Silver

Silver

Det virker som om RPG spil ikke får den store succes på Dreamcasten. I hvert fald ikke her i Europa.

PC konvertering
Silver findes skam allerede til den gode gamle PC, og egentlig burde spillet bare været blevet på PC skærme. Men nej sådan skulle det ikke gå. En eller anden fik en genial ide, og så blev der lavet en DC udgave. Silver er navnet på den onde konge af Jarrah. Nogen kender måske til bagrunden for historien, men skulle man ikke kende til den er det ikke noget problem at gå i gang med spillet. Historien er den at Silver slår sin kone ihjel, og derpå sender han sine soldater ud for at kidnappe alle kvinder i landsbyerne omkring Jarrah. Hans plan er nemlig at finde en ny kone, og han er lidt ligeglad med om hun vil det eller ej. Man spiller selv David, som selvfølgelig også mister sin kone da Silvers soldater kommer til byen. David nærmest eksploderer, og beslutter sin for at tage sagen i egen hånd.

Sødt?
Det første jeg lagde mærke til er hvor søde de små mænd i spillet egentlig er. Det virker lidt mærkeligt når man ser dem slå hinanden ihjel, men på den anden side har jeg også fået nogengange at vide at jeg er en psykopat, selvom at jeg blot dage forinden havde fået at vide at jeg så sød ud. Men sådan er spillet nu en gang, og man vender sig hurtigt til det. Det eneste som var lidt irriterende var, at det til tider kunne være svært at finde ud af hvad der egentlig foregik på skærmen, især når figurerne var langt væk, og især når de var omringet af fjender.

Ud over at lave det man normalt gør i et RPG spil, kommer man også op at slås til tider. Det med at samle forskellige ting, magi, kræfter, og en masse andre mærkelige ting er selvfølgelig med i spillet. Hvad man kan samle, eller bruge af forskellige ting til, kunne jeg skrive en helt ny artikel om. Men hvis vi nu går ud fra at de fleste ved hvordan et RPG spil foregår, så synes jeg ikke der er nogen grund til at gå i detaljer. Det som er interessant her er måden man kæmper på. I stedet for at lade figuren kæmpe selv, foregår det i Silver lidt lige som i diverse kamp spil. Med R tasten gør man figuren klar til kamp, og så bruger man kontrolleren til at udføre forskellige slag. Trykker man for eksempel på B bliver skjoldet brugt til at blokere slag. Det virker måske lidt forvirrende i starten, men der er en form for tutorial med i starten af spillet hvor man kan lære en bevægelserne. Noget som jeg dog fandt både fascinerende og forvirrende er at man på flere tidspunker går sammen med andre. Det der er så spændene ved at have følgesvende er at man midt i det hele kan skifte figur, bare ved et tryk på en knap!

Simpelt og kedeligt
Hele spillet er bygget 100% lineært op. Nu er jeg ikke den største RPG fan, men jeg har på fornemmelsen at det ikke foregår på samme måde i alle andre spil. Sammenligner man for eksempel med Diablo II, og det virkede noget mere spændene. En detalje som jeg bestemt ikke kunne lide ved Silver, er det faktum at man under en kamp ikke kan trække sig tilbage. Kommer man ind i et rum fyldt med fjender, skal man slå dem alle ihjel inden man kan fortsætte. Det kan have en vis charme, men jeg fandt det ret irriterende. Jeg har lagt mærke til at de fleste RPG spil har en del puzzles. Det har Silver også til en vis grad, men der var ingen problemer med at løse dem. Det kunne ikke være mere simpelt, når man kommer ind i et nyt rum skal der for eksempel trykkes på en bestemt knap på controlleren, og derved får man at se hvad for nogle ting man kan pille ved, og på den måde kan man ikke undgå et løse det puzzles der måtte være. Overdrevet simpelt - og kedeligt!

Easy comes...
Spillet ser meget godt ud, det kan man ikke lægge skjul på. Lyden er også god, men det bedste er nok de forskellige former for dialog man hører i spillet. Det er lavet meget godt, og er langt over middel. Historien i spillet er også ret fascinerende, men det kan ikke redde spillet. Hvis bare spillets story line ikke havde været helt så lineær kunne jeg have accepteret spillet. Det er et underholdene spil, men heller ikke mere end det.

9 / 10
+
Nemt RPG spil.
-
Ret kedeligt i længden.

SilverScore

Silver

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Kosmider

SilverScore

Silver

ANMELDELSE. Skrevet af GameReactor

Jeg var en af de heldige, der omkring juletid så den første tidlige version af Silver, der allerede dengang lovede noget stort. Derfor var jeg selvfølgelig ekstra spændt da den færdige version endelig kom på gaden.