Total Air War

Total Air War

DÚt her spil er svært! For det første begyndte jeg først at fatte, hvad Total Air War egentlig gik ud på, efter flere timers intens udforskning af spillets faciliteter.

Dét her spil er svært! For det første begyndte jeg først at fatte, hvad Total Air War egentlig gik ud på, efter flere timers intens udforskning af spillets faciliteter. Ikke nok med, at det er en ekstremt gennemført fly-sim - i den topkvalitet som D.I.D. er kendt for med F-22 serien af flyspil - Næh, det er et totalt for heftigt krigsstrategispil, baseret på indsatte amerikanske fly i Rødehavsregionen, et sted på den anden side af år 2000, i et fiktivt, men dog alligevel muligt scenarie, hvor de nordøst-afrikanske lande bekæmper hinanden, sig selv, og verden, og hvor alle uretfærdigheder eller (nukleare) trusler må stoppes.

Du er kommandør på AWACS flyet, et radar-udstyret, højtflyvende hi-tech mothership, som med nåleøje-præcision kan udpege trusler og mål for det allierede militær. Fjenden, og ens venner, er i Rødehavs scenariet ikke altid de samme, og nogle missioner har dine tidligere fjender som allierede. Altså en kogende situation, hvor lande som England, Frankrig, Sovjet, Eritrea Etiopien og Sudan skiftes til at stå frem som protektor i sager, som kan have stor økonomisk og fremtidspolitisk betydning for, hvordan kontinentet, ja verdens skæbne, skal ende. Så under overfladen af, at spillet er en fly-sim, ligger en massiv historie, som ændrer sig frit - og upålideligt.

Der er adskillige træningsmissioner; take-off, landing, brug af de over 30 forskellige missiler og bomber på forskellige luft- og landbaserede mål. Det, som tager længst tid, udover at lære at klare sig i kamp, dræbe fjenderne, og faktisk overleve, er at forlade landingsbanen og lande flyet igen. Men heldigvis har man fra DID´s side indført en funktion, så man kan hoppe videre til næste led i missionen, så tiden kan bruges konstruktivt i luften. Missionerne, der alle er kædet sammen, og dannes undervejs i et scenarie, forgår hen over de afrikanske ørkener, tætbebyggede storbyer, bakkede savannah´er og over Rødehavets bølgende overflade. I nogle missioner flyver du alene, for eksempel om natten, og skal udbombe et strategisk mål med en laser-guidet bombe, altimens du holder dig under fjendes radar og kan manøvrere dig ud af tank-angreb, og land-til-luft missiler. Andre missioner sætter dig højt til vejrs med en håndfuld hårde jagerpiloter i formation, hvor opgaven lyder på at beskytte AWACS radarflyet, eller patruljere et område, som står til at blive invaderet af fjendtlige land-, vand- eller lufttropper. Og der er stor forskel fra at sidde med AWACS skærmen og styre din hærs fly med et museklik, til at sidde i en F-22 jager, veludrustet, strømlinet skærende igennem luften med to en halv gange lydens hastighed. Med den rigtige hardware, er følingen med flyet, og detaljerne omkring de eksterne kameraer, så tæt på forestilligen om ôthe real thing", som jeg kan forestille mig. Når man har fundet ud af keyboardets konfiguration, via det vedlagte oversigtskort, som benytter ALLE taster på nær 11 på et standard keyboard med 102 taster! Nogle taster har endda en ekstra kommando med SHIFT tasten, så det taget ekstremt lang tid at finde sig til rette med indretningen.

Lyden er testet med et AWE32 kort, og er tilstrækkelig god. Men hvis man vil op og ringe med fuld lyd i intens kamp, så både radar, radio-advarsler, 4 MIG missiler, en brændende motor, skudsalver i vingeflappen, og en halv megatons brintbombe nede i våbenfabrikken kan høres, så anbefaler DID selv et AWE64 for den fulde oplevelse. Grafikken kørte på et 16MB Riva TNT 2xAGP kort, men her var mange grimme fejl i vælgermenuerne. Ikke noget alvorligt, bare ekstrem grim konfetti, som nogen gange kunne skjule vigtige ting. Selv med den nyeste patch fra DID´s web-side, blev det ikke bedre.

Patchen rettede dog nogle fejl spillet havde ved udgivelsen. I flysimulator-delen er grafikken smuk, i opløsninger op til 800X600, med antialiasing og diverse filtrering, som gør landskaberne, og de skinnende metal overflader på fly og tanks flot og naturtro at se på. Og netop ordet naturtro er kodeordet for Total Air War. ALT er blevet researchet med hold i virkeligheden. Manualen på 322 sider er vidne herfor, og alle jagerpilot-wannabe´s må elske denne grad af dybde i spillet. Der er billede og tekst om alle våben, fly, køretøjer og skibe, så man kan i virkeligheden komme til at kende de enkeltes styrker og svagheder, og handle ud fra dem, for at få overtaget. Der er en smart kamera funktion kaldet ACMI, som du kan bruge til at optage flyveturene med, og bagefter gennemse både dine egne, fjendens, og de affyrede våbens tre-dimensionelle bevægelser igennem landskabet, som afbildes i vektor-grafik, med aftegninger af ruter og skudepisoder, og en rulletekst, som punktopstiller afgørende events. ACMI er et af de vigtigste værktøjer man kan bruge til at se, hvordan ens flyvning fungerer i kamp, og kan være en ren fryd at gennemse, nostalgisk tilbagelænet, for at nyde en af de meget få sejre man som nybegynder vil komme til at vinde i Total Air War.

Stor respekt for selve programmeringen i Total Air War, det er bare ærgeligt, at man skal op omkring en Pentium II chip, og et vildt Voodoo2 kort eller 2xAGP som Riva TNT fra Creative for eksempel, for at kunne køre spillet tilfredsstillende. Intet mindre kan gøre det, det er min påstand. For du skal ikke finde dig i at skulle skyde skylden på din computers ydeevne, når du hænger i luften i din faldskærm, med metalsplinter brændende ned om ørerne. I Total Air War skal du styre handlingen, ellers har du tabt. ôWolf0 eject! Scatter formation ! Abort Abort Abort!"

7 / 10
+
Stor respekt for selve programmeringen i Total Air War.