Vi har meget sjældent forhåndsvisninger af individuelle karakterer i kampspil her på Gamereactor, simpelthen fordi det er svært at få en rigtig god idé om, hvordan de vil passe ind i metaen og klare sig i forhold til deres modstandere, og fordi vi så sjældent får dem før udgivelsen. Men... Heihachi Mishima er selvfølgelig ikke hvem som helst, og selvom han teknisk set ikke engang er med i Tekken 8, er der ingen tvivl om, at hans ånd var overalt i spillet, da det blev lanceret tidligere i år. Desuden er han stadig seriens mest ikoniske ansigt.
Det ved Bandai Namco, og derfor får Heihachis ankomst lidt ekstra opmærksomhed, og ud over den nok mest ventede DLC-karakter af alle (selvom jeg håber, at Bob bliver tilføjet på et tidspunkt), er der også en helt ny kampagne fordelt på otte kapitler. Og hvis du har spillet Tekken før, vil du vide, at kampagnerne i disse titler faktisk fortjener at blive kaldt kampagner.
Jeg havde for nylig mulighed for at komme i gang med denne kampagne og spille de første fem kapitler igennem for at finde ud af, hvordan det overhovedet er muligt, at Heihachi kan vende tilbage i betragtning af hans noget uheldige slutning i Tekken 7, hvor han blev smidt i en vulkan af Kazuya Mishima. Der er dog ikke noget overnaturligt ved det; han blev tilsyneladende fisket op af munke, lige før han faldt i lavaen (præcis hvorfor de var der, og hvordan det kan være, at Kazuya ikke lagde mærke til dem, fortæller historien ikke - men lad os ikke hænge os i detaljerne).
Men denne »nærdødsoplevelse« kombineret med hensynsløse tæsk har tydeligvis også sat sine spor hos Heihachi, som blev efterladt hos munkene efter at have mistet hukommelsen. Og det er her, vi møder ham i en kampagne, der indeholder stort set alle de ingredienser, vi er kommet til at forvente fra serien. Ud over Heihachi selv spiller Eddy Gordo og frem for alt Lidia Sobieska hovedrollerne i denne minihistorie, der stort set foregår parallelt med den almindelige Tekken-kampagne og dermed er med til at gøre den lidt mere detaljeret for alle, der følger med i den historie.
Selv hvis du ikke får Eddy og Lidia, er de stadig spilbare her, så du kan gå igennem historien, hvilket selvfølgelig betyder en hel masse grunde til at kæmpe. Når jeg forlader Heihachi, er han stadig god og måske lidt forvirret, men det er uklart, om han bliver ved med at være det hele vejen til slutningen. En del af mig håber, at han fortsætter med sin nye personlighed indtil i hvert fald Tekken 9, mens det måske virker mere sandsynligt, at han snart vender tilbage til sit gamle jeg - men det ved vi ikke, før det er lanceringsdag.
Det store trækplaster er dog at få lov til at spille med Heihachi selv, og med ham kommer Genmaji Temple-niveauet, som jeg formoder bliver en fanfavorit takket være masser af mystisk og japansk mumbo jumbo. Enhver Tekken-entusiast vil hurtigt bemærke flere forskelle i Heihachis spillestil, hvor han også er blevet redesignet fra bunden efter de samme præmisser som alle andre figurer, da grafikmotoren blev opgraderet til Unreal Engine 5.
For mit eget vedkommende og uden mulighed for at sammenligne side om side vil jeg blot bemærke, at Tekken-seriens hovedantagonist stadig er skræmmende brutal og kraftfuld, og kombineret med det aggressive system i Tekken 8 føles han næsten mere hensynsløs end nogensinde. Det er helt sikkert en kæmper, du ikke ønsker at møde med ryggen for tæt på banens kanter, da risikoen for grimme luftkasteller, der tager bidder af din health bar, er meget høj.
Det bliver hurtigt klart, at Heihachi stadig ikke er en god begynderfigur, selvom Simple Mode giver ambitiøse amatører mulighed for at bruge bæstet, hvilket forhåbentlig kan gøre ham til en populær kæmper selv blandt nye fans.