European Air War

European Air War

EAW, et meget underholdene, og et af de fedeste spil som jeg har prøvet.

• Jakob KosmiderJakob Kosmider

Kan du gøre himlen over Europa sikker igen?
Anden verdenskrig havde nogle af de sejeste luftkampe der nogensinde har været. Derfor appellerer fly fra 2. verdenskrigs fly meget til mig. Selvom at det var en meget blodig krig, var luftkamp stadig et mand til mand foretagende. Der var ikke noget som hed missiler, og radar, det hele var op til piloten.

Battle of Britain
Som de fleste nok ved var slaget om England en meget vigtig faktor for at England ikke blev invaderet, da det uden tvivl kunne have haft en helt anden slutning på krigen Kort fortalt ville tyskerne have luftherredømmet over England, som en del af en planlagt invasion. RAF var helt klart i undertal, med fly som ikke kunne matche Luftwaffes fly, men alligevel bed RAF tænderne sammen, og holdt stand mod tyskerne. Det er ikke kun slaget om England der bliver fokuseret på, spillet forgår i hele perioden fra 1940, til 1945, og dermed krigens slutning. Der er over 100 forskellige missioner, så der er mere end nok arbejde til skrivebords piloten.

Choose side
Noget af det fedeste ved spillet er muligheden for at vælge den side man vil flyve på, så man kan flyve for Luftwaffe, RAF, og for Amerikanerne. Personligt faldt jeg meget hurtigt for ME 109 flyet, da det helt klart passede bedst til min stil. Derudover har jeg fløjet meget P-51, da den har en helt speciel plads i mit hjerte. Men det fly jeg nød mest var nok ME 262A, som bekendt var det første operationelle jet fly. Det skal her nævnes at alle fly er jager fly, der er ikke noget med at flyve kedelige bombere rundt, og som de fleste kan regne ud drejer det meste af spillet sig om luftkamp.

Career
Der mulighed for at flyve både trænings missioner, og enkelte luftkampe, men det mest interessante er uden tvivl Pilot Career. Der starter man som pilot i starten af krigen, og skal prøve at overleve alle fem år. Som tiden går bliver der vist forskellige former for film fra krigen, så man kan følge med i hvad der skete igennem perioden. Det er virkelig nostalgi for alle pengene! Fjendens piloter skule man næsten også tro kørte en karriere, da nogle af dem virkelig er nogle hårde sataner at kæmpe imod!

Alt i alt
Personligt fandt jeg virkelig EAP meget underholdene, og et af de fedeste spil som jeg har prøvet. Det henvender sig både til erfarne simulator spillere, og nybegyndere. Det er nemlig muligt som nybegynder at spille med meget simple modeler, mens erfarne folk også kan få lov til at arbejde hårdt på at styre de forskellige fly. Rent grafik mæsigt er spillet ikke blandt de mest imponerende, men tilgengæld kræver det ikke en synderlig hurtig maskine. Lyd mæssigt lyder motorerne helt perfekt, men man kunne godt ønske sig at høre flere effekter. Men på den anden side, så er jeg næsten bange for at det var mere eller mindre det samme som piloterne kunne høre i virkeligheden.

7 / 10
+
Sjovt både for erfarne og uerfarne spillere i denne genre.