
Hvis der er en debat der viser sig at være kontinuerligt relevant i spilbranchen, så er det om hvorvidt abonnementstjenester er gode for branchen eller ej, og om de er bæredygtige for studierne der laver spillene til dem.
Der har vist sig at være et utal af forskellige perspektiver, med studier der priser dem til skyerne, og anser dem som værende afgørende for deres konkrete succes, mens andre er mere skeptiske. Blandt de sidstenævnte finder vi udvikleren Frozenbyte, der har stået bag Trine-serien. I et interview med Segment Next siger studiet, at abonnementer som Game Pass (og PlayStation Plus) leder til "saturation", altså mætning:
"Game Pass is of course an interesting program to reach more gamers at scale. On the flip side of the coin, we believe it also contributes to the over-saturation of content in the gaming space and it can be hard to commit and enjoy games as there's such an abundance of choice."
De refererer til det faktum at en gængs abonnent har adgang til et utal af spil han eller hun ikke har prøvet endnu hele tiden, og at dette gør det sværere at fastholde interesse, eller at skabe den til starte med.
Hvad synes du om den her potentielle problematik?