Serieanmeldelser
Star Wars: The Bad Batch

Vi anmelder den tredje sæson af Star Wars: The Bad Batch

Klonstyrke 99's eventyr er slut, men går banden ud med et brag eller som en slatten prut?

The Bad Batch havde en meget svær opgave at fuldføre. Denne animerede Star Wars-serie forventedes at følge op og være den næste store Star Wars-animationsoplevelse efter den helt fantastiske og afsluttende sjette sæson af The Clone Wars. Man skulle være en frustrerende optimist for at tro, at Disney ville være i stand til at trække to kaniner op af hatten og lave to lange animerede knockouts lige efter hinanden, for selv om The Bad Batch altid har været underholdende, har den aldrig nået The Clone Warss højder.

Vi ved dog, at Disney kan skabe Star Wars-animation, der er lige så god som The Clone Wars, da de gjorde det i den meget mere kortfattede anden sæson af Visions og i den geniale Tales of the Jedi, hvilket rejser spørgsmålet om, hvorvidt The Bad Batch kunne slutte af med et brag og afslutte serien med en tredje sæson, der topper. Mens vi med denne sidste samling af episoder har fået noget virkelig underholdende tv i en galakse langt, langt væk, forbliver The Bad Batch et ganske enkelt og acceptabelt Star Wars-animationsprojekt.

Den sidste sæson som helhed står over for alle de typiske spørgsmål og problemer, som også holdt de to første sæsoner tilbage. Historien har svært ved at komme i gang, selv om den leverer en stærk slutning, karaktererne mangler lidt karisma og kvalitet, og der er hele episoder, der føles meningsløse og for lange. Selv om den unge Omega er langt mere underholdende denne gang, er serien stadig svagest, når den gør Omega til det primære fokus i episoderne, hvilket er tilfældet i størstedelen af sæson 3. Og selv om man kan se, at der er gjort en indsats for at give fortællingen en mere overordnet vægt og betydning, så har den svært ved at fange en med gentagne elementer (som fængselsflugten på Tantiss) og har en tendens til kun at udmærke sig, når cameos og tilbagevendende figurer som Captain Rex, Emperor og endda Asajj Ventress giver sig til kende.

Faktisk er de frustrationer og generelle problemer, som mange af os har med Star Wars, de vigtigste ting, der også holder The Bad Batch tilbage. Der er dette uophørlige behov for at fortsætte med at følge en formel, hvor sæson 3 skifter den sædvanlige droidekammerat ud med en tam Lurca-hund ved navn Batcher, som får dig til at sukke hørligt, fordi du har set denne historie og måden, den bliver fortalt på, flere gange før. Og så er der de konstante, overvældende forvarsler om fremtidige historier, som vi kender og allerede har oplevet i andre projekter, og som betyder, at begivenhederne her mister lidt af deres betydning. Star Wars' største fjende er ikke imperiet eller Sith, det er selvtilfredshed og manglende evne til at tage risici, og det er noget, som The Bad Batch endnu en gang falder for.

Star Wars: The Bad Batch

Men sagen er, at de dele af Star Wars, som vi elsker og ikke kan få nok af, også holder her. Miljøerne og verdensdesignet er bare så vidunderligt og livligt, at man får lyst til at leve sig ind i verdenen. Animationen er fremragende, de konstante nik og referencer til andre dele og historier i en galakse langt, langt væk holder selv begejstrede fans til ilden, og handlingen er spændende og ubesværet underholdende. The Bad Batch er et godt eksempel på, at Star Wars ikke altid har brug for Jedi, Sith eller lyssværd for at skabe engagement, da god gammel blaster-krig og lynhurtige spring er mere end nok til at få mig til at trække på smilebåndet.

Sæson 3 formår konstant at øge forventningen og spændingen, efterhånden som serien skrider frem, hvilket fører til en afgørende og episk finale, der afslutter Clone Force 99's egen serie på en passende måde. Jeg har nydt denne rejse i løbet af de sidste par år, men det er også klart, at tre sæsoner er mere end nok til at lære disse karakterer at kende og følge dem på deres eventyr. The Bad Batch vil ikke gå over i historien som en af Star Warss bedste, men hvis du elsker dette univers og ikke kan få nok af de fortællinger, der foregår i det, er dette et harmløst og letfordøjeligt animeret eventyr, der aldrig skuffer eller overrasker i løbet af hele sin løbetid. Det er helt igennem god underholdning, hverken mere eller mindre.

7 / 10