Rayman 2: The Great Escape

Rayman 2: The Great Escape

Rayman 2 er ganske enkelt et af de aller bedste platformspil til N64. Med en vidunderlig historie, forbilledlig gameplay og perfektion i næsten alle andre kategorier kan jeg kun sige god for dette spil.

• Tekst: GameReactor

Pyhh hhaa....Den lange tid der gik mellem meddelelsen om udgivelsesdatoen og den egentlige frigivelse af Rayman 2, har fået mange spillere til at gå rundt i hvileløs spænding! Og heldigvis for mange beviser Rayman 2, at gode ting tit kommer til dem der har tålmodigheden med sig.
Rayman har nu taget det sidste skridt ind i 3D grafikken, og selvom det stadig ikke er nær så godt som fx Mario eller Link, hører spillet til blandt de bedste indenfor området.
Onde pirater, ledet af den hysteriske Razorbeard, har taget hele Rayman´s verden som slaver, inkl. Rayman selv. Det bliver nu, ikke overraskende, op til dig og Rayman at befri disse slaver og skabe ro og orden.

Huuu haiii, hvor det går!Fra det øjeblik du sætter spillet i maskinen bliver du næsten opslugt af Rayman´s verden. Spillet tilbyder fremragende grafik, god lyd og lydeffekter og tonsvis af interaktive muligheder. Den første person du møder er Globox, din gamle ven som vil hjælpe dig gennem hele spillet. Når du er kommet væk fra piratskibet, hvor du er holdt fanget i starten, begiver du dig ud på vidt forskellige missioner. Du vil herefter møde både en sød fe, en kæmpe, en venlig vandslange og andre forunderlige dyr.
Jeg var meget imponeret over den store kreativitet, som er at finde i Rayman 2. De fleste platformspil giver dig en masse hoppen rundt og udforskning uden den store variation. Rayman 2 er derimod pakket med forskellige modes og mini-spil. Forstil dig at stå på vandski, svømme ved siden af en hval, ride på en raketdreven hest og flyve på en brændende tønde i ét og samme spil. Så kan man da tale om varieret gameplay!! Selvfølgelig er der også en masse traditionel platformspil i Rayman 2, men her søger kameravinklerne for at det aldrig bliver for ensformigt. De er hele tiden i bevægelse og skaber på den måde et tempofyldt gameplay.

Fedt! Kan man også flyve?Selvom Rayman 2 ikke har egentlig tale, er lyden stadig noget af det bedste jeg har hørt til N64. Hvert eneste level har dets egen baggrundsmusik, og mange gange vil bestemte handlinger eller scener forårsage at musikken ryger op i tempo. Sammen med de konstante skift i musikstil leverer spillet en meget imponerende oplevelse af lyden.
Lydeffekterne er endda også rigtig gode. Detaljer, som fx lyden af dine skridt, en pirat der snorker og svingende elementer gør at det aldrig bliver kedeligt at hoppe rundt på må og få med den ledeløse lille fyr. Jeg prøvede faktisk at spille spillet uden lyd, men der gik ikke mere end 5 minutter før jeg måtte tænde for den igen. Dertil er lyden bare alt for essentiel til at kunne undværes!

Og svømme!!Kontrollen er så intuitiv at jeg godt kan undre mig over hvorfor så mange spil, udsætter os for nogle komplet umulige kontrolsystemer. Du kan hoppe, bruge helikopter tricket, holde Z nede og fastlåse et mål (lidt i stil med Zelda) og selvfølge skyde med det som Rayman nu skyder med. Dette er alt hvad du behøver, og væk er de komplicerede kort over de forskellige taster. Tak for det Ubisoft!!
Rayman 2 er ganske enkelt et af de aller bedste platformspil til N64. Med en vidunderlig historie, forbilledlig gameplay og perfektion i næsten alle andre kategorier kan jeg kun sige god for dette spil. Jeg kan personligt ikke se hvordan Ubisoft kunne have gjort det bedre med den nuværende konsol.

9 / 10