Dansk
Gamereactor
previews
Steamworld Heist II

Steamworld Heist II Preview: August måned har måske allerede en bundsolid indie linet op

Vi har tilbragt en masse tid sammen med den turbaserede strategiopfølger for at se, hvordan den udvider og forbedrer den fantastiske formel, som den oprindelige titel fra 2016 lagde for dagen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

SteamWorld-serien er blevet kendt for konstant at udfordre, hvad vi forventer af spillene. Vi har haft tower defence-titler, metroidvaniaer, platformspil, og nu i august slutter endnu et turbaseret strategispil sig til rækken i form af SteamWorld Heist II. Spillet fortsætter efter begivenhederne i originalen og handler om Captain Leeway, efterkommeren af den legendariske opdagelsesrejsende og hovedperson i den første titel, Captain Piper Faraday, og giver spillerne til opgave at spænde støvlerne og begynde at slå sig løs i et forsøg på at indskrive denne yngre kaptajns navn i historiebøgerne side om side med sin forgænger.

Med en planlagt lancering den 8. august har jeg haft mulighed for at tjekke en masse SteamWorld Heist II ud som en del af et preview-vindue, der omfattede en kort smagsprøve under Summer Game Fest i Los Angeles tidligere på måneden. Jeg kommer ind på de små detaljer om et øjeblik, men lad mig starte med at bekræfte og afklare eventuelle bekymringer, du måtte have eller ikke have; SteamWorld Heist II ser ud til at blive en fest.

Originalens karakteristiske gameplay, der kombinerer turbaseret bevægelse og angreb med sigtemekanik og masser af miljøødelæggelse, er blevet bevaret og forbedret denne gang. Gameplayet føles intuitivt og let at gå til, men med masser af dybde og granulær kontrol, der giver dig mulighed for at være kreativ med, hvordan du tackler kampene. Du kan tage den direkte vej og bruge dækning til at beskytte dine steambots, mens du lander klare og sikre skud for at fjerne trusler på din vej, eller du kan bruge rikochetterende elementer og ætsende eller destruktive tønder til at fjerne grupper fra ligningen. Det grundlæggende gameplay her er så simpelt og letforståeligt, som det kan blive, men Thunderful Development giver dig mulighed for at tilføje noget flair til dit spil med disse mere snedige mekanikker.

Dette er en annonce:

Udviklingsholdet har også taget denne enkle, men dybe tilgang og forsøgt at indarbejde den overalt i dette spil. Progressionen og opgraderingssuiten føles ligetil, men har stadig en kærkommen kompleksitet. Du kan rekruttere alle mulige forskellige bots til at slutte sig til din voksende besætning, som hver især passer ind i en af en række unikke jobtyper, der kan forbedres og tilpasses ved at optjene erfaring ved at gennemføre baner. Når du forbedrer et job, låser du op for opgraderinger fra et simpelt skill tree, der enten kommer i form af nye evner eller passiver, der forbedrer kampeffektiviteten, og du kan nemt skifte mellem, hvad du vil, og endda indarbejde forskellige jobs sammen for at få karaktererne til virkelig at skille sig ud og spille på den måde, du ønsker. Dertil kommer et system, der giver dig mulighed for at tilpasse dit ubådsfartøj ved at udstyre det med kraftigere våben og mere defensivt udstyr, der er praktisk, når du kæmper mod flådefartøjer på åbent hav.

Dette bringer mig til et af Heist II's mere unikke og nye elementer: det maritime gameplay. I stedet for blot at arbejde sig gennem en fortælling, der konstant flytter dig mellem baner, har Thunderful indarbejdet en oververden, som du frit kan udforske. Verdenen er fuld af små hemmeligheder og afkroge, som du kan opdage, og den er også hjemsted for rivaliserende og computerstyrede fartøjer, som angriber dig, hvis du kommer for tæt på dem. For at slå igen skal du justere og sigte med dit skibs styrbords- og bagbordsvåben for at kunne ødelægge truslen, før den ødelægger dig. Det er meget basic og består kun af nogle få mekanikker, men det er en velkommen tilføjelse, der lige tilføjer lidt ekstra til SteamWorld-oplevelsen og bryder det turbaserede strategiske gameplay i de egentlige missioner.

Steamworld Heist IISteamworld Heist IISteamworld Heist II
Steamworld Heist II
Dette er en annonce:
Steamworld Heist IISteamworld Heist IISteamworld Heist II

For dem, der undrer sig over tonen i dette spil, så er den karakteristiske SteamWorld-charme og -humor også bevaret. Selv om der er tale om et stort set nyt persongalleri, føles de alle veldefinerede og detaljerede, og som om du har kendt dem i meget længere tid, end du har. Desuden formår Thunderful at bevare fortællingen som en central og interessant faktor ved at afbalancere tekstdialog med indtalte filmsekvenser, som begge arbejder sammen om at give en god fornemmelse af det eventyr, du begiver dig ud på. Ville det være rart at have stemmeskuespil hele vejen igennem? Absolut, men teksten er som regel ganske kortfattet og overvælder ikke spilleren, så i praksis fungerer det fint.

Thunderful har også sørget for, at Steamworlds æstetik og tema er bevaret og fremhævet i Heist II, med mere af den fantastiske håndtegnede kunst og stil, der byder på masser af detaljer og slående kulisser. Det matches så med et tematisk og iørefaldende soundtrack fra Steam Powered Giraffe, der endnu en gang vil give enhver sørøver lyst til at rejse sig og danse en lille jig.

Mens jeg venter lidt længere og bruger mere tid på at spille i den kommende anmeldelse, før jeg går dybere ind i progressionssystemerne og de mange forskellige typer våben og værktøjer, du kan erhverve dig, vil jeg sige lige nu, at SteamWorld Heist II ser ud til at være præcis, hvad vi ønsker; en rigere og mere mekanisk dyb opfølgning på det allerede geniale Heist. Det er charmerende, dejligt, enkelt, men med dybde, har varierede missioner, der udfordrer, men ikke overvælder (medmindre du ønsker det, da der er flere sværhedsgrader at vælge imellem), og beviser endnu en gang, hvorfor vi fortsat elsker og værdsætter SteamWorld-serien og dens kreative tendenser. Thunderful ser ud til at have fat i endnu en indie-vinder her.

Steamworld Heist II
Steamworld Heist II
Steamworld Heist II
Steamworld Heist II
Steamworld Heist II

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold