Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Panzer Dragoon Orta

Panzer Dragoon Orta

Da Sega gennem Team Andromeda i 1995 gav deres Saturn kunstigt åndebræt med det fremragende Panzer Dragoon, satte de et komma i spiludviklingens historie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Panzer Dragoon Orta er på gaden fra d. 21. marts år 2003

HQ

Da Sega gennem Team Andromeda i 1995 gav deres Saturn kunstigt åndebræt med det fremragende Panzer Dragoon, satte de et komma i spiludviklingens historie. I noget der nærmest må karakteriseres som en æstetisk oplevelse, bevægede man sig på drageryg gennem futurisk stilistiske landskaber. Originalen affødte to yderst populære opfølgere inden Saturns endelige knæfald. Nu vender eventyret imidlertid retur. Microsofts potente muskelbundt er platformen, hvorfra ordet skal spredes. På tværs af Segas mange udviklingshold, er flere af de originale kreatører samlet. Resultatet er en åndelig nydelse, der i stråler i alt sin enkelthed.

Vi befinder os i en postapokalyptisk verden. Den tyranniserede befolkning lever i skyggen fra mørkets enevælde. De få steder hvor oprøret ulmer, fyldes himlen af de genetiske Dragonmares. Giger-inspirerede dræbere, der bedst karakteriseres som en morbid krydsning af Aliens og mytologiens drager. Tusindvis strømmer de ud fra de enorme luftskibe. Der anonymt repræsenterer ondskabets rige. Midt i denne malstrøm befinder Orta sig. En yndig pige, der gemmer på verdens frihed.

I selskab med Orta, og hendes trofaste selvopofrende drage, slippes fantasien løs over ti sindsoprivende baner. I et psykodelisk univers flyder vi gennem et kalejdoskop af betagende landskaber. Nærmest for hvert øjeblink skifter linsen fokus, og nye fascinationer tager fat. Ført af skæbnens hånd gelejdes vi ad en prædefineret rute gennem omgivelserne. Dragen svæver af sted i majestætisk pragt, mens Orta blot skal tænke på at undvige samt nedskyde sværme af fjender. I en teknisk pragtpræstation serveres retterne i et inferno smurt i olie. Dette er en titel, der virkeligt trækker på maskinens kapaciteter. I fascination lader man sig betage af alle de grafiske effekter, der fryder øjet såvel som sindet.

Panzer Dragoon Orta er lineært i sin opbygning. I stil med de klassiske shoot’em’ups forlader man sig på den automatiske fremdrift. Det koncentrerer din energi på elimineringen af alt bevægeligt. Med et konstant 360 graders flow af fjender både på jorden og i luften, er dette dog også højest nødvendigt. På dragens ryg tilbydes du fuld bevægelighed. Med lidt tilvænning cirkler du selv rundt i lynhurtig harmoni. Samtidig med at du drejer rundt følger dragen sit eget bevægelsesmønster. Dette resulterer ofte i en herlig rutschetur af flere modsatrettede simultane bevægelser. Forestil dig pludselig at dykke ret ned, samtidig med at du drejer rundt, og forsøger at fokusere på fjender, der strømmer ind fra siderne. En overvældende medrivende oplevelse.

Dette er en annonce:

Selv om der umiddelbart er satset på kvantitativ overvældelse, så spiller taktik også en vigtig rolle. Dragen antager nemlig tre forskellige skikkelser, hvilke er mere eller mindre offensivt baseret. Forskellene grunder i tyngden af ildkraft og agilitet. Du finder hurtigt ud af, at det er væsentligt, at benytte den rette form til det rette tidspunkt. Nogle gange er det væsentligt, at skyde og bevæge sig hurtigt. Mens simpel styrke er løsningen i andre situationer. I et hektisk miljø er sekunderne kostbare, og dine beslutninger skal helst ske intuitivt. Du har ligeledes mulighed for, enten at foretage et fremadrettet kraftspring eller en voldsom opbremsning. Dette er en nødvendighed, når du skal cirkulere fjender for at komme i en mere gunstig position. Især de yderst originale bossfigurer kræver denne fremgangsmetode. Det vækker slumrende spilleegenskaber, når man skal gennemskue modstandernes bevægelsesmønstre.

Netop de nærmest transcendente bosser er et nærmere studie værd. I et slående grafisk vælde eksploderer skærmen i et adrenalinsus ud over det sædvanlige. Dette uanset om det er en laserspyende gigant, svævende kæmperokker eller flokke af dragonmares. Kampene er udfordrende på kanten til det utaknemmelige, men dog aldrig uoverkommelige. Lige når du har gennemskuet det ene bevægelsesmønster skifter begivenhederne karakter, og du skal starte forfra. Nogle gange er der sågar smidt to sataner ind i succession. Så den ene fjende fjernes fra himlen, blot for at afløses af en endnu værre krabat. Det skriger til himlen i uretfærdighed, men varmer om hjertet i selvtilfredshed, når sejren er opnået.

Desværre er det hele alt for hurtigt overstået. På trods af den udfordrende sværhedsgrad, så vil hele herligheden være overstået efter en 5-6 timer. Lidt af et antiklimaks. Alle banerne måler dog din fremfærd, og bedømmer den hårdt men retfærdigt. Dette åbner op for genspilsværdi, da man konstant kan forbedre sin bedrift en anelse. Yderligere underholdning gemmer der sig i Pandoras æske. Her åbnes der for nye features ved din fremfærd. Der er sågar mulighed for gensyn med hele det originale Panzer Dragoon - et herligt træk. Panzer Dragoon Orta skal opfattes som en æstetisk nydelse, og som sådan excellerer det. En sublim visuel front pakkes blødt ind i soniske vibrationer. En ren teknisk salighed.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
En overdådig synsoplevelse. Fascinerende og gribende. Episk lydside. Indeholder hele det originale Panzer Dragoon. Teknisk utrolig vel udført.
-
Ikke den store variation. Det er overstået alt for hurtigt.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Panzer Dragoon OrtaScore

Panzer Dragoon Orta

ANMELDELSE. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Da Sega gennem Team Andromeda i 1995 gav deres Saturn kunstigt åndebræt med det fremragende Panzer Dragoon, satte de et komma i spiludviklingens historie.

Panzer Dragoon Orta

Panzer Dragoon Orta

PREVIEW. Skrevet af Thomas Tanggaard

Da Sega tilbage i år 2001 ved TGS annoncerede en række nye titler, blev Panzer Dragoon Orta hurtigt det mest eftertragtede stykke software.

Panzer Dragoon Orta - blændende screens

Panzer Dragoon Orta - blændende screens

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Der sidder utvivlsomt mange Panzer Dragoon fans klar til at omfavne Segas seneste kapitel i den klassiske serie, og med screenshots som dem vi lige har modtaget, ser det ud til at den visuelle side lever op til forventningerne. Se dem indenfor.

Panzer Dragoon Orta site letter

Panzer Dragoon Orta site letter

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Panzer Dragoon er en af Segas største serier nogensinde. Udtænkt af det nu splittede Team Andromeda var serien en åbenlys on-rails shooter, men fyldt med så meget atmosfære, lækkert design og action at man bare ikke kunne få nok - hvad med opfølgeren?.

Panzer Dragoon Orta’s hemmeligheder

Panzer Dragoon Orta’s hemmeligheder

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

Der er ingen tvivl om at Sega altid ligger lidt ekstra ind i deres store perler - og Panzer Dragoon Orta er ingen undtagelse. Sega har nemlig afsløret nogle af de mange features, som det færdige spil vil indeholde. Vi har detaljerne indenfor.

Panzer Dragoon flyver lidt længere

Panzer Dragoon flyver lidt længere

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Vi har længe vist at det ville ske, og nu kan Sega så fortælle at Panzer Dragoon Orta er udsat fra november år 2003 til januar år 2003. Grunden skulle ifølge firmaet være at man vil arbejde videre med historien og et par nye features.

Panzer Dragoon Orta – stadig smukt!

Panzer Dragoon Orta – stadig smukt!

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

Sega’s kendte serie får endnu et kapitel med Xbox udgivelsen Panzer Dragoon Orta. Indtil videre har udsendte screenshots været både imponerende og smukke, og seneste bunke vidner om et spil der bliver smukkere og smukkere som tiden skrider frem - mums.



Indlæser mere indhold