Everquest: Shadows of Luclin

Everquest: Shadows of Luclin

I den seneste udvidelse af Everquest, går turen denne gang til månen.

• Tekst: Per Øivind Edell

The Shadows of Luclin er den tredje udvidelse til EverQuest, Sony Online Entertainment’s populære MMORPG. EverQuest blev udgivet i 1999, for næsten tre år siden. Det var på ingen måde det første MMORPG spil, men det var det første med 3D grafik, hvor kvaliteten var så høj. En god grafik, en stor og meget detaljerig fantasy verden og et komplekst kampsystem, var hvad der tiltrak en masse spillere. Mange af dem hænger ved den i dag og flere af dem, har med sikkerhed investeret i The Shadows of Luclin.

Tag en tur til månen
Shadows of Luclin er det første kapitel i EverQuest serien, som tager dig væk fra hjemplaneten og ud for at udforske månen Luclin - Norraths eneste måne, som kun er synlig fra Planes of Air. Her vil du kunne finde spells og våben sammen med en ny spilbar race og en helt ny spillerrace, for ikke at tale om det helt nye 3D-look, som er mærkbart bedre end forgængerne. I struktur er Shadows of Luclin mest som Ruins of Kunark med mange nye zoner, der kan benyttes af både nybegyndere og mere øvede samt masser af spilbare karakterer og ikke særligt meget om The Scars of Velious, der for det meste var et legeland for de mere erfarne spillere med high-level karakterer.

I Shadows og Luclin kan man spille den nye Beast Lord, som er en interessant hybrid af Fighter/Mage klassen. Han har en naturlig egenskab til at kunne tilkalde sig de såkaldte Animal Guardians i kampe og som han så bagefter kan gøre stærkere med magiske formularer. Som Beast Lord står man heller ikke af vejen for en god omgang mand til mand kampe, noget der gør ham perfekt som karakter, hvis man gerne vil gå på eventyr alene. Flere af EverQuest’s racer såsom barbarer, trolde, ogrer, Iksar og Van Shir kan sagtens være Beast Lords, så der er masser af muligheder.

Pænt og nydeligt
Grafisk set er EverQuest næsten på højde med andre populære MMORPG spil - men det kunne sagtens være bedre. Figurerne er flotte og de områder som man spiller i er faktisk ganske variede, med både mulighed for Real Day Time, hvor solen står op og går ned igen, når dagen er gået, samt masser af små detaljer. Problemet kommer bl.a. med kontrollen, der tager lidt for lang tid at vende sig også selvom man spiller EverQuest en gang om ugen. Noget andet er, at udstyret fylder for meget på skærmen. Næsten halvdelen af den er fyldt op med status over din rustning, hurtigemenuer og de ting du kan angribe og forsvare dig med. Oven i dette så ser det stadig ikke ud, som om den karakter du spiller går på jorden, de svæver nærmest hen over den. Dette gælder også for de fjender du møder.

AI’en kunne også være bedre, da fjenderne går i nogle meget fastlagte og ens baner, når du angriber dem med dit sværd eller kaster spells mod dem. Det gør det hele lidt for forudsigeligt og man behøver ikke bruge de helt store taktikker. Der er også stadig et par fejl i spillet (som der også var i det originale EverQuest) nemlig at når man dør, så hænger man oppe i luften, hvorefter man langsomt daler ned igen. Det ser meget mærkeligt ud, der er flere små fejl, men de har så lidt betydning for spillet, at de ikke er værd at nævne her.

En god udvidelse
The Shadows of Luclin er en meget stor og god udvidelse, som de fleste vil kunne bruge utallige timer på. EverQuest har uendelig mange trofaste spillere og denne udvidelse er et kærkomment tiltag, som der bør investeres i. Producenten har også sørget for, at man nu kan gå højere end til level 50, noget der forlænger spillet gelvaldigt. Det der kan afholde folk fra at investere i The Shadows of Luclin, er at det kræver meget af din computer. Helst mere end 256MB RAM og selvfølgelig det nyeste styresystem. Oven i dette kommer prisen på udvidelsen som er højere end de tidligere og så er der endelig prisen på 10 amerikanske dollars om måneden, for at kunne gå online og lade sig medrive af den fantastiske verden. Men har du ikke maskinen til at køre det, kan Luclin udvidelsen, måske være det der får dig til at investere i en ny og hurtigere computere for EverQuest er og bliver vanedandende.

8 / 10
+
Flere ting at lege med og masser af steder at besøge.