World Rally Championship 4

World Rally Championship 4

Henrik har testet vejens beskaffenhed i en Subaru. Har Evolution Studios ramt plet med dette års brummende udgave?.

Den engelske udvikler Evolution Studios har i løbet af ganske få år høstet uendelig meget anerkendelse for deres arbejde. Selv om udvikleren kun har WRC-serien til PlayStation 2 stående på cv’et, har det været nok til at de nu vidt og bredt kaldes for en af klodens bedste racerspil-udviklere. Hvis du synes, det er lige lovlig store ord, så lad mig minde om at Evolution for nylig har indgået en eksklusivaftale med Sony, som var nervøse for at Evolutions ekspertise og dygtighed skulle falde i de "forkerte hænder". Dermed har Sony sikret sig at Evolution og deres partner bigBIG alene udvikler spil til PSP, PS2 og den kommende PlayStation 3. Det skulle ikke undre mig, om vi ser en PS3-launchtitel fra Evolution.

På Gamereactor forstår vi godt Sonys nervøse trækninger, for Evolution kan deres kram. Det oprindelige WRC var en hæsblæsende og velfungerende oplevelse, som bød på tempofyldt underholdning bakket op af den officielle licens. Toeren og treeren leverede det efterfølgere nu engang gør: Pænere grafik og lidt ekstra features her og der. Fireren lander på butikshylderne mindre end et år efter treeren, hvilket altid bør give anledning til rynkede øjenbryn. WRC4 er flottere, har flere spilmodes og er online-understøttet, men kun de mest hvileløse rallyfans vil få smæk for skillingen, hvis de allerede ligger inde med den forrige WRC-udgivelse.

Hvis WRC4 giver et retvisende virtuelt billede af denne motorsport, så er virkelig rallykørsel kun for de mest bindegale fartdjævle. Du kører i de mest ugæstfri miljøer og på mange typer underlag. Om du kører på en ydmyg grusvej i en lille mexicansk by eller i Sveriges nærmest poetiske snelandskaber, står du overfor samme udfordring: Følg den rigtige rute. Velkommen til et motoriseret orienteringsløb. Din co-driver plaprer alle mulige retningsangivelser ud, mens du gør dit bedste for at undvige sten, telefonpæle, træer og buske - og så i øvrigt gør hvad du kan for at holde øsen inde på banen. Selv om spillet er en smule arkadepræget, er WRC ikke for alle og enhver. Der bliver stillet store krav til din reaktionshastighed, evne til at høre efter og din koncentration, men det er netop derfor at spillet fik denne anmelder til at sidde klistret til skærmen i timevis. Du vil konstant føle dig udfordret, og når du endelig tror at du har spillet under kontrol, så bliver du hevet om på den anden side af kloden, får en ny bil og skal vænne dig til et helt andet underlag og miljø.

I sin egenskab af licenstitel indeholder WRC4 alle kørere, biler og rallyløb fra 2004-sæsonen. Det betyder, at Peugeot 307 og Mitsubishi Lancer WRC04 er med i garagen, mens du kan deltage i de nye rallyløb i Mexico og Japan. WRC4 byder på flere interessante modes. Udover det omfattende Championship er der et væld af træningsbaner, køretests og challenges, så du kan finjustere dine færdigheder på de forskellige underlag og prøve kræfter med alt fra én-mod-én-løb, over testløb til afgrænsede rallyløb, hvor du eksempelvis stater med en smadret bil og kun har mulighed for at reparere udvalgte dele. WRC4 kan desuden spilles online, hvor dine modstandere vil blive vist som "spøgelsesbiler".

Som nævnt er seriens grafiske flade som forventet slebet og nylakeret. Det er lidt af en kliché efterhånden, men bær over med mig: WRC4 er rykket fotorealismen et skridt eller to nærmere. Bilerne er detaljerede og flotte, men det er landskaberne, der stjæler opmærksomheden. Hvis det var muligt, ville jeg gerne have stoppet slæden og gået på opdagelse i Sveriges krystalklare snelandskaber eller de frodige engelske bakkeskråninger i Grizedale Forest. Miljøerne er intet mindre end imponerende. De flotte landskaber leverer i samspil med en næsten fejlfri grafikmotor nogle yderst betagende replays, som kun Gran Turismo 4 kan gøre sig forhåbning om at slå på formatet. Hertil kommer det optimerede skadesystem, som både kommer til udtryk rent grafisk og i bilens nedsatte ydeevne.

Hvis WRC4 bliver Evolutions sidste udgivelse på PS2, så vil de blive omtalt i PS2-historiebøgerne som udvikleren af en fremragende rallyserie og en af de dygtigste racerudviklere. WRC4 er umådeligt smukt, giver masser af afvekslende underholdning, og så fungerer den lidt arkadeprægede styringsstruktur egentlig godt til et rallyspil, da der er mere end rigelig udfordring i at styre slæden gennem de forskelligartede og svært fremkommelige miljøer. Colin McRae og WRC skildrer begge rallysporten på glimrende virtuel vis, og det kan være svært at vælge, men da Evolution har den officielle licens, som de endnu engang har forvaltet på fornem vis, så hælder denne anmelder trods alt mest til sidstnævnte.

World Rally Championship 4
World Rally Championship 4
World Rally Championship 4