Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
anmeldelser
P.N.03

P.N.03

P.N. 03 er den mere mystificerede forkortelse for Product Number 03 - hvor nullet ikke ser ud til at være andet end fyld.

I disse tider, hvor mange udviklere lader GameCube ejere i stikken ved at droppe den ene titel efter den anden på formatet, og NGC-versioner af multi-konsol titler ofte ender som tarvelige - og nu og da forringede - konverteringer af PlayStation 2 udgaver, vender fans med længsel blikket mod horisonten for at få øje på det næste "Only for GameCube" produkt. For de eksklusive GC produkter er som regel af en væsentlig anden kvalitet end de ofte mangelfulde konverteringer.

En futuristisk shooter med en kvindelig helt skabt af Shinji Mikami - manden bag den yderst succesfulde Resident Evil serie - kunne meget vel falde på et tørt sted hos GameCube fans, som et glas skoldhedt glögg på en iskold decemberdag i gaveindkøbs-helvedets afgørende fase. Men uanset hvordan man vender og drejer Capcoms stilistiske shooter, vil de færreste føle sig tilpas med udgivelsen.

P.N. 03 er den mere mystificerede forkortelse for Product Number 03 - hvor nullet ikke ser ud til at være andet end fyld. Spillet anlægger en ren arcade vinkel på genren, hvor gameplay, feel og banedesign er rendyrket kærlighed til shooteren som den ser ud i sin uforfalskede form. Vanessa Z. Schneider er en freelance lejesoldat - ansat af en for både Vanessa og gameren anonym person. Gennem 11 missioner skal hun befri en koloni, som er blevet overtaget af robotter med en høj kunstig intelligens.

Gameplayet kan opridses ganske kort. Man kommer ind i et rum - i sjældnere tilfælde ude i det fri - skyder på fjenden, søger dække, hopper ud og skyder på ny, og sådan bliver man ved, ind til fjenden er sprængt til atomer. Lejlighedsvis må man springe over eller kravle under laserstråler for at nå den næste dør, men de rum hører til undtagelsen. Vanessa kan kun beskyde fjender, når hun står stille. Så gameplayet giver aldrig gameren det helt store sug i maven, da det hele handler om timing og ikke om at bevæge sig rundt og bruge hele rummet med snilde. Styringen gør sit til, at strategien med at hoppe op som en trold af en æske, skyde løs og smutte ned i æsken igen, er den eneste brugbare, selv om den langt fra er idiotsikker.

De fleste gamere har på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med Resident Evil og ved kun alt for godt, at selv om grafik, lyd og plot har taget adskillige kvantespring undervejs, har styringen stået tilbage fuldstændig uberørt. At styre en RE-karakter føles som at styre en tank, og hvis styringen forekommer begrænsende i RE, så virker den intet mindre end håbløs i PN03. Den er langsom og umedgørlig og giver slet ikke gameren de nødvendige redskaber til at udføre smarte undvigelsesmanøvrer, som ellers må være noget af det letteste i verden for en veltrænet, atletisk tøs som Vanessa.

Vanessas primære våben er hendes palm-beam, som er den offensive del af hendes 'Aegis Suit' (hi-tech kampdragt). Dragten findes i en række variationer, og med de point man tjener på gennemførte hoved-missioner eller 'Trial Missions' - hvor sidstnævnte lader gameren optjene point kvit og frit mellem hoved-missionerne - kan man erhverve sig dragter med særlige fortrin (offensive/defensive mv.), yderligere continues, opgradere allerede indkøbte dragter eller anskaffe sig nye special attacks.

Soundtracket er fyldt til bristepunktet med hårdtslående techno- og junglerytmer, der om ikke andet passer til spillet. Vanessa er en kvinde med rytme i kroppen, og det lægger hun ikke skjul på. Mens hun ser sine fjender gå op i røg, står hun og rocker til det elektroniske beat.

Grafisk kan man godt øjne, at man sidder med en GameCube titel, selv om ’stilren’ er det eneste reelle positive adjektiv, man kan knytte til den visuelle side. Hele fladen er holdt i en steril grå/hvid/sort skala og læner sig tæt op ad de fremtidsvisioner, vi har set illustreret i et utal af science fiction film. De pæne lys- og partikeleffekter og designet af Vanessa’s atletiske krop og tætsiddende kampdragter er lyspunkterne i en udgivelse, hvis visuelle side næppe vil gå over i historiebøgerne som et stilstudie i GameCubes grafiske formåen.

Denne anmelder blev ind imellem fænget af PN03s lettilgængelige gameplay. Det skinner i sin enkelthed, men holdes nede af en tåbelig styring, et alt for snævert og ensformigt gameplay samt et helt urimeligt genbrug af fjender og banedesign, der samlet gør Capcoms satsning til en oplevelse, de fleste kan klare sig uden.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Masser af action og flotte eksplosioner.
-
Ensformigt gameplay, dårlig styring, konsekvent genbrug af baner og fjender
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

P.N.03Score

P.N.03

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

P.N. 03 er den mere mystificerede forkortelse for Product Number 03 - hvor nullet ikke ser ud til at være andet end fyld.



Indlæser mere indhold