I sidste uge fejrede den danske spilindustri sig selv ved Spilprisen 2025, en stort anlagt prisuddeling i Bella Center. I alt blev der uddelt 10 priser, og de blev fordelt utroligt jævnt med hele ni forskellige prisvindere.
Det eneste spil, der vandt mere end én pris, var SpellRogue fra det lille københavnske studie Guidelight Games. Spillets kombination af deckbuilding, roguelite-elementer og terningekast resulterede ikke kun i prisen for Best Game Design, men formåede også at imponere juryen nok til at vinde hovedprisen: Game of the Year.
"At vinde priserne er meget bekræftende. Det er mega fedt, at andre kan se værdien i vores arbejde. Nogle gange kan det godt føles fint, når man sidder og arbejder på projektet, men om det munder ud i det helt store, kan man jo ikke vide på forhånd," fortæller Tim Løye Skafte, studiets medstifter og lead artist til Gamereactor.
Selvom Guidelight Games blev Spilprisens helt store vinder, så er der ikke tid til at hvile på laurbærene. Efter en lancering i Early Access i februar sidste år, arbejder udvikleren nu hårdt på at få den endelige 1.0-udgivelse klar.
"I vores 1.0-lancering tilføjer vi en ny spilbar karakter med et helt nyt sæt spells og nye mechanics. Så kommer der også, hvad vi internt kalder akt 4, men i virkeligheden mest en true ending til spillet. Det er en sidste udfordring, man kan påtage sig. Og det vil så være afslutningen af spillet. Det er de to primære ting, vi arbejder med," forklarer Tim Løye Skafte om de kommende planer.
Hvornår spillet får sin fulde lancering, vides endnu ikke helt, men Guidelight Games går allerede med planer om en 1,1-opdatering, der tilføjer yderligere indhold. Hvad der herefter skal ske, må fremtiden vise. Men med næsten 1000 anmeldelser på Steam, hvoraf over 88% er positive, tyder meget på, at SpellRogue går en lovende fremtid i møde.