Shrek

Shrek

Det kan til tider være lidt svært at finde ud af, om et computerspil har karakter i sig selv, eller om det kun giver mening som følgeprodukt til en film eller en bog.

Det kan til tider være lidt svært at finde ud af, om et computerspil har karakter i sig selv, eller om det kun giver mening som følgeprodukt til en film eller en bog. På den ene side kan der være noget spændende ved, at figurer man kender i forvejen fra det store lærred optræder i nye sammenhænge og dermed viser nye sider af sig selv på computer- eller fjernsyns-skærmen. På den anden side kan et spil, bygget over en film, være en slemt rutinepræget oplevelse, hvor centrale scener fra filmen danner baggrund for usammenhængende sekvenser af action.

Begejstringen over Shrek som animeret biograffilm var af gode grunde enorm. Den var visuelt nyskabende, og historie og stemmer - ikke mindst Eddie Murphy - fuldendte en rigtigt morsom oplevelse. Mon der er udsigt til nye løjer, når Shrek optræder på din Xbox?

Ny historie
Først og fremmest skal det nævnes, at spillets historie ligger umiddelbart efter afslutningen på filmen. Prinsesse Fiona befinder sig som fange hos troldmanden Merlin i et skummelt tårn, fjernt fra alting. Shrek skal selvfølgelig befri Fiona. Midlet er udførelse af så mange gode gerninger, at det får tågerne omkring Merlins borg til at forsvinde, Shrek har desuden et opslagsværk om gode gerninger til sin rådighed samt ikke mindst et magisk spejl.

Nu kunne man så tro, at der var lagt op til et gedigent eventyr med et hav af friske opgaver og puzzles undervejs, men nej. Man når ikke langt ind i spillet, før énsformigheden melder sig. Tag f.eks. den første bane, hvor Shrek skal slå en flok fabriksfløjter omkuld, inden vagterne på stedet får reparareret dem igen. Umiddelbart en fin udfordring med en høj stressfaktor. Der er i hvert fald næsten ikke noget mere irriterende, end at mangle én fløjte og så se, at vagterne har repareret den første. I en anden bane skal man fange nogle får, der render frit omkring. Men bedst som man har anbragt et får i den indhegning, hvor det hører hjemme, og er på vej ud efter de resterende får, kan man vende sig om og se en ulv lokke det første får ud af indhegningen igen. Variationen af den grundlæggende spilidé i de enkelte baner er i hvert fald stærkt begrænset.

Alternative våben
Når nu Shrek er henlagt til et ubestemmeligt fantasy-univers, kunne man måske forvente at støde på et arsenal af armbrøster, buer og pile. Heldigvis - for de mindste spillere i målgruppen, i hvert fald - består Shreks arsenal af nok så vulgære, men ikke mindst effektive chili-bøvser og løg-prutter. De førstnævnte får nemlig Shrek til at spy ild, og prutterne får modstanderne til at besvime. Ved at kombinere de 2 våben, kan man få ting og sager i omgivelserne til at eksplodere.

Styringen i Shrek er imidlertid ikke uden problemer. Brugen af Shreks våben er således afhængig af, at han står vendt i nøjagtigt den rigtige retning, ligesom en nøjagtig timing er afgørende for, om man rammer. Når kameraet til tider halter bagefter hovedpersonens bevægelser, er det bestemt heller ikke nemt at styre f.eks. et baglæns hop. Desuden har man en noget upræcis fornemmelse af, hvor slag og spark havner. Animationen af Shreks bevægelser er såmænd udmærket, og modstanderens verbale brokkerier over dem er ganske morsomme, men som spiller har man ikke den helt rette fornemmelse og oplevelse af sin spilfigurs udfald.

Til gengæld kan man ikke komme uden om, at Shrek er en stor visuel oplevelse. Animationen af hovedpersonen er imponerende detaljeret, om end den selvfølgelig er betydeligt mere simpel end filmen Der er dog stadig plads til pudsige detaljer i klædedragt osv. Dertil kommer, at lyden er fortræffeligt udført, om end modstandernes eder og forbandelser hurtigt bliver monotone.
’Let’s do it again’ har man hørt Eddie Murphys stemme udtale i adskillige TV-spots for filmen. Det har udviklerne bag denne Xbox-titel da også forsøgt, men resultatet ligger langt fra filmens charme og finurligheder. Digital Illusions har gjort en mere en hæderlig indsats for at overføre Shrek som figur. Men som spil hænger denne Xbox-titel ikke nok sammen til at virke som ret meget andet markedsføringshalehæng til filmen.

8 / 10
+
Gengiver filmens karakterer rimelig godt.