The Walking Dead: Destinies

The Walking Dead: Destinies

Petter lod sig selv torturere med det forfærdelige Forza Customs, men nu tager han lige en tur til...

Vi kender alle historien om AMC's ultrapopulære tv-serie (baseret på Robert Kirkmans bestseller-tegneserie). Sherif Rick Grimes vågner op fra koma og opdager, at verden er gået under. En dødelig virus har lammet hele USA, og de levende døde patruljerer i de tomme, udbombede gader. For at overleve må Rick opspore sin gamle politikollega Shane for sammen at få styr på en uhåndgribelig situation. Sammen skal de få Ricks kone Lori og sønnen Carl i sikkerhed og derefter begynde at udtænke en plan for at barrikadere sig i det nærliggende fængsel i Atlanta. Inden da afsløres det dog, at bedstevennen Shane har haft noget kørende med Lori, som nu er gravid med hans barn, alt imens den gamle gnavne Rick har ligget i koma og mistet overblikket over hele dommedagsprocessen. Der opstår et stort drama, og folk skal dræbes, ud over de hundredvis af "walkers" med deres slimede lemmer, der forsøger at tygge de overanstrengte hjerner på de overlevende helte, selvfølgelig. Død, drama, dårlig dialog, død og mere drama er, hvad der tilbydes eller er blevet tilbudt i alle de år, tv-serien har kørt.

Med det nyligt udgivne licensspil The Walking Dead: Destinies vil det sydamerikanske spilstudie Flux Games (Cobra Kai: The Karate Kid Saga) og udgiveren GameMill Entertainment (Skull Island: Rise of Kong og Nerf Legends) give dig, spilleren, chancen for delvist at omskrive historien i The Walking Dead. Du får mulighed for at ændre skæbnen for Shane, Rick, Dale, Glenn, Lori og flere andre ved at træffe nogle vigtige valg undervejs. Det er i hvert fald sådan, det fungerer i teorien. Også på papiret, naturligvis. For det er sådan, spillet er blevet markedsført. "Vælg din egen skæbne". Og det lyder jo godt. Omfattende. Spændende. Anderledes. Men desværre fungerer det ikke mærkbart bedre end den grundlæggende spilmekanik her, som grænser til det afskyelige.

The Walking Dead: Destinies

Spillet begynder præcis, som serien gjorde engang. Rick kravler ud af den polygonfattige hospitalsseng og tager sine første snublende skridt mod udgangen, hvor blod og døde kroppe er samlet i en lille bunke med lav opløsning. Spring! Så står han der, på motorvejen midt i Atlanta iført sit nystrøgne sherifftøj, og zombieslagtningen kan begynde. Mange virkelig dumme og forfærdeligt grimme animerede "Walkers" skal slås ihjel med baseballbats, og Rick skal nå ind til centrum, hvor han har tænkt sig at kravle op i den pansrede bil for at undslippe den visse død. Spring! Du spiller nu som Glenn. Uden advarsel. De samme trætte Walkers skal dræbes med de samme trætte redskaber, og når der ikke bankes lysegrå zombiekranier, står der stealth på menuen.

The Walking Dead: Destinies er en direkte kopi af The Last of Us med alt, hvad det indebærer. Nogle gange er fjenderne så dødbringende, at det er umuligt at kæmpe sig igennem, mens det andre gange er helt fint. Du vil aldrig vide, hvad der får en kamp til at dræbe dig som spiller eller tilbyde den mest hjernedøde sværhedsgrad i spilhistorien. Det er det bare, og du er simpelthen tvunget til at teste (og dø) for at få svaret. Nogle gange er der stealth-krav, og du kan aktivere præcis den samme "presence"-funktion som i Naughty Dogs mesterværk, hvor spilverdenen kortvarigt bliver sort/hvid og via en tåget lyd giver dig mulighed for at planlægge din stealth-rute for at undgå "patruljerende" zombier. De går ofte to meter lige frem, vender om og går to meter i den anden retning, går så to meter i den retning, de først gik, og vender så om igen. Snigeriet er altså så hjernedødt ubrugeligt, at det næsten ikke er muligt at gøre det uden at grine.

Faktisk er det hele så dårligt, at grinene kommer tæt og hurtigt. Animationsarbejdet ser ud, som om noget gik galt, og udviklerne "mistede" frames undervejs, mens selve spilmekanikken minder om et dårligt mobilspil, der egentlig ikke vil andet end at være The Last of Us. Det værste er, når personerne forsøger at interagere med hinanden i forskellige dialogsekvenser. Det giver virkelig ikke meget mening. Rick, Dale, Shane og alle de andre ser ud, som om de er modelleret ud af butterdej, og hver eneste proportion i hvert eneste ansigt i dette spil er forkert. Ricks ansigt ligner til forveksling et selvportræt lavet af en person med en promille på 2,8 eller en person, der lige har afsluttet sin eksamen med en slutkarakter på 0,1. Det bliver ikke værre end det her. Især ikke til Playstation 5 i 2023.

The Walking Dead: Destinies

Jeg burde nok skrive mere om The Walking Dead: Destinies. Gå i detaljer med, hvor dårlig grafikken er (ligner et 10 år gammelt mobilspil), hvor dårlig lyden, spilverdenen eller boss-kampene er, men jeg gider ikke. Hvis Flux Games ikke engang gider at modellere Rick Grimes, så han ligner Andy Lincoln men snarere end klump uidentificer bar kød, gider jeg heller ikke at gå i detaljer med deres dårlige arbejde her. I stedet er det vigtigt for mig at advare dig ordentligt, så du ikke ender med at betale for dette forfærdelige bras. For dette er, sammen med Skull Island: Rise of Kong og Lord of the Rings: Gollum, årets værste spil. I skulle skamme jer!

The Walking Dead: Destinies
The Walking Dead: Destinies
The Walking Dead: Destinies