The Matrix Online

The Matrix Online

Skal du sluge den røde eller blå pille? Vi anbefaler en hvid panodil. Nicolas har slæbt sig gennem Monoliths seneste projekt.

Hvis jeg havde vidst, at mit liv i The Matrix ville blive så kedeligt og ensformigt som det gik hen og blev, efter jeg havde slugt den røde pille, så havde jeg aldrig gjort det. Monolith har narret mig. Jeg skulle have skyllet den blå pille ned med et glas vand og glemt alt om den falske verden. Og det er ikke fordi, jeg ikke er dybt fascineret af universet og har ladet trilogien snurre i min DVD-afspiller adskillige gange. Nej, det er fordi Monolith simpelthen ikke har ramt nerven i, hvad Matrix egentlig er.

I The Matrix Online starter du som et vagt håb, en såkaldt Red Pill, der udvælges af Zion til at åbne øjnene op for sandheden. Efter at have skabt din figur, valgt køn, udseende, attributter og mere, får du valget mellem at sluge den røde eller blå pille. Efter endt indtagelse af den røde pille, blev jeg kastet ned i den kæmpemæssige by, der er inde i selve Matrix - den store fiktive verden skabt og styret af maskinerne. Herfra er det ellers bare at gå i gang med de mange missioner, der for det meste går ud på at redde, eskortere eller snigmyrde udvalgte mål. Missionerne får du ved at gribe knoglen og ringe diverse kontakter op, og når du er steget lidt i graderne, kan du selv vælge mellem at lave missioner for henholdsvis Zion, Machines eller Merovingian’s Exiles. Sidstnævnte er nogle skumle mennesker, der hverken hører til i den gode eller onde ende af skalaen.

The Matrix Online byder også på en bunke forskellige klasser, som du først kan vælge på de senere stadier i spillet, når du er blevet en mere erfaren korsfarer. Man starter som Awaken og kan senere hen vælge mellem at blive hacker, coder eller guardian. Derfra kan man så bygge videre og få alverdens interessante færdigheder. Disse færdigheder kan unloades fra din hukommelse i en telefonboks, eller en såkaldt hardline. Det er værd at bide mærke i, at de tre grundlæggende klasser i det store hele er som troldmand, healer og soldat - hvis man sammenligner med et hvilket som helst andet fantasy-MMORPG.

Det hele begynder faktisk ganske godt i The Matrix Online. Efter en interessant intro og tutorial, der virkelig får en til at føle sig som en del af universet, går det hele dog frygteligt galt. Jeg oplevede allerede altødelæggende problemer på den første mission. Først rendte jeg ind i en usynlig mur, som ikke ville lade mig gå videre, og dernæst begyndte spillet at køre så usandsynligt langsomt, at man slet ikke kunne spille det. Jeg skal måske lige gøre dig opmærksom på, at vi testede den amerikanske version, der har været oppe at køre i godt og vel en måned - nok tid til at få stabiliseret hastighedsproblemer og andet.

Selvfølgelig kan der rettes op på de ovenstående problemer, men når The Matrix Online og dets grundvold er dårligt designet, er det aldeles utilgiveligt. Og det kommer vi til nu. Spillet byder på to forskellige former for kamp. Ranged- og close-combat. Ranged Combat fungerer for det meste upåklageligt, men det er i Close Combat at det går helt til rotterne. Spillets interlock-system, der sørger for at sætte en scene op og låse med præ-definerede kameravinkler, er i og for sig en udmærket idé, men i praksis er det et mareridt. For det første er det umuligt at holde styr på mere end en enkelt fjende, og for det andet er det fuldkomment kaotisk, når man i en gruppe står og slår på den samme fjende. Det bliver i øvrigt kun værre af, at spillet nogle gange lagger så meget, at animationerne ikke bliver afspillet mens man kæmper. Hvis man kæmper mod mere end to fjender er man allerede dødsdømt, og man kan godt glemme alt om at prøve at komme væk. Det kræver for det første en indre styrke, en form for energi, at eksekvere denne kommando, og hvis det endelig lykkes at flygte, skal man lige bruge et par sekunder på at rette op. Hvis man så ryger i interlock igen, kan man nok godt forberede sig på at dø, for der vil ens liv højst sandsynligt være lig med nul.

Jeg er sikker på at Monolith har syntes deres interlock-system var en glimrende idé, da de i tidernes morgen sad og planlagde spillet. Men i praksis er det en stor fejl, der, sammen med de mange bugs, lag og mærkværdige fejl betyder, at The Matrix Online er noget man skal styre udenom i øjeblikket. Hvis man kigger tilbage på MMORPG-historiens forskellige spiludgivelser, vil man muligvis kunne huske Anarchy Onlines katastrofale udgivelse og efterfølgende katastrofale anmeldelser. Mindre end et år efter udnævnte PC Gamer dog spillet til det bedste online rollespil, og det var naturligvis efter Funcom havde rettet alle spillets problemer. Så der er vel lys for enden af tunnelen - og vi vil da gerne her på Gamereactor give Monolith en chance til at rette op på deres fejl, samt gøre noget alvorligt ved deres kampsystem. Indtil da vil vi anbefale, at vores læsere ikke sluger nogen former for farvede piller.

The Matrix Online
The Matrix Online
The Matrix Online