Donald Duck: Quack Attack

Donald Duck: Quack Attack

GameReactor tager styringen over den ledløse hidsigprop, tester Ubi Soft's seneste udgave af Quack Attack.

Jeg skal ikke afvise, at der kan være en vis genkendelsens glæde ved at se sine tegneseriehelte i et computerspil. Problemet er bare, at jo ’større’ heltene bliver, jo sværere er det for spiludviklerne at ramme en stemning og en sammenhæng, der virker. Franske Ubi Soft har sammen med Disney Interactive vovet pelsen og kastet sig over Anders And. Med Donald Duck Quack Attack forsøger man at tage kampen op med serier som Rayman og Crash Bandicoot, men hvordan mon det står til med nytænkningen?

Platform for yngre spillere
Det er tydeligt, at Quack Attack er rettet mod det yngre publikum. Fra starten, hvor forhistorien ruller over skærmen, er man tunet ind på det velkendte, ublodige og aldrig rigtigt ’farlige’ Disney-univers. Anders og nogle af hans venner er plantet i en sofa, hvor de på TV ser, at en fæl,fæl skurk har taget TV-reporteren Andersine (!) til fange. Med hjælp fra Georg Gearløs kaster Anders sig ud i den ’farlige’ opgave at befri hende. Nu befinder vi os i et børnevenligt og politisk relativt korrekt univers. Så Anders’ udfoldelser består mestendels i at løbe eller hoppe i sværme af stjerner og power ups, der er pakket ind som julegaver. Hvis han fanger 5 stjerner inden for 3 sekunder, har han optjent et nyt special move, som dog først kan anvendes i næste bane.

Variationen i spillets er fin om end ikke imponerende. Så når man har været i gang med en bane i nogen tid - og er ved at være grundigt træt af igen at blive smidt tilbage til forrige waypoint, ender man med bare at løbe igennem banerne, uden at være sikker på at få alle power ups osv. med sig. Vi er med andre ord derhenne, hvor omgivelserne og figurerne ikke betyder det helt store, fordi gameplayet er så stramt og fastlåst. Anders kan ikke bevæge sig en meter uden for de baner, der er udstukket forud. Et par steder kan forsøge, men havner straks derefter i en kløft, en jagtfælde eller en anden kattepine, så han mister ’liv’.

Tydeligt forbillede
Allerede fra starten af Quack Attack, hvor Anders skal hoppe ind i en lysende ring for at komme ind på den første bane, er man ikke i tvivl om, hvorfra Disney Interactive har hentet inspiration. Banernes tilrettelæggelse, måden at samle points og power ups på, er som taget direkte fra Crash Bandicoot. Synd, at en figur med så meget karakter som Anders bliver kørt igennem den store spilhakkemaskine, så figurens i grunden vildt anarkistiske karakter forsvinder. Og dog forsvinder den ikke helt. Faktisk indgår netop Anders’ vildt koleriske temperament som spøjs del af gameplayet. Anders har som udgangspunkt 2 våben mod sine fjender: Han kan hoppe på dem, eller levere et hurtigt slag i mellemgulvet. Hvis han skulle ramme for sent, så får modstanderen ram ham selv i stedet, hvorefter han bliver edderstikstjernetosset. Han bliver simpelt hen til en støvkugle, der bander og svovler og i øvrigt er temmelig svær at styre. Ord- eller rettere symbolvalget er nu ikke værre end, hvad man ser i talebolerne i Anders And-bladet, når Sorteper, Bjørnebanden og andre af universets tvivlsomme personer lader galden flyde over.

Animation og styring
Kamerastyringen er lidt fjern fra begivenhedernes centrum, og det flydende kamera halter til tider en anelse efter hovedpersonen, når han bevæger sig frem gennem banernes forhindringer. Lidt synd, fordi både hovedperson, modstandere og omgivelser i øvrigt er faktisk udført i den nydeligste animation, Figuren Anders er noget af en leddeløs klodrian, der ikke kan stå stille mange sekunder ad gangen. Hvis man lige skal gi’ sig tid til at undersøge en bane lidt nøjere, går der ikke mange sekunder, før Anders begynder at smådanse eller blot at trippe utålmodigt med foden.

Styringen i øvrigt, er imidlertid ikke noget særligt at råbe hurra. Anders’ leddeløse lemmedaskerfacon gør det til noget af en udfordring at styre ham over smalle hængebroer eller at ramme en modstander i kamp. Den unge målgrupper vil dog nok først og fremmest savne muligheden for at gå lidt uden for den forudbestemte rute. Ubi Soft står med et ganske habilt platformspil, men der er simpelt hen for lighedspunkter med spil som Crash Bandicoot og for mange restriktioner i bevægelse og valgmuligheder til at det kan betegnes som vellykket.

8 / 10
+
Velfungerende og morsom gengivelse af Anders’ koleriske temperament.