Spellforce 2: Shadow Wars

Spellforce 2: Shadow Wars

Rollespil og strategi blandes atter på fornem vis når Spellforce fortsætter eventyret. Steen fortæller alt om toeren...

Annonce

Jeg bar en uhyre tung burde på mine skuldre da jeg begav mig ud i den farefulde verden ved navn Eo. Jeg vidste at de farlige dark elves var på færde igen, men at overbevise mine nærmeste frænder viste sig at være mere omstændigt end jeg regnede med. Jeg tilhørte en race, hvis fortid er blandet med dragerne, så i mine årer løb det æteriske element fra de gamle kæmper. Mit blod skulle senere hen betyde mere end jeg troede, men for overhovedet at kunne bekæmpe mine fjender, måtte jeg alliere mig med menneskerne, koste hvad det ville. Med drageblod i årene og med mit folks dunkle fortid, var dette dog lettere sagt end gjort, så for at bevise mit værd og at mine ord var sande, måtte jeg gennem alskens prøver.

Lyder det indviklet? Ikke desto mindre er det den spændende start til Phenomics tronfølger til Spellforce. Genremiks er en forfærdelig farlig størrelse. Ofte virker det rent og skær slet ikke og de udviklere som gør det med god mening roder sig ustandselig ud i en rodet omgang. Men lad det være sagt, at nogle gange går det faktisk rigtig godt og jeg ser spil som virkelig bringer noget nyt blod med sig. Spellforce 2 er ganske givet ikke nogen revolution på denne front, og blandingen af rollespil og realtime strategi er da set før, men udførslen er denne gang uhyre velfungerende og poleret. Som udgangspunkt starter oplevelsen meget lig den, som vi før har set i spil som Diablo og Neverwinter Nights, men inden længe opdagede jeg, at der så småt kom elementer fra Real Time Strategy, såsom Warcraft 3. Som sagt tager historien sit afsæt i kampen mod dark elves og deres infernalske allierede, men du får som spiller lov til at bekæmpe dem på mange forskellige fronter. I klassiske rollespilsstil skaber du dig en figur, som du gennem eventyret høster erfaringspoint ind til og avancerer i graderne.

Jeg valgte en figur med hang til magi, altså en troldmand, men jeg kunne lige såvel have valgt en krigertype. I starten vandrede jeg lidt tilfældig rundt i landskabet med et par tætte allierede, men som historien udspillede sig fik jeg mere og mere at gøre med, i kampen mod elverne. Løbende fik jeg mulighed for at bruge flere spells, bruge bedre udstyr, men ligeledes fandt jeg af og til baser, som jeg tog kontrollen over. I et sæt skiftede hele gameplayet over til RTS-genren, hvor jeg dog stadig havde min heltegruppe med, men i denne sammenhæng brugte jeg dem mere som de heltefigurer de fleste kender fra Warcraft 3. Overgangen kan måske lyde meget brat og lidt upassende, men både historiemæssigt og teknisk fungerer dette aspekt helt forrygende. Netop i takt med at ens allierede stoler mere og mere på ens loyalitet, så fik jeg ansvar over større hære og baser. Aspektet med at man konstant skal bevise sit værd og samtidig, som spiller selv får mere og mere at vide om ens bånd til drageblodet, er spændende og indlevende.

For at underbygge historien bruger udviklerne en lang række mellemsekvenser, som udspilles via den velsmurte ingame grafikmotor, så man som spiller aldrig bliver hevet ud af Spellforce-universet. Motoren understøtter på fornem vis miljøerne og grafikken tåler snildt at du zoomer helt ind på figurerne, men imedens glider al action flydende når man skuer over snesevis af enheder fra det store overblik. Ganske overraskende gælder dette også styringen, som godt nok er anderledes i forhold til om du er ved at bygge hære i sine baser eller blot vandrer rundt med den sammentømrede heltegruppe. Igen foregår dette på en meget glidende facon og udviklerne har gjort et hæderligt arbejde ud af, at udviske de synlige skel jeg umiddelbart ville tro der måtte være.

Når du har fået nok eventyr på egen hånd er der rigelig at besejre sammen med vennerne over nettet. Der er naturligvis de klassiske valgmuligheder med, at begive sig i krig med andre, men den mest interessante del er ganske givet den kooperative mode som findes. Op til fire spillere kan sammen bekæmpe computerens tropper over nettet, så har du et par andre venner med hang til sværd og trolddom, så kan det varmt anbefales. Det skal dog siges, at det er værd at afprøve oplevelserne i singleplayer med forskellige typer figurer, da det kan være ganske forskelligt om du er kriger eller troldmand.

Med det sagt, så er der i store træk tale om både en historie og et gameplay (hvis man ser på de to typer hver for sig), som er skåret ud fra den skabelonsstøbte isblok. Ja, der er ganske vist lidt intriger hist og her, samt et par overraskelser, men gennemgående er det fantasy af den klassiske skuffe, på godt og ondt. Personligt er jeg til både Diablo og Warcraft 3, hvorfor netop Spellforce 2 og den type handling falder så godt i min smag. Givet, er du ikke typen der er til begge genrer, så kan skiftet og blandingen af dem måske virke lidt belastende, men gennemgående ser jeg det som et glimrende koncept. Det giver adspredelse og anderledes udfordringer hele vejen igennem og akkompagneret med en hæderlig historie, et velfungerende kampsystem og ikke mindst lidt godt til øjet og øret, så er spillet anbefalelsesværdigt - og lidt drageblod i årene har vel aldrig skadet nogen?

Spellforce 2: Shadow Wars
Spellforce 2: Shadow Wars
Spellforce 2: Shadow Wars