Serieanmeldelser
True Detective: Night Country

True Detective: Night Country

Magnus fælder dom over den seneste sæson af True Detective, der har delt vandene hos seere og kritikere.

True Detective er en mærkelig størrelse, og fra de mest ihærdige fans til de mest uberørte kritikere er det relativt let at mødes på midten og slå fast, at serien har haft triumferende højdepunkter og skuffende bølgedale. Den første sæson betragtes bredt som værende en af de bedste i nyere tid, og ligeledes var den opfølgende, anden sæson et syndefald i en sådan størrelsesorden, at ramaskriget tog livet af al momentum og efterlod os uden en tredje sæson i fire år. Nå, men der skulle vise sig at gå yderligere fem år imellem den tredje og denne nu fjerde sæson, og ret markante udskiftninger af flere centrale kreative overhoveder, men nu er alle seks afsnit løbet af stablen, og vi kan nu placere den fjerde sæson på den mangefacetterede rangliste.

Mest kritisk er det, at Nic Pizzolatto, som på et tidspunkt var direkte involveret i udviklingen af den fjerde sæson, blev valgt fra til fordel for Issa López. Det er i sig selv ikke faldet i god jord hos nogle fans, og ydermere har Pizzolatto kun haft ringeagt til overs for López' arbejde, så spørgsmålet er: Har han fat i noget?

Kort og godt? Nej, det har han ikke, for udover nogle få strukturelle fejltrin hist og her, samt en langt mere generisk og kedelig åbningsvignet, som ellers er blandt seriens absolutte varemærker, så er dette en solid, velkonstrueret og værdig sæson af True Detective, som godt nok ikke når den første sæsons vilde højder, men som for alvor placerer sig i slipstrømmen.

True Detective: Night Country

Først og fremmest foregår den i det kolde, fjerne Alaska, som gennemgår en periode på godt og vel 30 dages sammenhængende mørke, og hvor grov industri tilbyder afgørende arbejdspladser, men samtidig forgifter det vand, beboerne her på kanten af den etablerede civilisation drikker. Det er i Ennis - et giftigt, hadefuldt og kompliceret sted - at vi finder vores hovedpersoner: Den standhaftige, principfaste og ligeledes komplicerede Liz Danvers, spillet af Jodie Foster, og Kali Reis' Evangeline Navarro. Tilsammen er de en spejling af den legendariske duo spillet af Matthew McConaughey og Woody Harrelson i den første sæson, to relativt kompetente politikfolk, der igennem et udslagsgivende mord bliver sat på en sag, der hurtigt bliver større end Ennis. Det er ikke en nytænkning af formularen på nogen måde, men i forhold til at fastholde seerens opmærksomhed og skabe debat i løbet af de i alt seks afsnit, så er det her solidt fjernsyn hele vejen igennem.

Jeg vil forsøge at holde egentlige spoilers på et minimum, men lad os bare sige, at True Detective: Night Country med relativ elegance formår at introducere nogle få men velfungerende overnaturlige elementer hist og her, som altid bliver ved det subtile. Og serien forhaster sig aldrig med at besvare de centrale spørgsmål som både de, og seerne, sidder tilbage med, og af den grund bygges der spænding, et aspekt som ikke alle thriller-serier kommer i mål med.

True Detective: Night CountryTrue Detective: Night Country

Det hele hjælpes på vej af stærke skuespillerpræstationer over hele linjen, selvom at særligt Fosters karakter skal bruge tid på at bevise, at hun er mere end en karikatur, og det er hun virkelig. Scenografi, udvalgte sange og stemning følger trop, og det er egentlig kun til tider ret ringe CG-animation, der virkelig skuffer.

Der er små knaster hist og her. Generelt er seks episoder lidt for lidt til at adressere alle de spændende tråde, der bliver spredt ud omkring seeren, og derfor synes den endelige løsning også ret så smal, når nu problemerne, der er blevet opstillet, er det stik modsatte. Night Country kunne sagtens have udfyldt yderligere to afsnit, og føles mere narrativt robust som resultat. Derudover er det altså værd her til slut at slå fast, at åbningen, eller "vignetten", som det hedder, er svag denne her gang, med et ringe lydmix og en mindre samhørig visuel identitet, der ellers altid historisk set har skudt True Detective i gang med et brag.

Når alt kommer til alt, er Issa López en værdig arvtager, og Pizzolatto kan vist godt sætte sig ned igen, for det her synes tættere på den første sæson, end han selv er kommet til dato.

8 / 10