Everquest Online Adventures

Everquest Online Adventures

Everquest har altid haft meget tilfældes med kaffe og cigaretter, folk verden over bliver ganske enkelt afhængige af dette populære online-spil.

• Tekst: Steen Marquard

Everquest har altid haft meget tilfældes med kaffe og cigaretter, folk verden over bliver ganske enkelt afhængige af dette populære online-spil, eller franchise som det nu er blevet. Everquest gjorde en hel del mennesker afhængige af sit vanedannende gameplay tilbage i 1999, hvor spillet udkom på Pc-platformen. Der var ganske vist Ultima Online m.fl. på det tidspunkt, men det var EQ der virkelig satte standarden. En naturlig udvikling for Sony har derfor været at porte spillet over til verdens mest solgte konsol, nemlig PS2, som med sin nytilkomne online-adapter åbner op for MMORPG-spillenes herlige univers.

Everquest er byder på en fantasyverden efter alle regler, en masse riger fyldt med troldmænd, drager, orker, elvere etc. Det er naturligvis derfor nødvendigt at kunne lide dette koncept for at nyde Everquest, og heldigvis er der ikke mangel på dette segment blandt verdens gamere. Det har været hårdt for udviklerne at konvertere alle kommandoer og funktioner over på PS2’ens controller, men rent faktisk har de gjort et sobert stykke arbejde. Umiddelbart skulle man ikke tro at det ville være muligt at nyde Everquest på konsollen, men kommandoerne er hurtigt lært og snart hakker man løs på slanger, ulve og andet skidtfolk. Du skal selvsagt have en online-adaptor for at kunne spillet EOA, det kan faktisk slet ikke spilles offline, traditionen tro skal du gennem diverse registreringer og ikke mindst betale små 100 kr. om måneden for at spille - den første måned er dog gratis. Du starter med at skabe dig en karakter af en art, og mulighederne er mange, der kan vælges mellem elvere, gnomer, orker, mennesker etc. - alle med hver deres særpræg og egenskaber. Derefter skal man vælge klasse, som lægger grobund for ens videre færd i spillet. Nybegyndere kan med held starte med at vælge en krigerklasse, da denne er ligetil og man kan stort set klare sig på egen hånd. Visse andre klasser kræver nærmest at man har følge af andre, eftersom de for det meste virker komplementære med andre klasser - healere og visse troldmænd er et godt eksempel på dette. Efter skabelsen drager man ud i den vide verden i en søgen efter hæder, rigdom og erfaringspoint - hvor sidstnævnte overskygger alt andet.

Som nævnt udkom Pc-versionen i 1999 og er derfor ifølge dagens standard langt under middel mht. grafik og lyd, man undrer sig derfor over hvorfor Sony har valgt at genbruge hele pakken på PS2-versionen. Grafikken er mildest talt kedelig og monoton, og vi har set hvordan lækker grafik sagtens kan fungere online på en PS2, SOCOM er et af de bedste eksempler på dette. Gameplayet er ydermere ikke for alle, som i bund og grund er hack ’n’ slash efter den klassiske opskrift. Det er derfor hele det sociale aspekt i Everquest der holder sammen gameplayet, den charme der får spillere til at vende tilbage igen og igen. Ligeledes her får PS2-versionen dog et hak i tuden, eftersom de færreste har investeret i et keyboard til deres konsol. Dette gør det ikke så lidt mere omstændigt at kommunikere med ens frænder, og de prædefinerede kommandoer og sætninger bliver hurtigt for begrænsede.

Har du aldrig været i kontakt med MMORPG-spil vil det være lidt af en mundfuld at begynde med Everquest Online Adventures, det er bogstavelig talt en hel ny verden. Selvom EOA er et nedkog af Everquest indeholder det essensen af spillet, nemlig det vanedannende gameplay om at stige i level og danne alliancer med andre spillere. Derfor vil der på trods at den sløje visuelle side og det omstædige kontrol-layout være masser af timers (måske rettere døgn) i denne titel. Har du allerede en Pc med Everquest installeret er der ingen grund til at købe selv samme til din PS2.

Har du dog en yngre søster eller bror, som du gerne vil introducere til EQ’s verden, ville spillet været en ideel indgangsvinkel. Vi må håbe at dette blot er starten på en lang række af online-rollespil til den lille sorte boks, da der helt klart er en stor skare der higer efter sådanne titler. Det er dog ikke slut med Everquest på PS2’en lige foreløbigt, da Snowblind Studios arbejder på højtryk med Champions of Norrath: Realms of EverQuest, et action-rollespil med mulighed for både singleplayer og online-spil - her ser grafikken dog ikke ud til at fejle noget og vi ser frem til at boltre os blandt trolde og feer endnu engang.

5 / 10
+
God konvertering af det originale Pc-spil. Første af sin genre til PS2.