
I en del år har det været almindeligt i rollespil, at man kan få al sin XP tilbage og bygge sin karakter helt om midt i et eventyr. På sin vis er det praktisk, fordi du kan ændre noget, hvis det viser sig ikke at fungere - men det betyder også, at din figur det ene øjeblik kan være en ekstremt stærk kriger, og det næste noget andet eller tredje.
Der er en vis debat omkring dette, hvor nogle mener, at valgene mister betydning, når man til enhver tid kan ændre alt, og at det heller ikke følger nogen form for indre logik. Og vi har en fornemmelse af, hvad Obsidian Entertainment mener om emnet.
I et interview med RPG Site fortæller Brandon Adler, skaberen af The Outer Worlds 2, at det ikke vil være muligt at respec'e sin karakter. Tanken er, at man skal overveje sine valg, fordi de er permanente:
"We don't allow respec. Lots of people love respec... that is definitely one way you can go about things. I personally want the player to understand their choices are permanent - they matter - and then they think more about their choices. There's a lot of times where you'll see games where they allow infinite respec, and at that point I'm not really role-playing a character, because I'm jumping between -- well my guy is a really great assassin that snipes from long range, and then oh, y'know, now I'm going to be a speech person, then respec again. For mig er det ikke forkert, at folk kan lide at spille sådan. Men jeg vil bare gerne sikre mig... Hør her, hvis vi laver The Outer Worlds 2, vil jeg sikre mig, at rollespillet virkelig er stærkt. Jeg vil sikre mig, at du bygger din karakter op og går fuldt ind i det - så rollespillet gennemsyrer hele oplevelsen."
Hvad synes du selv - er det mere autentisk ikke at kunne ændre sin karakter radikalt fra det ene øjeblik til det andet?
The Outer Worlds 2 udkommer den 29. oktober til PC, PlayStation og Xbox - og vil være inkluderet med Game Pass.