Unity har været i kraftig modvind på det seneste efter deres beslutning om at annoncere den meget kontroversielle Runtime Fee-politik. Og selvom Unity har annonceret justeringer af politikken i et forsøg på at mildne reaktionerne, er masser af udviklere stadig meget oprørte og skuffede. De ser politikken som et tillidsbrud og overvejer, hvordan de kan fortsætte med at udvikle spil uden spilmotoren Unity.
Neognosis, udvikleren af BallisticNG, en meget velmodtaget Wipeout-lignende sci-fi-racer på Steam, har nu udgivet et blogpost, hvori de diskuterer, hvordan Unity-sagen påvirker deres planer for spillet. Den helt store konsekvens er, at der ikke længere kommer en Nintendo Switch-udgave af spillet.
Udvikleren skriver: "Despite Unity's efforts to recover after their PR disaster, there just isn't any trust and security for us to continue moving forward with newer versions of their tools in the foreseeable future.
It comes with much frustration and disappointment that we're announcing the cancellation of the Switch version. Several years of development has gone into preparing BallisticNG technically for the port while maintaining the usual output of updates for the PC version, so this comes as a big kick in the balls to both us and everybody else who was excited for this version of the game. We're sorry that it has turned out this way, and we'll be looking at working with the console (or the rumoured Switch 2) in a future project not bound by Unity."
Neognosis skriver dog også, at BallisticNG ikke vil blive fjernet fra Steam. Faktisk lover udvikleren, at den planlagte opdatering stadig er på vej, og at nyt indhold stadig vil blive tilføjet til spillet i fremtiden.