Vi har elsket stort set alt svenske Teenage Engineering har sendt os, og det er der en god grund til. Trods en høj pris er hvert eneste produkt designet og fremstillet med sådan en tydelig intention fra afsender, at det er svært ikke at falde for kombinationen af krystalklar funktionalitet og attraktive materialer og former. Det er produkter der skaber klar og tydelig "want" hos en forbruger, ingen tvivl om det, og skulle du finde en specifik use case til et Teenage Engineering-produkt, så får du noget der er fandens godt skruet sammen. "The best of both worlds", som Hannah ville sige.
Det bringer os naturligt videre til TX-6, en lille mixer der vitterligt giver dig al den funktionalitet man kunne forvente af en mindre pult fra et brand som Røde, men så kompakt at den kan være i en baglomme, og vejer mindre end en iPhone 16.
Selve konstruktionen er så kompakt, at det er direkte svært at forstå. Den er mindre end selv de mindste moderne smartphones, og vejer mindre også. Den er lavet af et enkelt stykke CNC aluminium med 2K Molding, og bagpå, ligesom med TP-7, finder du fantastisk læder, denne gang dog sort, som stadig tilføjer noget uhyggeligt taktilt og varmt til hvad der ellers let kunne kaldes en lettere kølig helhed. Pointen er at alt lige fra det lille display med basale presets til de individuelle seks inputs, det hele svarer vidunderligt igen på berøring og bevægelse, og det er kun endnu mere tydeligt at Teenage Engineerings fremstillingstolerance er top notch.
Som sagt er det her en lillebitte bærbar mixer, hvis batteri kan klare cirka otte timers brug, som stemmer godt overens med vores egne tests. Med denne kan du optage 44,1/48KHz eller 24-bit på dens egen hukommelse via seks individuelle stereokanaler. Derudover er der en række andre funktioner, såsom Bluetooth LE-understøttelse til andre trådløse MIDI devices, MFI-kompatibilitet med iOS og sågar en synthesizer.
De seks stereo inputs kan splittes op i mono, og tilgås via jack-porte i toppen. Det skal siges at nogle enkelte jack-indgange, alt efter hvordan kablerne er fysisk udformet vil have svært ved at sidde på rad række netop fordi TX-6 er så lille. Men dette gør sig stort set kun gældende hvis du så absolut skal bruge alle seks. Nedenunder er der tre analoge inputs, en main out jack-indgang i stor størrelse, og mini-jack til AUX. Der er også USB-C der gør det mulitg at bruge TX-6 som lydinterface til noget så basalt som en podcastoptagelse i felten.
Lyden er fantastisk, der er intet andet ord for det, og der er ikke noget tegn på at lyden er kompromitteret som følge af enten batteri som central strømkilde eller af enhedens størrelse. Det skal dog her siges, at selvom det er genialt med det lille display til at give dig konkret feedback om peaking, gain og andre lydindstillinger der er ret kritiske for at kunne stabilisere brugbare lydniveauer og afbalancering, så er det så lille at det kan være lettere frustrerende at lave egentligt professionelt eller semi-professionelt arbejde med TX-6. Der er simpelthen for lidt plads her, og det er ret sjovt, fordi de individuelle dials ikke føles for små. Faktisk er der intet andet på TX-6 der føles kompromitteret af størrelsen udover førnævnte stereoindganges tæthed på hinanden og så det her lille display.
Til musikere vil dette nok være en dealbreaker, eftersom granulær tweaking af lydniveauer løbende bliver ret afgørende, men som podcast-producent, eller som en slags field recorder mixer, så er det her det vildeste værktøj. Det ville have været rart hvis den havde været lidt billigere, men samtidig er det her igen så specifikt et værktøj, at den helt rigtige kunde nok bare falder pladask for kombinationen af funktionalitet, behændighed og æstetik. Men selv med alt det in mente er over 8000 kroner lidt af en pille at sluge. Måske en opdateret version kunne placere et mere horisontalt display tværs over enhedens bredde, og dermed give brugeren lidt mere plads til tilpasning, så ville den værd der.