion, før de forårsager nogen skade eller afslutter deres tur i kamp, ville gøre kontrolsystemet mindre frustrerende at håndtere til tider. Sigtemekanikken i kamp kunne også bruge lidt arbejde, især når du bruger snigskytterifler, der giver dig mulighed for at lande nogle vilde ricochet-shots - eller i det mindste ville det, hvis sigtekornet ikke ofte nulstillede sig, hvis du bevæger dig bare lidt ud af billedet... Men igen, disse er mindre issues, der kun fører til mindre frustrationer, da Thunderful for det meste ser ud til at have leveret en velafbalanceret, varieret og underholdende efterfølger i Heist II.
Det vil nok ikke være den store overraskelse for mange at høre, at SteamWorld Heist II er et ret fremragende strategispil, da det første spil også var fantastisk. Thunderful har leveret en efterfølger, der føles som en evolution af formatet, der gjorde det første spil så specielt, med en rig æstetik, fantastisk crafting og progression, stram kamp, bedre udforskning, og den typiske SteamWorld-charme, der siver ud af hver sprække. Uanset om du er en SteamWorld-fan eller ej, bør du tage chancen med Heist II.