LMA Manager 2001

LMA Manager 2001

LMA Manager 2001 er blevet en fin overbygning til sidste års udgivelse; en storebror, som beholder alle de positive træk og tilføjer et par enkelte velkomne nyanskaffelser.

Indtil sidste år havde managerspil til PlayStation ofte været forbundet med dårligt designede skærmbilleder fyldt med gnidret skrift, Men Codemasters´ LMA Manager gjorde en interessant forskel. Som det første veldesignede managerspil til PlayStation bar LMA Manager tydeligt præg af helt fra programmeringsniveau at være tænkt til konsollen. Endelig savnede man ikke en mus til at få styr på menuerne, i stedet blev gamepaddens knapper anvendt intuitivt og med det naturlige flow, som er nødvendigt, hvis man skal lade sig fascinere af tal og taktikskærme foran sit fjernsyn.

Storebror
LMA Manager 2001 er blevet en fin overbygning til sidste års udgivelse; en storebror, som beholder alle de positive træk og tilføjer et par enkelte velkomne nyanskaffelser. Vigtigst er dog stadig det suveræne menusystem, hvor de 4 øverste knapper på gamepadden bruges til at navigere gennem de to niveauer af funktioner. Grafisk er hele brugerfladen blevet piftet op, men grundidéen er fastholdt, hvilket giver gamle fans et behageligt deja vu, mens nytilkomne managere kun kan imponeres over det suveræne overblik.

Udfordringer
Der er to spiltyper i LMA Manager 2001. Enten giver man sig i kast med det traditionelle, sæsonbaserede managerspil, hvor man overtager styringen i en klub efter eget valg, eller også kan man lade sig udfordre af et mere konkret projekt i Challenge-delen, hvor Codemasters har sørget for 14 specifikke scenarier af varierende sværhedsgrad. Det lyder måske ikke af meget, men opdelingen sikrer, at man kan spille i kortere forløb uden at miste overblikket over et helt spil. Dermed åbnes målgruppen til at dække alle med en svag interesse for at styre sit eget hold og ikke blot de mest hard-core statistiknørder.

Sæt det rigtige hold
Spillerne vurderes i 12 kategorier - der findes mere nuancerede managementsimulatorer på markedet, men Codemasters har foretaget nogle fornuftige valg. Derudover kan spillerne være udstyret med specielle skills, som bliver markeret med små ikoner på holdoversigten. Inden hver kamp gælder det om at finde den optimale taktik til den aktuelle modstander - og uanset om man vælger at ændre taktik fra kamp til kamp eller spille sit eget spil uanset modstanderen, så kan man være ret sikker på, at fejl i forarbejdet nok skal blive afsløret på selve grønsværen. Derfor bliver taktikskærmen en vigtig arbejdsplads for træneren og heldigvis er den ligeså veldesignet og fyldt med nuancerede valgmuligheder som resten af spillet.

En stor del af trænerens forarbejde ligger i selve træningsdelen. Man kan ikke længere nøjes med at redde sig ud af et dårligt forarbejde ved at sætte den rette taktik. På træningsbanen gælder det om at finde en balance mellem individuel og fælles træning. Alle hold vil have et par spillere, som sagtens kunne nyde godt af at lære lidt samspil - og selvom man aldrig helt kan tæmme en individualist, så kan det blive nødvendigt at gøre et forsøg, hvis holdet skal kunne klare et formdyk midt i sæsonen. For variationens skyld gælder det dog om konstant at ændre på rutinerne, så ingen spillere løber sur i det og risikerer at blive dårligere på andre områder.

Økonomien
Den financielle del af forretningen har fået et løft, og i stedet for blot at have et fast budget til sin rådighed skal man nu overholde fastlagte budgetter i mange forskellige kategorier, bl.a. er det ikke længere gratis at få sine skadede spillere behandlet, ligesom Bosman-dommen har sat sit dyre aftryk på transfersystemet. Stadionvedligeholdelse er også en del af de daglige pligter, og selvom den sagtens kunne udvides, så man f.eks. skulle købe land ind rundt om stadion for at lave de nødvendige tilbygninger, så fungerer den glimrende. Alt efter hvilket niveau, man har valgt at spille på, gælder det om at finde en strategi, som passer til placering og økonomisk formåen. En topklub kan hurtigt køres i sænk, hvis man ikke formår at prioritere sine midler fornuftigt, mens en bundklub tilgengæld kan score gevinsten på en fræk handel, forudsat der er rigeligt med is i maven hos manageren.

Ved således at have flyttet udfordringerne i spillet fra banen og ud på hele fodboldforretningen har Codemasters skabt en nuanceret version af en managers job - og heldigvis kan man ansætte folk til at tage sig af alle de økonomiske detaljer, hvis man hellere vil fokusere på selve trænergerningen. For det er nu engang først, når bolden ruller, og al forarbejdet skal resultere i et konkret resultat inde på banen, at den indre manager vækkes rigtig til live. Man ser kampen i acceptabel grafik, selvom det stadig er et område, hvor der kan ske forbedringer, men vigtigst er dog, at ens taktiske valg afspejles på banen. Det er meget individuelt, om man bliver grebet af denne form for kampreferat, men hvis man ikke føler et udbytte af at se sin taktik omsat til kulørte farver og spredt publikumsjubel, har man naturligvis muligheden for at blive fri.

I toppen
Når sæsonen er færdig og bolden sendt på sommerferie kan man - uanset om man står med mesterskabstrofæet i hånden eller en nedrykningsbillet klistret på ryggen - konstatere, at Codemasters har produceret endnu en vinder. Ved at tage sidste års LMA Manager og nuancere en lang række af dets elementer har de skabt en 2001-version, der hører til blandt de allerbedste i en af de mere problematiske genrer på PlayStation. Det er stadig kun fans, der vil vælge denne form for fodbold over ISS eller FIFA, men gode nicheprodukter er der altid plads til - og LMA Manager er et af dem.

7 / 10
+
Nuanceret gameplay, stor valgfrihed, udfordringer på flere niveauer,