I sidste måned meddelte Bethesda at Prey 2 ikke var aflyst, men at der var tale om en uenighed angående kontrakten. Officielle udtalelser meldte om "utilfredsstillende udviklingsprocess". Human Head luftede idéen om en Rune-efterfølger. Bethesda sagde, at de var fast besluttet på at udgive en AAA-titel.
Årsagen forbliver bag lukkede døre, og uanset om spillet forbliver i hænderne på den oprindelige udvikler, så er det den sidste linje om Bethesdas planer, der gør os en smule fortrøstningsfulde.
At udgiveren, og sandsynligvis også udvikleren (man må jo formode, at alle implicerede ønsker at producere et godt spil), tager tyren ved hornene. Ikke så meget med hensyn til at snakke offentligt om problemerne, men derimod at man ønsker at lave et rigtigt godt spil. Da vi snakkede med Human Head sidste år, virkede de da også - med god grund - spændte på alle de nye tiltag i efterfølgeren.
Forsinkelse er et begreb som denne generation efterhånden forsøger at få det bedste ud af. Selv med Too Human og Duke Nukem Forever som de dårlige eksempler, har forsinkelser efterhånden flere positive tilfælde på hånden; Rocksteady's Batman er nok det mest indlysende eksempel.
Det er efterhånden blevet en alment accepteret fremgangsmåde, at udgivere og udviklere udskyder et spil, fordi de vil højne spillets standard. Det er også med til at give et indtryk af åbenhed og ærlighed fra producenternes side, at de åbenlyst fortæller, at de gerne vil gøre sig lidt mere umage.
Det er selvfølgelig en meget simpel måde at kigge på emnet på, og finansielle aspekter tages ikke med i overvejelserne. Men er det egentlig ikke det vigtigste, at vi som forbrugere får et bedre spil i hænderne? Pengene føles bedre givet ud for forbrugerne, udgiverne får en fært af, hvad spillets potentiale er, og udviklerne får den ekstra tid til at finpudse deres spil og lade udmærkelserne regne ned over dem.
Selvom det nok bliver 2013, før vi får set Prey 2 i butikkerne, så er vi glade for, at titlen i det mindste ikke er droppet, og at udviklerne nu har mere tid til at udvikle det. Hvis det i sidste ende betyder, at spillet er af en højere kvalitet, så venter vi gerne. Hvad med jer?