Reel Fishing 2

Reel Fishing 2

Selvom det måske lyder kedeligt, at stå alene på en båd og vente på at man får bid, så vent til du prøver Reel Fishing! For desværre er der ikke mere at hente i Reel Fishing 2.

• Morten SchødtMorten Schødt

Det er sikkert ikke mange derude, der er både fiskefanatikere og Playstationejere, men nogen er der da. Og hvad kunne ikke være bedre for dem end en tør og varm fisketur foran tv-skærmen? Crave Entertainment er folkene bag denne titel - som sammen med EA´s Bass Fishing og det originale Reel Fishing, er en af de eneste fisketitler på konsollen.

Kast linen
Folk som var med på ´bølgen´ da Reel Fishing udkom, kunne sikkert huske spillet for mixet mellem FMV sekvenser og real-time grafik. Dette fungerede som bekendt ikke særlig godt og fans af spillet håbede på at slippe for dette irritationsmoment i 2´eren. Desværre er det et faktum, at Natsume - udvikleren bag spillet, har valgt at beholde dette. Og dette, sammen med en række andre punkter gør, at spillet allerede fra starten befinder sig på et langt lavere niveau end forgængerens...

FMV?!?
Og netop som man troede at FMV sekvens integrationen i real-time spil var overstået (på nær i Final Fantasy , overrasker Reel Fishing ubehageligt. Vi så det samme i etteren, men her er det næsten endnu værre. Spilleren havner på en flad og ligegyldig inaktiv skærm, hvor man ikke engang kan bevæge sig rundt. Alt hvad man kan, er at ´sigte´, smide linen og håbe på der kommer bid.
Det er dog ikke alt, der er FMV, for efter man har fået bid eller er tæt på det, skifter skærmen til 3D igen. Omgivelserne er stadig lige kedelige og utiltalende her og af en eller anden underlig grund, ser originalen faktisk bedre ud på dette område! Meget utraditionelt for en efterfølger!
Omgivelserne er heller intet at råbe hurra for. De består af grimme, kedelige og utiltalende miljøer, som sammen med den langsommelige, inaktive fiskeproces, gør spillet aldeles uinteressant, selv for den mest ivrige fisker.
Den skiften, der foregår mellem FMV og almindelig grafik, gør spillet enormt uoverskueligt, så man mange gange er i tvivl om hvor man skal kaste for at få bid. Det kræver megen slid, slæb, øvelse og træning, for at man får det rette feel for hvor man skal smide maddingen ud. Det er enormt belastende, at sidde og prøve at skelne mellem FMV grafikken og 2D grafikken, for man aner i mange tilfælde, stort set ikke om det nu er det rigtige sted.
Denne gang har Natsume inkluderet en tutorial, således man kan få gennemgået de mest basale ting i fiskeverdenen. Men desværre er dette også et af de eneste lyspunkter, der er på gameplay området.

Flygt!
Der er mere end 70 forskellige fiskearter, at fiske efter og mere end 500 forskellige typer af madding til at fange fiskene med. Og her skal Reel Fishing have ros for sin variation blandt fiskene. Der er samtidigt også mulighed for at fiske i saltvand! Dette gør, at man støder på f.eks. barracudaer og hajer, og så er der selvfølgelig også alle de fisk man aldrig har hørt om. Detaljerne der er på fiskene i FMV sekvenserne, befinder sig på et godt område, med realistiske bevægelser og en virkelighedstro modellering.
Desværre hjælper antallet af fisk ikke på gameplayets værdi. Sammen med de irriterende FMV sekvenser, er spillet enormt kedeligt. Selvom det måske lyder kedeligt at stå alene på en båd og vente på at man får bid, så vent til du prøver Reel Fishing! Desværre er der ikke mere at hente i Reel Fishing 2 end masser af Full Motion Video og et katalog af fisk. Så medmindre du er hardcore fisker, bør du holde dig langt væk fra Reel Fishing 2.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+