Serieanmeldelser
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

Vi anmelder Demon Slayer: Hashira Training

Demon Slayer er ret godt - den seneste sæson er ikke.

Jeg ville så sandelig ikke betegne mig som anime-fan, heller ej er det et emnefelt eller interesseområde jeg har planer om at dedikere mere tid til ude i fremtiden. Jo, jeg har faktisk set samtlige afsnit af Naruto sammen med min ven Rasmus, blandt andet for at komme en spirende fødselsdepression til livs, men det tog mig over tre år. Jeg dypper tæerne når muligheden byder sig, og jeg har faktisk fulgt med i Demon Slayer.

Det er svært at sige hvorfor, men dengang anmeldelserne kom ud fra Mugen Train, seriens første bud på at indtage biograferne såvel som telefonskærmene, så var der ret meget elektrisk energi omkring serien, mest af alt grundet dens overraskende brede appel globalt - faktisk hev den over $500 millioner ind på et budget på $15 millioner.

Mugen Train var da også seriens absolutte højdepunkt i forhold til både historiefortælling og visuel stil og kvalitet, og siden da mener mange, inklusiv undertegnede, at Swordsmith Village- og nu her også Hashira Training, famler lidt i blinde i forhold til ret centrale aspekter som pacing og tone.

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

Demon Slayer, for de uindviede, handler om Tanjiro Kamado der lever i Japan i Taisho-perioden (1912-1926), og som mister sin familie på tragisk vis til en "dæmon", der i dette univers er et slags play på en vampyr, altså kan de ikke tåle sollys, og de kan, ved at give deres blod til udvalgte ofre, skabe nye dæmoner. De udspringer dog alle fra den samme kilde; Muzan Kibutsuji, og Tanjiros mål er nu at hævne sig ved at slå ham, og derigennem alle dæmoner ihjel. Han opdager desuden at der findes en hemmelig orden, der har gjort det til deres højtidelige pligt at slagte dæmoner hvor end de måtte være; The Demon Slayer Corps.

Det lyder generisk, og forsimplet, men hvad der følger er faktisk en ret præcis fortælling, der både indeholder følelsesmæssigt resonante øjeblikke forstærket af storslåede action-sekvenser der er mere jordbunden end eksempelvis Dragon Ball, men som er så finpudsede at man sidder med hjertet i halsen.

Og hvis du er på nippet til at give det et kig, så kan jeg måske overtale dig ved at slå fast, at Demon Slayer, sammenlignet med visse andre anime-serier, faktisk allerede er blevet afsluttet som manga, og at vi med den kommende sjette sæson (hvis man ser Mugen Train opdelt som en sæson) simpelthen lukker og slukker. Det her er ikke en kontinuerlig evighedsinvestering - det er ret finit, faktisk.

Den seneste sæson Hashira Training, hvor Tanjiro både skal slikke sine sår fra tidligere eskapader, men samtidig træne med de højtstående kæmpere i Demon Slayer Corps, og forberede hvad der tegner til at blive seriens kulminerende kamp. Den er fin nok, men igen formår serien, desværre, at slæbe sig lidt over målstregen uden den hårdtslående action, den ellers er verdenskendt for. Den her sæson er stort set bare karaktereksponering, og små sjove sekvenser der punkterer tempoet, og dræner serien for al sin farve i bytte for et billigt grin.

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

Med andre ord; ja, Hashira Training klargør den her ret spændende verden til afslutningen på den konflikt vi har ventet på siden begyndelsen, og det tæller for noget, men det sker på den mest anæmiske, stillestående og tilnærmelsesvis kedelige måde. Du får mere at vide om Hashira-kæmperne, der er frontlinjen i kampen mod dæmonernes fremtog, og det er også noget værd, og animationskvaliteten er stadig skyhøj, og ligeså det japanske stemmeskuespil, men derudover er det ikke en værdig efterfølger til seriens mest succesfulde sæsoner, ingen tvivl om det.

Men du bør stadig give Demon Slayer et skud, selvom at der er elementer af det typiske anime-fis, såsom komisk forstørrede bryster, chibi-style overdimensioneret dialog og floskler såsom at "anerkende hinanden" og "ikke at presse sig for meget" - faste narrative størrelser som japanske historiefortællere simpelthen ikke rigtig kan slippe. Det her er en af de letteste anime-serie at se som udefrakommende, og selv Hashira Training kan anbefales alene af den grund, at du så er klar til at se tre hele spillefilm der udgør den sjette og sidste sæson.

5 / 10