Serieanmeldelser
The Acolyte

Vi anmelder de første to afsnit af Star Wars: The Acolyte

Det er bundsolid underholdning, det her, og vi venter nu på det store twist.

Alt imens det såkaldte "Filoniverse" forbereder sig på sit eget "Endgame" med The Mandalorian & Grogu-filmen er der andre store Star Wars-projekter der langt om længe træder frem i rampelyset. Da jeg forleden var til premieren på The Acolyte i Callao Cinema i Madrid, spekulerede jeg på, om Leslye Headlands idé ville være det friske pust, serien lover at være, og især hvor meget den ville være i stand til at fortælle, når hvert afsnit kun er en halv time langt. Efter at have set de to første afsnit kan jeg besvare nogle af disse spørgsmål og rejse andre.

Det mest roste ved serien er, at den primært handler om et seriemordsmysterium. Og at den foregår i High Republic, et århundrede før The Phantom Menace. Og at den angiveligt vil være noget mørkere, både hvad angår mordtemaet og fremkomsten af den mørke side af The Force.

Jeg vil ikke udpensle begivenhederne i disse afsnit her, men jeg er nødt til at dele mit hovedindtryk allerede nu: The Acolyte skal holde kortene tæt til kroppen for virkelig at overraske mig mod slutningen af sæsonen. Jeg siger dette, fordi selvom den starter mystisk, er meget af mysteriet allerede løst eller udvandet i løbet af disse to første akter, så jeg forestiller mig, at den er vildledende med vilje for at overraske mig senere. Hvis du ikke har læst op på serien, anbefaler jeg faktisk, at du fortsætter på denne måde, for det mysterium, som den forsøger at skabe lige fra starten, er allerede udpenslet alene af selve synopsen.

The Acolyte

Under alle omstændigheder har nogen bestilt en række mord blandt de højeste rækker af Jedi-ordenen, og det er op til ordenen selv, med Lee Jung-jaes Sun Master ved roret af personlige årsager, at udføre efterforskningsarbejdet i reneste CSI-stil. Hvem og hvordan i de to første mordsager opklares tilsyneladende med det samme, så det mest interessante bliver nu at finde ud af hvorfor.

Jeg kan godt lide tempoet, især i det første afsnit, og kontrasten mellem de forskellige karakterers roller. Master Indara (Carrie-Anne Moss) virker lidt for "Trinity med et lyssværd" for mig, selvom det er præcis, hvad showrunneren og instruktøren af disse to episoder ønskede, men på et tidspunkt tænkte jeg; "Hvis hun laver et skorpionspark, rejser jeg mig og går". Når det er sagt, giver hun et godt eksempel på sin styrke og mere af en kampsportsstil.

Min favorit er dog Dafne Keens Padawan Jecki Lon, en meget ung lærling, der er lige så snu, som hun er klog, et sted mellem den yngre Ahsoka fra The Clone Wars og Omega fra The Bad Batch, men med sin egen charme og mere præcise observationer. Og så forstår hun altid at holde styr på Charlie Barnetts Yord Fandar, hendes rigelige, regelbesatte Jedi-hjælper, som starter som en klovn, men som også hurtigt agerer seriens humoristiske indslag.

Derudover er det vigtigt at slå fast, at The Acolyte også er godt håndværk. Der er slet ikke den der "spring-over-hvor-gærdet-er-lavest" mentalitet der ødelagde dele af.Obi-Wan Kenobi, i hvert fald ikke lige nu. Kulisserne, optagelserne, belysningen, koreografien og selv den noget repetitive musik, der også er lånt fra The Matrix i hver kamp, er overbevisende i dens mere begrænsede skala. Selvfølgelig lider de også i de større skalaer, især på Coruscant, som er lidt for CGI.

The Acolyte

Serien bestræber sig også på at vise nye eller anderledes ting fra begyndelsen, selv om det nogle gange sker på en lidt mærkelig måde. På knap en time har den tid til at rejse rundt på planeter som Ueda, Olega, Brendok eller Khofar og til at vise (næsten) aldrig før set ekstramateriale, som er guf for kenderne. Jeg har indtryk af, at noget af det vil virke som pastiche. Der er også noget mærkelig teknologi, som bruges nu i denne form for kriminalitet, selv om nogle gadgets igen virker mere moderne end dem, der er tilgængelige hundrede år senere, et typisk tidsmæssigt paradoks i dette univers.

Og hvad med "the daaaaaark side"? Disney lover et hårdere, mere modent plot, mens Headland tilføjer, at det vil indeholde en god portion lidenskab og kærlighed. Alt dette har vi kun set lidt af. Det er rigtigt, at der trods alt er tale om mord, og at de syner, som Osha ser i mørket ligeledes vidner om ondskab, men indtil videre er der, bortset fra det tidsmæssige og dermed sociokulturelle og politiske spring, ikke noget, som ikke er set i nogle af subplots i eksempelvis The Clone Wars.

Det bringer mig til det store spørgsmål; Vil dette mordmysterium være spændende nok i sig selv på grund af det kompakte format, eller vil det være afhængigt af den bredere Star Wars-fortælling? Og hvis det er tilfældet, vil vi så se Darth Plagueis snyde døden, eller endda Yoda? Vil det "æde" sig ind på resten, som det nogle gange gør i Filoniverse?

Under alle omstændigheder efterlod det mig med en god smag i munden og et ønske om mere, især for de mere forfriskende indslag. Hvis det ender med at være mere en "whodunnit i en galakse langt, langt væk", så er jeg klar.

The Acolyte
The Acolyte
8 / 10