Railroad Tycoon II

RailRoad Tycoon II

10 år har vi måtte vente på efterfølgeren til megahittet Railroad Tycoon. Lever det op til forventningerne??

Sid Meier står for mange som af strategispillenes fader. Titler som Civilization, Colonization, Pirates og ikke mindst Railroad Tycoon bærer hans navn. Nu har PopTop, et mindre spiludvikler firma, købt rettighederne til at lave toeren. Og det har de så gjort... Men hvad er RailRoad Tycoon II (RT2) egentlig? Har de forholdt sig tro til forgængeren og er det kun grafikken, som har fået en ny finish?

Drengedrømmen
Alle drenge/mænd/fædre har på et eller andet tidspunkt leget med jernbaner. Og hvem har da ikke ønsket sig, at have mere at lege med, end der nu lige var forhånden? Flere tog, flere skinner, stationer og ikke mindst elektriske tog... Det er denne drengedrøm, RT2 prøver at virkeliggøre. Ved start vælger man, om man skal spille i England, USA eller et tredje sted. Her får man så en pose penge til at købe skinner, tog og stationer for. Så gælder det om at forbinde et antal byer, der både afsætter og efterspørger et antal varer, mest af alt selvfølgelig passager, men også varer som post, mælk, stål, kul og et utal flere bliver udbudt/efterspurgt. Nu gælder det om med sine tog at lave profitable forbindelser. Man bestemmer hvilke vogne der skal køre fra f.eks. London til Oxford, og om der i Oxford skal skiftes vogne ud.

Varer frem og tilbage
Men der er også en dybere sammenhæng med de varer, man kører rundt med. For eksempel bruges kul fra kulminer og jern fra jernminer til at lave stål på et valseværk. Dette stål kam man så fragte til en bilfabrik, sammen med noget gummi, og ud får man biler, som man kan sælge i byerne. Da man ikke selv kan bygge disse fabriker, er det meget vigtigt at lægge stationer der, hvor råvarer kommer fra og bliver forarbejdet, og så fragte det til en by for at få den optimale fortjeneste. I forhold til det gamle Railroad Tycoon er der kommet flere varer til, og hele værdikæden i produktionen er blevet langt mere kompleks. Et andet meget vigtigt økonomisk side af RR2 er aktie og obligationshandlen. Man køber og sælger aktier og obligationer for både at kontrollere modstandere og finansiere ens egne bygge projekter. En af de nye fiduser i spillet er, at opkøbe en masse aktier i én af modstanderne, for så at køre sit selskab konkurs, og til slut overtage ledelsen i konkurrenten.

Nyt er der kommet til
I 1´eren så man alting lige fra oven, men i RT2 ser man tingene skråt fra oven, og man kan både dreje og zoome ind og ud. I den mest detaljerede indstilling er bygninger og tog meget flotte, men idet man taber alt overblik, er det umuligt at spille i den indstilling. Nyt er også muligheden for at spille mod/med andre. Op til otte spillere kan være med, både over Internet og over et almindeligt netværk. Da computermodstanderne kan være ret så kedelige, er det selvfølgelig altid sjovere at få ôrigtige" modstandere.

Konklusion
Der er både gode og dårlige sider i spillet. I forhold til 1´eren er der kommet et større udbud af varer og tog, og der kommet en langt mere kompleks økonomi funktion. Men desværre er computermodstanderne ret så ensidige og træge i det. De mangler aggressivitet og hastighed. Grafikken er blevet flottere og muligheden for at se endog meget detaljerede bygninger og tog er sødt, men i praksis ubrugelig i spillet.
Derfor kan man heller ikke udelt udråbe denne version af Railroad Tycoon til et superspil, men ikke desto mindre vil gamle fans af RT finde nye muligheder i dette spil, som gør det pengene værd.

9 / 10
+