Crazy Chase

Crazy Chase

Spillet er en genudgivelse, der i sin tid tog sig ud på Super Nintendoen, og som det åbenbart er blevet normalt får vi det så igen med ganske få ændringer i grafik og lyd.

Det ville være synd at sige, at Crazy Chase var båret af en realistisk historie. Som overhoved over Planet Clown, må King Klown tage hånd om en påtrængende politisk problemstilling. Hans datter Princess Honey insisterer på at være alt andet end en almindelig prinsesse. Hendes voldsomme temperament har afholdt de fleste fra at bringe emnet på over for hende. Professor Popquizz fra det kongelige akademi foreslår imidlertid, at kongedatteren bliver sat på plads med hensyn til manerer og livsstil, og at hun derfor bliver indskrevet som elev hos Our Lady of Perpetual Study - eller på dansk: hun som står i spidsen for evighedsstudier.

En meget åndssvag historie
Princess Honey er selv sagt ikke helt med på den ide, og det falder da også så heldigt for, at hun bliver kidnappet af Dirty Joe, der står i spidsen for en flok rumpirater. Hans ry - og hans blå hanekam af en skrækkelig frisure - får selv de allersejeste til at ryste af skræk. King Clown sender håbefuldt Kid Clown af sted for at befri sin datter - men spørgsmålet er, om Dirty Joe overhovedet er i stand til at tumle Princess Honey. Crazy Chase er derfor - som det vist er antydet - et spil, der bliver holdt oppe af rent og skært fjolleri.

Spillet er en genudgivelse, der i sin tid tog sig ud på Super Nintendoen, og som det åbenbart er blevet normalt får vi det så igen med ganske få ændringer i grafik og lyd. Ser man bort fra den mere end almindeligt fjollede handling, så er Crazy Chase med hensyn til gameplay et gement platform-spil. Blot er der den forskel, at spilarealet ikke som normalt scroller vandret, men derimod skråt fra øverste venstre hjørne af skærmbilledet ned mod nederste højre hjørne. Idéen er selvfølgelig at give spilleren noget, der ligner en 3D-spiloplevelse. Perspektivet følger imidlertid ikke helt med, så når man skal styre Kid Clown lige frem, går han i realiteten skråt nedad. Det snyder faktisk så meget, at man tit kommer til at gå forbi de power-ups og guldmønter, som Kid Clown skal samle op undervejs, og det er bare ærgerligt. For man kan ikke gå bagud på banerne.

Se jeg faldt!
Nu er det spillets univers afgjort møntet på de yngste spillere - og derfor udfolder Kid Clown et bredt register af lagkagekomiske fald og snublerier. Så det er en særdeles god ide at gå uden om de søm, der ligger strøet på banerne. På samme måde gælder det om at undgå de vandpytter, som ligger i vejen, og at aflure kanonerne langs banerne deres skud-mønster. Der er også enorme kasteøkser, der flyver om ørerne på Kid Clown, nærmest som når Indiana Jones er på vej igennem dunkle spindelvævsklædte gange.

Terrænet i banerne er varieret. De er således blandt andet henlagt til skovområde, skråningerne på en vulkan, en dræsinebane på en bjergskråning og til en isklædt bobslædebane. Det grundlæggende gameplay er dog det samme. Kid Clown skal hoppe, dukke sig og gå uden om banernes forhindringer. Undervejs støder han for eksempel på røde boksebolde, der kan indeholde mønter og ikke mindst de spillekort, der giver mulighed for at slippe væk med Princess Honey i Kid Clowns rumskib, og samtidig skal han samle tilstrækkeligt mange guldmønter til at åbne for bonusspillene i Crazy Chase. Der er således et lille lufthockey-spil og et ’gok-Dirty Joe-med-en-kølle’-spil. Ikke videre vanskelige spil, men en passende og til tider tiltrængt afveksling i forhold til det overordnede gameplay.

Det skal ikke forbigås, at grafikken Crazy Chase fungerer glimrende og flydende, når man altså ser bort fra problemerne med perspektiv-virkningen i spillets semi-3D-miljø. Dertil skal lægges, at spillet er kulørt, på kanten af det kvalme. Animationerne af figurerne er imidlertid så detaljerede og står så klart, at lagkagekomikken ikke kan undgå at gå rent ind hos de mindste spillere. Crazy Chase er en ikke helt vellykket variation over det klassiske platformspil, som bliver reddet hjem af en tilpas fjollet humor. På ingen måde epokegørende, men alligevel med en god appel til den unge målgruppe.

8 / 10
+
Velfungerende og lettilgængeligt platformspil – med en fjollet humor, der passer glimrende til en meget ung målgruppe.