Talkman

Talkman

Lær hvordan du ikke bør lære sprog, af den blå, imbecile and. Nielsen har kæmpet sig gennem et fuldstændig tåbeligt spil.

Nogen forbander det som var det satans eget koncept, mens andre ikke kunne klare sit liv uden - jeg snakker naturligvis om TV-Shop. Kun det amerikanske marked kan slippe af sted med at lave halv time lange reklamer om nytteløse produkter, som spås at kunne redde dit ellers mangelfulde liv. Talkman ville have gjort sig fremragende som produkt for en hel TV-Shop udsendelse, for her er et spil som imponerer i ideen, men i praksis er noget af det mest uhandige, pinligt uvirkende pladder jeg endnu har haft chancen for at udsætte min PSP for.

Det starter ellers godt, for med spillet følger en lille mikrofon, der foruden dens meget billige udseende, passer perfekt i den øverste port på PSP’en, som indtil nu havde været alt og alle et sandt mysterium. Som i enhver god reklame mødes du som det første af en ekstrem kåd vært, der inden du når at få set dig for, allerede har taget charmebukserne på og fyret den første opvarmnings-vittighed af. Om det kunne have virket skal jeg ikke kunne sige, for selvom værten redder en smule underholdnings værdi ved at være en slags blå and med dertilhørende bøjet næb og døbt Max, ødelægger den konstante syndflod af dårlige vittigheder, ethvert charmeangreb.

Men Talkman er ikke et spil med tips ud i charmens finurligheder, det er et decideret spilprojekt, lavet for at give sprogligt interesserede mennesker som mig, chancen for at få en spændende tilgang til nye sprog. Valget står mellem Fransk, Engelsk, Tysk, Spansk, Italiensk og Japansk, der som i enhver god reklame gøres det så let, at alle reelt kan være med. Fordi Talkman sælges til en spillemaskine er den delt op i en decideret Talk-mode som er den praktiske del og en Game-mode, hvor lærdommen prøves at kombineres med såkaldte minispil.

Talk-mode giver dig mulighed for at besøge steder som restauranter, hoteller og lufthavne, og tilbyder dig herefter at stykke gænge sætninger sammen som "Hvor er det nærmeste toilet?", "Kan du hjælpe?" og den slags småsætninger. Det geniale skal her findes i at sætninger indtales og Max derefter oversætter dem for dig til det valgte sprog, et helt igennem genialt system der garanteret havde været enormt smart hvis det ikke havde været for to fatale fejl, der udspringer samme sted. Problemet er Max og de fatale fejl er at han er en gumpetung, langsom underviser der samtidig har et hørelsesproblem, der kan opfatte selv de mest basale sætninger som noget helt andet, end tiltænkt. Vil du have ham til at oversætte "Jeg ville gerne bede om et menukort" kan det ende som "Jeg er løbet hele vejen", "Se den flotte himmel" kan blive til "Jeg har glemt at binde mine sko" og selvom disse kan være hylende morsomme, ødelægger de formålet ved at investere i selve spillet.

Game-mode er lavet som underholdnings delen af spillet, der hvor det skal blive sjovt at lære nye sprog, men det bliver det bare aldrig, når spillene er lavet over geniale ideer som "Gentag underviseren" hvor man, til stor overraskelse blot gentager hvad der bliver sagt. Lærerigt er det måske, men hvordan dette nogensinde skulle forestille at være sjovt, kan jeg simpelthen ikke regne ud. Der er flere små spil at vælge mellem, men alle er de lige så kedelige som enhver bog du kan finde om emnet, og der skal du i det mindste ikke finde dig i den imbecile mellemsnak og vittigheder.

Det er så her enhver TV-Shop reklame ville være kommet med det ultimative sales pitch, grunden til at du simpelthen ikke kan leve en dag mere uden at købe Talkman, men det forekommer mig simpelthen umuligt med dette spil. Måske er det fordi jeg ikke har indstuderet TV-veteranernes snedige tricks nøje nok, eller måske er det fordi jeg ikke kan forstå hvordan et produkt lavet til oversættelse og indlæring af sprog, skulle kunne bruges med en så stor fejlmargin i oversættelserne, og en så stor ventetid på de enkelte oversættelser, jeg tror mest på sidstnævnte. Talkman er en snedig ide, men kunne du forestille dig at stå i en semi-kritisk situation på et udenlandsk hospital, og med et brækket ben have den lille blå and til fortælle lægerne at "Vandet var koldt", nej vel? Jeg har ikke evnerne eller lysten til at fortælle dig at du bør købe dette defekte produkt og derfor vil jeg heller anbefale dig at lade være.

Talkman
Talkman
Talkman