Delta Force: Black Hawk Down

Delta Force: Black Hawk Down

Delta Force-serien har i hver udgave været baseret i større eller mindre grad på virkelige hændelser, og Black Hawk Down (BHD) er ingen undtagelse.

GameReactorhar efterhånden fulgt udviklingen af Delta Force: Black Hawk Down i langt tid, og efter adskillige udskydelser har vi endelig fået det færdige spil mellem hænderne. I denne tumulte tid, hvor USA atter har kastet sig ud en konflikt, skal vi se tilbage på begivenhederne i Somalia i 1993. Landets regering var faldet fra hinanden, og anarki herskede og manifesterede sig i form af utallige høvdinger - eller krigsfyrster om man vil. USA sendte derfor både nødhjælp og militær støtte til landet, men Mogadishu skulle vise sig at være lidt af en heksekedel. Gennem den 10 måneder lange kampagne, kaldet "Operation Restore Hope", skulle de amerikanske specielstyrker gennemgå mange prøvelser. Med udgangspunkt i dette er Novalogic er atter klar til at kaste os skrivebords-soldater ud i et dristigt eventyr med masser af militært isenkram og hårdkogte amerikanske marines.

Delta Force-serien har i hver udgave været baseret i større eller mindre grad på virkelige hændelser, og Black Hawk Down (BHD) er ingen undtagelse. Spillet tager udgangspunkt i førnævnte konflikt, og titlen er meget tro til de aktuelle hændelser. For lige at få det på det rene, så har spillet intet med Ridley Scotts film af samme navn af gøre, begge er blot baseret på samme hændelser. BHD afviger ikke fra Delta Force-seriens koncept, og spilleren antager rollen som både Army Ranger og Delta Force-soldat. Missionerne tager dig gennem mange autentiske men også fiktive missioner, som hovedsageligt finder sted i og omkring Mogadishu. Novalogic lægger vægt på, at selvom titlen har et meget autentisk islæt, så er BHD i bund og grund et actionfyldt FPS-spil. For at spillet ikke blot føles som en ørken-version af Delta Force 3, er der blevet implementeret en håndfuld nye aspekter. Spilleren kan nu ikke blot bruge monterede maskinekanoner, men også hoppe om bord på f.eks. helikoptere og humvees.
Til trods for at køretøjerne giver et afbræk fra den typiske FPS-del, er brugen af helikoptere, jeeps osv. ikke så interaktivt som man kunne forestille sig. I bedste arkadestil bevæger de forskellige transportmidler sig på en prædefineret rute, som var det på skinner. Trods dette virker elementet utrolig godt i spillet, og giver spilleren en følelse af at kunne udfylde mange forskellige roller. Spillet kendetegnes ved horder af somaliere, som kontinuerligt vil strømme imod dig, og du skal hele tiden holde være vågen og have fingeren på aftrækkeren. Du hjælpes godt på vej af de mange våben der er til rådighed, og inden hver mission står det dig frit at vælge din udrustning.

I missionerne ledsages du af AI-styrede frænder, der hele tiden giver dig informationer og støtte. For ikke at gøre disse til et irritationsmoment har udviklerne gjort dem 100% automatiserede, og spillerne behøver ikke at bekymre sig om besværlige kommandoer. Det har derfor krævet en hel del arbejde at gøre dem så autonome som muligt, og især denne del har været grund til de mange udskydelser af spillet. I det hele taget er BHD mere strømlinet på alle fronter end de tidligere titler.

Novalogic fik meget kritik for at bibeholde brugen af voxel-teknologien i deres tidligere Delta Force-titler, og BHD bringer heldigvis et helt nyt grafisk indtryk til fadet. Spillet er bygget op omkring en opgraderet version af den grafiske engine, som Novalogic udviklede til Comanche 4. Med de nye visuelle muligheder har udviklerne skabt en sprød og velfungerende grafisk side til spillet. Elementerne i omgivelserne er enkeltvis ikke synderlig imponerende, men det samlede indtryk er imponerende - de store scenerier er en fryd for øjet. Manden bag våbenmodellerne skal også have ros, da disse er yderst detaljerede og virkelighedstro.

Delta Force-serien får en værdig tilføjelse i form af denne titel. Black Hawk Down er tro til stilen, men giver ydermere serien et grafisk og konceptmæssigt skub i den rigtige retning. Spillet sætter ikke umiddelbart realisme i højsædet, og leder du efter den slags er den nye Rainbow Six titel mere passende. Er du derimod til masser af action og et stort udvalg af våben, er Black Hawk Down helt sikkert et køb værd. Spillet er ekstremt let at gå til uden dog at være simpelt, og klædt på med den nye grafik-engine har serien aldrig set så godt ud. Se frem til mange timers underholdning, ikke mindst via Novaworld, som tilbyder masser af online multiplayeraction.

9 / 10
+
Den hektiske atmosfære er fanget godt, både stemningsmæssigt og visuelt.
-
Somalia kan til tider virke ret monotont i landskabet.

Delta Force Black Hawk DownScore

Delta Force Black Hawk Down

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Somalia får virtuel amerikansk assistance til at få dæmpet gemytterne i det krigshærgede land. Henrik er trukket i trøjen.

Delta Force: Black Hawk DownScore

Delta Force: Black Hawk Down

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

Delta Force: Black Hawk Down turnering!

Delta Force: Black Hawk Down turnering!

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Gamez og GameReactor’s store Delta Force: Black Hawks Down Death Match turnering, som har kørt i foråret afsluttes på Lørdag d. 12. juli kl. 14 på PlayTown i Lyngby kulturhus - mere indenfor.

Black Hawk Down går guld

Black Hawk Down går guld

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Så skete det endelig. Novologic’s ambitiøse FPS Delta Force: Black Hawk Down er gået guld, hvilket betyder at spillet, snart vil være at finde på hylderne rundt omkring i landet. Vi har mere indenfor.

Black Hawk Down beta-test slut

Black Hawk Down beta-test slut

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

NovaLogic fortalte sent mandag aften, at testen af Delta Force: Black Hawk Down er slut. Mens demoen var tilgængelig downloade mere end 250.000 mennesker den, og firmaet bag er meget tilfreds med resultatet.

Nye DF: Black Hawk Down screenies

Nye DF: Black Hawk Down screenies

NYHED. Skrevet af Jon Andreas Bjerk