Chase The Express

Chase The Express

Det er efterhånden et stykke tid siden, et Playstation spil har fænget som her, og mellemsekvenserne sætter virkelig prikken over i¦et.

Blue Harvest. Navnet tilhører et top moderne tog udviklet i samarbejde mellem USA, EU og Rusland. Det skal sættes ind i lokale konflikter rundt omkring i Europa, og er derfor udstyret med alt fra antiluftskyts kanoner til ECM og en fuldt udrustet kamphelikopter. Umiddelbart lyder det som en fordel for alle parter, men når man tilsætter et hold snedige terrorister, top hemmelig militær forskning, en fransk ambassadør og et par atombomber, så er der lagt op til et imponerende action
brag.

Snigende Action
Handlingen lyder som noget taget fra en Hollywood-film, men man skal dog ikke forvente hverken John Woo action eller en Arnold Schwarzenegger i hovedrollen. Efter Blue Harvest bliver kapret i St. Petersborg, overtager man rollen som Jack, den eneste overlevende NATO soldat ombord. Resten af handlingen udspiller sig så i eller på toget, mens man kører gennem Europa mod det endelige mål: Paris. Meget af tiden går med at snige sig fra vogn til vogn, mens man løser små lette puzzles og finder hints til hvem terroristerne er, og hvad de vil. Man render uundgåeligt ind i en del ildkampe, men fælles for dem alle er, at man først skyder, når man er sikker på at ramme. Især på normal og hård sværhedsgrad er det meget let at løbe tør for ammunition, hvis ikke hver kugle
rammer sit mål.

Man følger Jack i 3. person fra faste kameravinkler, hvilket virker godt det meste af tiden men giver problemer, når en terrorist er uden for synsvinklen, og Jack må skyde i blinde. Grafikken giver den rette stemning og bliver ikke ensformig, som man ellers kunne have frygtet. Historien hjælpes godt på vej af glimrende animerede mellemsekvenser, der smukt underbygges af et effektivt sound track. Det kan anbefales, at især mellemsekvenserne nydes med nogle gode højttalere.

En kortfilm?
Trods de mange gode sider har Chase The Express selvfølgelig også sine irritationsmomenter. Udover bøvl med kameravinklerne er det, der generede mig mest, at man kun kan bære seks ting af gangen. Er lommerne fyldte, kan nye ting ikke samles op, før man har fundet et opbevaringsskab og gjort plads i sit inventory. Jack kan ikke bare smide noget på jorden. Det er også kun ved disse opbevaringsskabe (der normalt er på toiletterne), at man kan lave et savegame.

Chase The Express kommer på 2 CD´er. Så skulle man tro, der var til lang tids underholdning, men det tog mig desværre kun 5 timers effektiv spilletid at komme igennem, og det kunne godt være gjort hurtigere. Pladsen på CD´erne er i stedet blevet brugt til alternative slutninger, så spillet godt kan bruges igen. Personligt ville jeg nok have foretrukket et lidt længere spil, hvor andre vil sætte pris på den øgede frihed, man får ved de ekstra slutninger.

God underholdning
Godt nok er Chase The Express ikke Metal Gear Solid 2, men det leverer god og solid underholdning. Det er efterhånden et stykke tid siden, et Playstation spil har fænget mig som her, og mellemsekvenserne sætter virkelig prikken over i''et. Har man en lille jægersoldat i maven, eller kan man bare godt lide action med en god historie, er Chase The Express afgjort et køb værd.

8 / 10
+
God historie.