Delta Force: Black Hawk Down

Delta Force Black Hawk Down

Somalia får virtuel amerikansk assistance til at få dæmpet gemytterne i det krigshærgede land. Henrik er trukket i trøjen.

Som en lang række andre tredje verdens lande har Somalia haft en turbulent fortid. Siden det 16. århundrede, hvor portugiserne overtog herredømmet over landet, og indtil Somalia på et FN-mandat blev selvstændigt i år 1960, har både Italien, England, Det Osmanniske Rige og Sultanen af Zanzibar styret landet. Somalias selvstændighed medførte dog ikke fred og ro i landet, og militærkup og klankrige, hvor Sovjetunionen og USA som i led i den kolde krig støttede de bekrigende parter, prægede landet i årtier fremover. Da Somalia i starten af halvfemserne blev kastet ud i totalt kaos og hungersnød, gik FN og USA ind i landet for at gennemføre en fredsskabende militæraktion og en humanitær indsats. Delta Force-enheden var en vigtig del af det amerikanske bidrag, og undertitlen oprinder fra de to helikoptere, der blev skudt ned i oktober 1993 og krævede 18 amerikanske soldaters liv.

Du spiller rollen som medlem af Delta Force og skal gennem 16 singleplayermissioner nedkæmpe somaliske klaner, redde nødstedte FN-folk, give dækild til andre specialenheder, destruere våbenlagre og tekniske installationer og forhåbentlig være med til at skabe stabilitet i et land, der i den grad er et lovløst ingenmandsland. Missionernes udformning læner sig i nogen grad op ad handlingen i filmen af samme navn uden dog ende som en virtuel udgave Ridley Scott-filmen. Climax, der har så kvalitetsmæssigt set forskellige titler som Sudeki, MotoGP-serien og The Italian Job stående på cv’et, er udvikleren bag Xbox-versionen.

Der er nok ikke den store tvivl om, at det amerikanske militærs indsats i Somalia var præget af professionalisme. Dog er det ikke helt den følelse, der gives videre til spilleren, når man smider disken i maskinen. DF: BHD føles nemlig meget arkadepræget og har i lange perioder meget mere tilfælles med eksempelvis TimeSplitters end Rainbow Six 3. Fjenderne er langsomt opfattende og ikke altid lige gode til at pege geværløbet i den rigtige retning - flere gange løb en fjende lige forbi mig på åben gade - og løb-og-skyd-metoden er tilstrækkelig det meste af tiden. Ingen havde vel forventet, at BHD skulle gå i Ding Chavez’ fodspor, og det kan diskuteres hvor godt holdelementet er implementeret i Ghost Recon, men BHD har frivilligt placeret sig i den holdbaserede ende af genren, og det kan spilstrukturen slet ikke kan leve op til. Det vage udvalg af holdkommandoer taler for sig selv, og hvis det var et problem i det seneste Rainbow-afsnit, så er "lad folkene tosse rundt i baggrunden, så jeg selv kan tage affære" ikke engang en bevidst strategi, men en form for gameplaymæssig naturlov. Det giver fuldstændig mening ikke at skænke folkene en tanke.

16 missionerne kan lyde som en pæn sjat, men når de hver især kan gennemføres på 15-20 minutter, så skal man ikke have fat i lommeregneren for at fastslå, hvor meget (eller lidt) spilletid, BHD byder på. Der er ikke meget at nå til bunds i, når opgaverne altid er overfladiske og hurtigt overståede. Var det ikke for de frustrerende øjeblikke, hvor man ikke fatter, om man skal gå til højre eller venstre, op eller ned, kunne en øvet FPS-spiller gennemføre 1/3 af spillet i sin frokostpause. Spillet har svære passager, hvor man må prøve lykken gentagne gange for at lokalisere den lumske fjende, der har forskanset sig med et slagkraftigt maskingevær og hele tiden får én på kornet, men det er mere et drilsk, forsinkende indslag end en egentlig optrapning af sværhedsgraden.

Skal du have noget fornuftigt ud af DF: BHD, sker det over Xbox Live. Her kan intet mindre end 50 spillere få afløb for deres indre aggressioner på en række temmelig afvekslende maps. Mens udvalget af modes er meget standardiseret med Deathmatch og King of the Hill, så fungerer multiplayerdelen rent faktisk. De fleste onlinespillere (herunder denne anmelder) synes endnu ikke at have lært de enkelte maps helt godt at kende endnu, og meget få gider påtage sig rollen som "medic", når det er så meget mere interessant at ligge på et hustag med en snigskytteriffel eller gå i skyttegravskamp med en CAR15, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

Ser man bort fra multiplayerdelen, er Delta Force: Black Hawk Down en på alle områder spinkel og mangelfuld oplevelse. AI’en er til tider helt fraværende, holdelementet er næsten ikke eksisterende, historien fylder meget i manualen, men intet i spillet, og grafikken er mat og kedelig. Spillets eneste salgspotentiale ligger i Xbox Live-aspektet, hvor man kan få sig en god og meget intens oplevelse. Det kan bare ikke være rigtigt, at multiplayermulighederne altid skal være singleplayerdelenes redningsplanke. Det er i den grad tilfældet her.

Delta Force: Black Hawk Down
Delta Force: Black Hawk Down
Delta Force: Black Hawk Down
Delta Force: Black Hawk Down
Delta Force: Black Hawk Down
Delta Force: Black Hawk Down
5 / 10
+
De hektiske onlinekampe for op til 50 spillere.
-
AI’en, grafikken, historien, de korte missioner og det spinkle holdelement.

Delta Force Black Hawk DownScore

Delta Force Black Hawk Down

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Delta Force: Black Hawk DownScore

Delta Force: Black Hawk Down

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

Delta Force-serien har i hver udgave været baseret i større eller mindre grad på virkelige hændelser, og Black Hawk Down (BHD) er ingen undtagelse.

Delta Force: Black Hawk Down turnering!

Delta Force: Black Hawk Down turnering!

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Gamez og GameReactor’s store Delta Force: Black Hawks Down Death Match turnering, som har kørt i foråret afsluttes på Lørdag d. 12. juli kl. 14 på PlayTown i Lyngby kulturhus - mere indenfor.

Black Hawk Down går guld

Black Hawk Down går guld

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Så skete det endelig. Novologic’s ambitiøse FPS Delta Force: Black Hawk Down er gået guld, hvilket betyder at spillet, snart vil være at finde på hylderne rundt omkring i landet. Vi har mere indenfor.

Black Hawk Down beta-test slut

Black Hawk Down beta-test slut

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

NovaLogic fortalte sent mandag aften, at testen af Delta Force: Black Hawk Down er slut. Mens demoen var tilgængelig downloade mere end 250.000 mennesker den, og firmaet bag er meget tilfreds med resultatet.

Nye DF: Black Hawk Down screenies

Nye DF: Black Hawk Down screenies

NYHED. Skrevet af Jon Andreas Bjerk